خطیب‌زاده: هیچ گفت وگوی دوجانبه با هیات آمریکایی انجام نمی‌شود

  کد خبر: 08090058226

خطیب‌زاده درباره مذاکره مستقیم ایران و آمریکا در وین گفت: اگر آمریکا برای رفع تحریم‌ها و رفع واقعی تحریم‌ها بیاید می‌تواند بلیت بازگشت به اتاق برجام را دریافت کند وگرنه همچنان در میز برجام باقی خواهد ماند.

به گزارش تجارت‌نیوز، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: هیأت ایران با عزم و اراده جدی برای حصول به توافق وارد وین شده و به گفت‌وگوهای نتیجه بخش فکر می‌کند.

این اراده جدی که دولت ایران با اعزام تیمی با کیفیتی که همه می‌دانید آغاز کرده مسیری است که اگر طرف مقابل با همان عزم و اراده بیاید می‌توانیم بگوییم در مسیر درستی در خصوص رفع تحریم‌های آمریکا قرار خواهیم گرفت. این مذاکرات امروز ساعت ۱۴ به وقت محلی آغاز می‌شود.

آن‌چه مهم است این است که اگر آمریکا با این عزم به وین بیاید که بن بست و مواردی که در دورهای قبلی به نتیجه نرسیدیم را بخواهد حل کند گفت‌وگوها مسیر آسانتری را خواهد داشت و اگر آمریکا به مسیر قبلی ادامه دهد قطعا ایران انتخاب‌های متعددی خواهد داشت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره بن بست‌های وین نیز خاطرنشان کرد: مسئول وضعیت فعلی که الان در آن قرار داریم چه از حیث خروج آمریکا از برجام و هم حیث بن بستی که در دورهای قبلی رخ داد، آمریکا است. آمریکا هم این مذاکرات را تطویل کرد و بخشی از بن بست‌ها را به نوعی تعریف کرده که اگر آمریکا برای حل و فصل آن بن بست‌ها به وین نیاید شرایط سختی را خواهیم داشت.

وی گفت: با اراده جدی و عزم واقعی و حسن نیت امیدواریم که بتوانیم در کوتاه‌ترین مدت زمان اگر طرف‌های مقابل با تغییر رویکرد به وین آمده باشند، بتوانیم تحریم‌های آمریکا را لغو کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اظهارات رابرت مالی درباره مذاکره مستقیم ایران و آمریکا در وین نیز اظهار داشت: اگر آمریکا برای رفع تحریم‌ها و رفع واقعی تحریم‌ها بیاید می‌تواند بلیت بازگشت به اتاق برجام را دریافت کند وگرنه همچنان در میز برجام باقی خواهد ماند.

آنهایی که امروز این حرف‌ها را می‌زنند بخشی از کمپین فشار حداکثری ترامپ هستند. وقت ما و انرژی ۱+۴ را گرفتند که استدلال کنند بخشی از تحریم‌های دوران ترامپ را حفظ کنند. توصیه من این است که با اراده واقعی بیایند.

خطیب‌زاده ادامه داد: ما الان در ابتدای گفت‌‌وگوهایی در دولت جدید هستیم که با عزم و اراده جدی وارد شده و طرف‌های مقابل باید این پنجره فرصت را مغتنم بشمرند چون تا ابد باز نخواهد ماند.

این مقام ارشد سیاسی درباره ترکیب هیأت ایرانی در مذاکرات وین و این‌که پیش بینی می‌کنید طرف‌های مقابل هیأت‌هایی را اعزام کنند و به نتیجه برسیم؟ گفت: امیدواریم طرف‌های مقابل با همین عزم و جدیت و قاطعیت هیأت اعزامی ایران، آنها هم حاضر شوند. آنچه برای ایران مهم است اطمینان از رفع تحریم هاست و امیدواریم طرف‌های مقابل به این اولویت و دغدغه ایران احترام بگذارند.

وی تصریح کرد: عزم جدی، حسن نیت، اراده و ظرفیت در هیأت ایران جمع است و اگر همین‌ها در طرف مقابل باشد گفت‌وگوها به خوبی جلو خواهد رفت.

خیب‌زاده درباره زمانبندی و مدت مذاکرات گفت: امروز بعد از آغاز مذاکرات باید درباره آن تصمیم گرفته شود، الان وارد گمانه زنی درباره مدت و زمان نشویم.

هیچ گفت وگوی دوجانبه با هیات آمریکایی انجام نمی‌شود

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که آیا با آمریکا در وین مذاکره مستقیم خواهیم داشت، گفت: خیر.هیچ گفت و گوی دوجانبه با هیات آمریکایی انجام نمی‌شود.

این دیپلمات عالیرتبه کشورمان درباره حواشی ایجاد شده درباره ترکیب تیم مذاکره کننده ایران گفت: جمله معروفی است که می‌گوید به متن توجه کنید نه به حواشی البته این حاشیه‌ای که همه دوست دارند بر متن غلبه کند، از عزم جدی جمهوری اسلامی ایران برای تشکیل یک تیم ملی، استفاده از ظرفیت ملی و اراده جدی برای رفع تحریم‌هایی که ضد ایران اعمال شده، حکایت دارد.

وی افزود: ترکیب هیات مذاکره کننده ایران در وین نشان می‌دهد ما در چه ابعادی برای رفع تحریم‌ها تمرکز خواهیم کرد. اینها با همان رویکرد دولت سیزدهم که رفع تحریم‌هاست با جدیت در وین حاضر شدند.

خطیب زاده درپاسخ به اینکه آیا این خبر آمریکا که یک ملوان ایرانی را نجات داده درست است یا نه، گفت: از جزییات اطلاع ندارم و موضوع را باید از نیروی مرزبانی و مسلح بپرسید.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه با اشاره به سفر باقری معاون سیاسی وزیر خارجه به منطقه گفت: وزارت امور خارجه بخش موثری از اقدامات خود را در کشورهای همسایه پیگیری می‌کرد به ویژه طی ماه‌های اخیر در چهارچوب سیاست همسایگی روابط با کشورهای حوزه خلیج فارس را پیگیری کرده است. در این راستا آقای باقری طی هفته های اخیر به عمان و در ادامه به کشورهای کویت و امارات سفر کرد.(ایرنا)

خروج از نسخه موبایل