خرید اجباری تجهیزات کشاورزی؛ شرط فروش تراکتور به کشاورز

  کد خبر: 07040034901

رئیس هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان ماشین‌آلات کشاورزی از تحمیل خرید دیگر تجهیزات کشاورزی در کنار خرید تراکتور خبر داد.

حمیدرضا نامی در گفت‌وگو با میزان، درباره وضع تولید و سهمیه‌بندی فروش تراکتور گفت: وضع تولید تراکتور در کشور در یک سال و نیم اخیر رشد بسیار بالایی داشته و قریب به سه برابر سنوات قبل تولید شده است.

رئیس هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان ماشین‌آلات کشاورزی گفت: تولید تراکتور از سوی شرکت تراکتورسازی تبریز صورت گرفته است و به لحاظ تولید مشکل خاصی نیست. تحریم‌ها تأثیر خاصی بر تولید تراکتور نگذاشته است، زیرا بر اساس توان داخلی و خوداتکایی این شرکت محصول تولید می‌کند و وابسته به خارج از کشور نیست.

او افزود: آمار ۲۷هزار عددی که در قبال تولید ۱۰هزار تراکتور که از سوی مدیرعامل شرکت مرکز مکانیزاسیون اعلام‌شده است قبلاً به‌صورت نرمال در سال تولید می‌کردند، رشد سه برابری را نشان می‌دهد.

نامی درباره عرضه تراکتور اظهار کرد: در ۲سال پیش اگر کشاورزی قصد خرید تراکتور داشت یا به‌صورت نقدی و مستقیم ثبت‌نام انجام می‌داد و پول به‌ حساب تراکتورسازی واریز می‌کرد و تراکتورسازی او را در نوبت قرار می‌داد و بعد تراکتور را تحویل‌ می‌گرفت.

اگر پول کافی نداشت فیش فاکتور دریافت می‌کرد و وام می‌گرفت که این وام به‌حساب تراکتورسازی واریز می‌شد و شرکت تراکتورسازی متقاضی را در نوبت قرار می‌داد و بعد تراکتور را به کشاورز تحویل می‌داد.

او تأکید کرد: در کل سال، حدود ۷ الی ۸ هزار عدد تراکتور تولید می‌شد و ۷ الی ۸ هزار عدد نیز مصرف داشتیم و تعادل برقرار بود، ولی حدود یک سال و نیم پیش مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی اعلام کرد با توجه به اینکه احتمال افزایش قیمت تراکتور وجود دارد بنابراین این محصول را سهمیه‌بندی می‌کنیم.

رئیس هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان ماشین‌آلات کشاورزی گفت: درصورتی‌ که سهمیه‌بندی برای کالایی در نظر گرفته می‌شود که میزان عرضه خیلی کمتر از تقاضا است.

نامی بیان کرد: سهمیه‌بندی ارزش رانتی و بازار سیاه پیدا می‌کند و امروزه اگر کشاورزی بخواهد تراکتور خریداری کند حتی اگر کشاورز پول خرید تراکتور را داشته باشد اجازه استفاده از آن پول را ندارد. باید حتماً وام بانک کشاورزی را بگیرد و یا اینکه باید از سهمیه جهاد کشاورزی استفاده کند و هیچ روش دیگری برای خرید تراکتور وجود ندارد.

او اظهار کرد: این انحصار در توزیع باعث می‌شود یک بازار ثانویه بسیار سیاه ایجاد شود که نرخ تراکتور در بازار آزاد و سیاه با قیمت کارخانه تراکتورسازی صددرصد اختلاف دارد.

رئیس هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان ماشین‌آلات کشاورزی گفت: تا دو سال پیش که کشاورزان آزاد به خرید بودند هرکسی می‌خواست تراکتور خرید می‌کرد. کشاورزی که واقعاً نیاز داشت تراکتور می‌خرید و اگر می‌خواست همان تراکتور را بفروشد در بازار  می‌فروخت، ولی هم‌اکنون این سهمیه‌بندی‌ها انحراف‌های بسیار زیادی ایجاد کرده و مشکل اصلی این است که سهمیه‌بندی به‌ دست کشاورز نمی‌رسد بلکه به‌ دست کشاورزنما می‌رسد.

نامی بیان کرد: وقتی کشاورز با سهمیه تراکتور خریداری کند اگر بخواهد در بازار بفروشد صد در صد سود می‌کند درحالی‌که کشاورزان واقعی که احتیاج به تراکتور دارند این سهمیه به‌عنوان گلوگاه توزیع دولت ایجادشده و باعث می‌شود کسانی که نمی‌توانند از این سهمیه استفاده کنند تراکتور را به دو برابر قیمت در بازار آزاد خرید کنند.

او گفت: شرح وظایف به لحاظ حدود وثغور اختیارات وزارت جهاد کشاورزی و مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی، دخالت در توزیع و فروش ماشین‌های کشاورزی و فعالیت‌های مرتبط با این حوزه جز اختیارات آنان نیست. وزارتخانه با این دست‌اندازی بازار سیاه را ایجاد کرده است.

نامی با بیان اینکه در کنار تراکتوری که کشاورز باید در نوبت بایستد تا تحویل بگیرد فروش اجباری یک سری کالا را در دستور کار قرار داده‌اند و می‌گویند حتماً باید به همراه تراکتور دستگاه دنباله‌بند برای خطی کار و … خرید کنید درصورتی‌ که خیلی از کشاورزان این دستگاه را از قبل داشته‌اند و این روش فروش در تطابق با ماده ۶۴ نظام صنفی تخلف است و در ماده ۱۵قانون تعزیرات تمام کسانی که در پروسه فروش اجباری کالا دخیل بودند جریمه تعلق می‌گیرد.

رئیس هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان ماشین‌آلات کشاورزی گفت: با این فضایی که در کشور ایجادشده تمام تسهیلات بانک کشاورزی منحصر به محصولات شرکت تراکتورسازی و محصولات دو سه عدد شرکت نورچشمی شده است و اگر کسی بخواهد جنس دیگری بخرد باید آزاد خریداری کند.

او بیان کرد: برآورد ما این است که در ۴ الی ۵ سال اخیر، وزارت جهاد کشاورزی شدیداً در تعاملات اقتصادی بخش خصوصی دخالت کرده است و تعادل و توازن این بازار را چه به لحاظ اقتصادی و چه به لحاظ تولید به هم زده است. درباره یک سری از دستگاه‌ها خلاء داریم، ولی در مقابل یک سری از دستگاه‌ها اشغال‌شده است.

خروج از نسخه موبایل