خطیب زاده: تحریم‌ها رفع نشوند دولت موظف به توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی است

  کد خبر: 27119915855

خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اعلام کرد: اگر طرف‌های مقابل در برجام به تعهدات خود تا سوم اسفند عمل نکنند، دولت موظف به توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی است.

به گزارش تسنیم، «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب درباره ضرب‌الاجل سوم اسفند براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی افزود: مسائل فنی باید از سازمان انرژی اتمی پرسیده شود ولی اگر طرف مقابل به تعهداتش در آن روز اجرا نکنند، دولت موظف به توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه یادآورشد: این اقدام به معنای توقف نظارت‌های فراپادمانی است و به معنی پایان تمامی نظارت‌ها نیست. در واقع ایران عضو پادمان و ان‌پی‌تی است ولی پروتکل‌ الحاقی متوقف می‌شود.

 وی با بیان اینکه همکاری با آژانس ادامه می‌یابد، عنوان کرد: تمامی این اقدامات برگشت‌پذیر هستند به شرطی که طرف‌های مقابل به تعهدات خود پایبند باشند.

موضع ایران مبتنی بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای تغییر نکرده است

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه درباره اظهارات اخیر وزیر اطلاعات هم گفت: موضع ایران تغییر نکرده و مبتنی بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای است. فتوای رهبری درباره حرمت سلاح‌های کشتار جمعی و هسته‌ای باقی است.

خطیب زاده با اشاره به تحولات سیاست خارجی در یک هفته اخیر گفت: روز دوشنبه ۲۰ بهمن، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن با ظریف، خاجی و عراقچی دیدار کرد. رایزنی‌های خوبی درباره حل بحران یمن انجام شد و امیدواریم این سفر تاثیر مثبتی بر حل این بحران داشته باشد.

وی ادامه داد: روز سه‌شنبه هم دیدار رئیس‌جمهور با سفرای مقیم در تهران انجام شد. همان روز احضار سفیر بلژیک را داشتیم که مدیرکل وزارت امور خارجه نسبت به رفتار غیرقانونی دادگاه بلژیک اعتراض کرد. در سالگرد پیروزی انقلاب هم تمامی نمایندگی‌های ایران سالگرد این پیروزی را برگزار کردند.

این دیپلمات ارشد کشورها سفر هفته گذشته رییس دستگاه قضا به عراق را جزو سفرهای موفق  ارزیابی کرد و افزود: در حوزه پرونده سردار سلیمانی، روابط قضایی و سیاسی و مناسبات کنسولی پیگیری‌هایی انجام شد که می‌تواند به مناسبات دو کشور کمک کند. در روزهای اخیر نماینده ایران هم به سوریه سفر کرد و با بشار اسد دیدار کرد.

خطیب‌زاده درباره نامه اخیر نمایندگی ایران در آژانس تصریح کرد: این اولین نامه ما نیست و ان‌شاالله آخرین نامه ما باشد. درباره همکاری با آژانس نهایت همکاری را داشتیم اما در گذشته شاهد درز اطلاعات بودیم. آژانس مسئولیت حقوقی و قطعی نسبت به حفظ محرمانگی اسناد دارد. این اسناد ذاتا محرمانه هستند وگرنه فعالیت‌های ایران شفاف است. متاسفیم سهل‌انگاری‌های جدی رخ داده است. این نامه برای یادآوری مسئولیت‌های آژانس بود.

آمریکا فرقی با دوران ترامپ درخصوص تحریم‌ها نکرده است

وی درباره توییت روز گذشته وزیر امور خارجه آمریکا درباره برجام مبنی بر دیپلماسی اصولی خاطرنشان کرد: آمریکا متاسفانه همچنان بر رویه غلط دولت قبلی عمل می‌کند. آنچه امروز رخ می‌دهد با قبل از ۲۰ ژانویه تفاوتی نکرده است؛ همان فشار حداکثری و جنایت بر ملت با همان رویکرد ادامه داد.

 سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: اکنون که با شما صحبت می‌کنم، آمریکا فرقی با دوران ترامپ درخصوص تحریم‌ها نکرده است و این می‌تواند موجب شرم کسانی باشد که کارزار انتخاباتی خود را مبنی بر فاصله گرفتن از ترامپ پایه گذاشته بودند.  اگر دیپلماسی اصلاح مسیر غلط باشد ایران مطابق آنچه گفته پاسخ مناسب را به این اصلاح سیاست‌ها خواهد داد.

خطیب‌زاده درباره مواضع اخیر آمریکا درباره یمن و سفر اخیر نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور یمن عنوان کرد: سفر اخیر نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد از قبل برنامه ریزی شده بود که از قضا، به خاطر کرونا یکی دو بار عقب افتاده بود.

 وی اضافه کرد: ایران درباره مسائل منطقه‌ای با کشورهای منطقه‌ای رایزنی می‌کند البته سازمان ملل به عنوان تسهیل‌کننده کار جایگاه خاص خود را دارد.

 سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اظهارات روز گذشته سخنگوی هیات رئیسه مجلس مبنی بر عدم هماهنگی وزارت خارجه  در سفر رییس مجلس به روسیه و عدم دیدار قالیباف با پوتین گفت: این سخن درست نیست و احتمالا ایشان اطلاع دقیقی از مسائل ندارند. آقای قالیباف می‌دانند وزارت خارجه در چه ابعاد و سطحی برای این سفر هماهنگی‌هایی داشته است. خوب نیست از این تریبون سخنانی گفته شود که درست نیست.

رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه افزود: مصالح ملی اجازه ورود بیشتر را نمی‌دهد ولی این به معنای درستی آن اظهار نیست. اگر فکر می‌کنند سوال را به صحن ببرند تا جزییات در صحن مطرح شود.

هیچ کارمند کنسولگری ایران در ترکیه بازداشت نشده است

خطیب‌زاده درباره شایعه دستگیری یک دیپلمات ایرانی در ترکیه اظهار داشت: هیچ کارمند کنسولگری ایران بازداشت نشده است و نمی‌تواند چنین اتفاقی بیفتد چون خلاف رویه هاست.

 وی اضافه کرد: یکی از اتباع ایران هنگام ورود به ترکیه بازداشت شده است و ما با دولت ترکیه در این زمینه در تماس هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه  درباره بیانیه اخیر سه کشور اروپایی تصریح کرد: سه کشور اروپایی راه ساده‌تری دارند که به تنش‌ها پایان دهند و آن، این است که به تعهدات برجامی خود برگردند. این راه ساده‌تر از راه کنونی‌شان است. برجام در شرایط حساسی است و این تنش‌آفرینی‌ها کمک نمی‌کند.

این دیپلمات ارشد درباره پروژه اورانیوم فلزی خاطرنشان کرد: ایران در حوزه تحقیق و توسعه دانش هسته‌ای این مسئله را در مدنظر قرار داد ولی در برجام متوقف کرده بود. سوخت پیشرفته هسته‌ای اکنون در بسیاری از راکتورها استفاده می‌شود امروز هم جزو ترندهای صنعت صلح‌آمیز هسته‌ای است. اورانیوم فلزی راه رسیدن به این سوخت پیشرفته است. ایران کاری جزو تحقیق و توسعه برای سوخت راکتور تهران انجام نداده است. بهتر است اروپا و آمریکا به تعهداتشان بازگشته تا ایران به تعهداتش عمل کند.

حاکمیت و تمامیت ارضی عراق باید توسط کشورهای منطقه به رسمیت شناخته شود

به گزارش ایرنا، خطیب‌زاده درباره حمله ارتش ترکیه به شمال عراق هم ابراز داشت: حاکمیت و تمامیت ارضی عراق باید توسط کشورهای منطقه به رسمیت شناخته شود و احترام میان کشورها حفظ شود. اتفاقات بدی هم در مورد ترکیه رخ داده که محکوم است و منطقه این حد از خشونت را نمی‌تواند تحمل کند.

وی درباره تلاش قطر برای احیای برجام میان ایران و آمریکا هم بیان کرد: از این کمک‌ها استقبال می‌کنیم. قطر میان دوستان و همکاران منطقه‌ای ایران قرار دارد. رایزنی‌های نزدیکی میان ایران و قطر در سطوح مختلف در جریان بوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه از هر کمکی برای کاهش تنش‌ها استقبال می‌کنیم ولی اجرای تعهدات آمریکا نیازمند پیام بردن نیست، یادآور شد: این کشور به راحتی می‌تواند این کار را بکند. تاسف اینجاست که دولت کنونی شریک نقض دولت قبلی در نقض تعهدات شده است که این مسیر سازنده‌ای نیست و باید متوقف شود.

خروج از نسخه موبایل