خطیب‌زاده خبر داد؛ امیرعبداللهیان فردا به نیویورک می‌رود

  کد خبر: 28060046730

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه فردا به نیویورک می‌رود، گفت: وزیر امور خارجه در این سفر با مقامات ۴۵ کشور از جمله وزیران خارجه ۱+۴ دیدار و گفت و گو خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، سعید خطیب‌زاده روز یکشنبه در نشست خبری از سفر وزیر امور خارجه به نیویورک خبر داد و گفت: امیرعبداللهیان فردا برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل عازم نیویورک خواهد شد.

 وی اضافه کرد: برای ایشان در این سفر حدود ۴۵ ملاقات در سطح دوجانبه با وزرای خارجه کشورهای مختلف از قاره‌های مختلف آفریقا، آسیا،‌اروپا و آمریکای لاتین و منطقه،با روسای سازمانهای بین المللی دبیرکل و رئیس شورا و همه کسانی که درخواست داشتند و یا امکان ملاقات بوده است هماهنگ شده است تا در این سفر چند روزه کوتاه همه ملاقات‌ها صورت بگیرد.

ملاقات‌های جانبی در صورت صلاحدیدانجام می شود

خطیب زاده با بیان اینکه ملاقات‌های جانبی مثل همیشه برای ایشان در نظر گرفته شده است، در خصوص موضوع نشست وزرای خارجه ۱+۴ هم گفت: طبیعی است اگر ببینیم که این ملاقات می‌تواند در مسیر مذاکره سودمند، مفید باشد تصمیم آن اتخاذ خواهد شد. الان تصمیمی اتخاذ نشده قطعاً باید دستور کار  و موضوع جلسه را ببینیم و بر اساس آن تصمیم بگیریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: چیزی که مهم است این که وزیر امور خارجه با همه وزرای ۱+۴ملاقات های دوجانبه و جداگانه خواهند داشت.

 خطیب زاده با اشاره به اظهار نظر وزیر خارجه لبنان درباره محموله سوخت ارسالی ایران اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره متعهد به همکاری و کمک به دوستان خود و دولتهای کشورهای دوست بوده است.

سوخت را در اختیار لبنان قرار می دهیم

وی اضافه کرد: آنچه در خصوص این تجارت انجام شده درخواستی توسط تجار لبنانی بوده که یک مسیر خرید کاملاً عادی و معمول صورت گرفته و فروش صورت گرفته و محموله ارسال شده است.

درباره مسائل داخلی لبنان اظهار نظر نمی‌کنم اما می‌توانم به شما اطمینان بدهم که اگر همین فردا هم دولت لبنان برای رفع مشکلات مردم بخواهد از ما سوخت بخرد ما آن را در اختیار آنها قرار می‌دهیم.

خطیب زاده تصریح کرد: صلح و ثبات و استقرار در لبنان برای ما از هر چیزی مهمتر است و کمک می کنیم دولت لبنان هم بتواند در این راه موفق باشد.

هیچ دخالت خارجی توسط هیچ کشوری قابل قبول نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره اجلاس شانگهای گفت: آنچه در این اجلاس اتفاق افتاده است به طور جدی در بیانیه چهار کشور بازتاب داشته است. در ملاقات‌هایی که انجام شد، موضوع افغانستان موضوع جدی در سطح رئیس‌جمهور و ملاقات‌های وزیر خارجه بوده است.

 خطیب زاده خاطرنشان کرد: در این اجلاس روی چند نقطه توافق جدی شد که یکی تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام و قومیت‌ها بود که بازتاب دهنده ترتیب قومی و جمعیتی افغانستان باشد و اینکه دستاوردهای افغانستان در آینده محقق شود.

وی یادآورشد: هیچ دخالت خارجی توسط هیچ کشوری قابل قبول نیست و همه باید کمک کنند تا خود مردم افغانستان آینده خود را شکل دهند و صدایشان شنیده شود.

به گفته سخنگوی دستگاه دیپلماسی نتایج گفت و گوها که در سطح سران و هیئت‌ها انجام شد، در آینده نزدیک بیشتر روشن خواهد شد.

خروج از نسخه موبایل