خبر خوب برای واحدهای صنفی تولیدی استان تهران +جزییات

  کد خبر: 17050041123

در پنجاه و دومین نشست هیات مقررات زدایی و بهبود محیط کسب و کار، توسعه و نوسازی واحدهای صنفی تولیدی مستقر در داخل و خارج از شهرک‌ها و نواحی صنعتی، در شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران بلامانع شد.

به گزارش ایسنا، اتاق اصناف ایران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که در راستای تسهیل توسعه واحدهای صنفی، صنعتی و معدنی در محدوده شعاع ۱۲۰ کیلومتری استان تهران و با تصویب هیات مقررات زدایی و بهبود محیط کسب و کار در تاریخ ۲۸ تیر ماه، صدور مجوز توسعه و نوسازی برای واحدهای دارای پروانه بهره برداری و پروانه کسب تولیدی و کارت شناسایی مستقر در داخل و خارج شهرک‌ها و نواحی صنعتی، تا حداکثر دو برابر ظرفیت موجود در زنجیره تولید در عرصه و اعیان موجود با رعایت ضوابط زیست محیطی بلامانع است.

پاسخ به استعلام‌ها حداکثر ظرف مدت ۲۰ روز

همچنین سازمان حفاظت محیط زیست مکلف است به استعلام‌های مربوط به توسعه واحدهای صنفی و صنعتی تولیدی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی حداکثر ظرف مدت ۲۰ روز از تاریخ تکمیل مدارک و مستندات پاسخ دهد.

گفتنی است که یداله صادقی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران (صمت) قبل از تصویب این طرح گفته بود که  از سال ۱۳۴۶، مصوبه‌ استقرار صنایع بزرگ در تهران را محدود کرده و علاوه بر این هیئت وزیران ضوابطی تحت عنوان ضوابط استقرار تصویب کرده که به لحاظ محدودیت سرزمینی تهران، حجم ترافیک، تردد و محدودیت در مباحث زیست محیطی، تاکید کرده که واحدی جدید صنعتی در استان تهران به جز صنایع پوشاک، غذایی و دانش بنیان ایجاد نشود.

امکان افزایش ظرفیت و توسعه صنایع موجود نیز بر اساس این ضوابط وجود ندارد.

ظرفیت زیستی تهران پاسخگوی صنعت و جمعیت بیشتر نیست

البته برخی کارشناسان و مسئولان حوزه محیط زیست به این طرح انتقاداتی دارند و معتقدند که ظرفیت زیستی تهران پاسخگوی صنعت و جمعیت بیشتر نیست و نادیده گرفتن این قانون باعث افزایش مشکلات آلودگی هوای تهران می‌شود.

بر اساس جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صمت تا پایان اردیبهشت امسال بیش از دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحد صنفی در کشور فعال هستند که نیمی از آن‌ها توزیعی و حدود ۱۹ درصد آن‌ها تولیدی هستند.

در استان تهران نیز بیش از ۳۱۸ هزار واحد صنفی فعال است که حدود ۶۶ هزار و ۷۰۰ واحد از آن‌ها، معادل ۲۱ درصد، تولیدی هستند.

خروج از نسخه موبایل