خودروسازان ظرفیت مالی افزایش تولید ۵۰ درصدی را ندارند

  کد خبر: 1809997996

یک کارشناس خودرو اظهار کرد: صورت‌های مالی خودروسازان منفی است. این بدان معنا بوده که تولید خودروسازان زیانبار است و باعث می‌شود نقدینگی کاهش پیدا کند.

فربد زاوه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در مورد اظهارات وزیر صمت مبنی بر افزایش ۵۰ درصدی تولید خودرو اظهار داشت: باید دید معیار این افزایش تولید چه چیزی است. اگر از نظر فنی بررسی کنیم خودروسازان ظرفیت فنی بسیاری دارند. سال ۸۸ یا ۸۹ یک میلیون و ۶۵۰ هزار دستگاه خودرو تولید داشتیم. اما اکنون از نظر مالی به نظر نمی‌رسد این ظرفیت وجود داشته باشد.

وی افزود: صورت‌های مالی خودروسازان منفی است. این بدان معنا بوده که تولید خودروسازان زیانبار است و باعث می‌شود نقدینگی کاهش پیدا کند. یعنی اگر به میزان مشخصی سرمایه برای تولید خودرو وجود داشته باشد که بتوانند به مدت چهارماه تولید داشته باشند بعد از این مدت طی به توقف می‌رسند.

این کارشناس خودرو تصریح کرد: برای جلوگیری از این موضوع و توقف تولید به منابع بانک مرکزی دست‌اندازی می‌کنند، تداوم این روند باعث ایجاد تورم می‌شود. سال‌ها است که این کار را انجام می‌دهند و تورم را در کشور بالا می‌برند تا تولید را افزایش دهند. تا زمانی که شرکت‌ها مسائل مالی خود را حل کنند افزایش تیراژ آنها بیشتر از آن که به نفع کشور باشد به ضرر و منجر به افزایش تورم می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: وقتی آقایان نمی‌پذیرند که هزینه تمام‌شده خودروسازان بیشتر از میزانی است که خودرو را می‌فروشند، فروش در بورس کالا یا بازار فرقی ندارد. در طرح فروش خودرو در بورس کالا نیز گفته شده که شورای رقابت قیمت‌گذاری کند در حالی که اگر قرار بود قیمت گذاری شورای رقابت باعث توسعه پیشرفت و ارزانی شود، طی ده سال گذشته این اتفاق می‌افتاد، بنابراین این طرح مشکلی را حل نمی‌کند.

خروج از نسخه موبایل