دبیر انجمن صنایع روغن نباتی اعلام کرد؛ بلاتکلیفی ارزی صنعت روغن نباتی

  کد خبر: 04080051140

دبیر انجمن صنایع روغن نباتی گفت: بلاتکلیفی دولت در خصوص نرخ ارز و نحوه تخصیص آن در شش ماهه دوم برای صنعت روغن نباتی مشکل ساز می شود.

به گزارش اقتصادآنلاین، به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران، امیر هوشنگ بیرشک با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تا کنون بیش از ۲۶۰ هزار تن روغن های بخش خصوصی در بنادر رسوب کرده و دولت ارز مورد نیاز واردکنندگان بخش خصوصی  را تامین نمی کند گفت: دولت به بهانه های مختلف از جمله تغییر دولت، انتصاب وزیران، تغییر اولویت های ارزی، کمبود ارز و … از تخصیص ارز به روغن های رسوبی بخش خصوصی در بنادر سر باز می زند.

وی افزود: سیاست ارزی دولت در شش ماه دوم سال جاری نیز مشخص نیست و هر روز شایعاتی در زمینه تغییر نرخ ارز به گوش می رسد و بیم آن می رود ادامه وضعیت کنونی باعث برهم خوردن نظم کنونی در بازار روغن نباتی شود.

خرید آتی روغن خام متوقف شده است

بیرشک با بیان اینکه دولت تا کنون به وعده های ارزی خود عمل نکرده است تصریح کرد: بارها و بارها در مکاتبات مختلف و نشست های حضوری شرایط صنعت روغن نباتی برای دولتمردان تشریح شده است  و آنها قول مساعد برای حل مشکلات داده اند.

به طوری که در جلسه اخیر با وزیر جهاد کشاورزی، وزیر شخصا دستور داد به سرعت مشکل ارزی روغن خام بررسی و تعیین تکلیف شود و صنعت روغن نباتی از بلاتکلیفی رهایی یابد اما متاسفانه تا کنون هیچ اقدام عملی در این زمینه انجام نشده است.

وی افزود: نبود رویه مشخص در تصمیم گیری باعث شده واردکنندگان روغن خام هیچ گونه تمایلی به واردات نداشته باشند و عملا خرید آتی روغن خام متوقف شده است.

همچنین اعتبار واردکنندگان در بازارهای جهانی از بین رفته است.

کاهش موجودی روغن پالم در شرکت بازرگانی دولتی

دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی در خصوص وضعیت تامین روغن خام مورد نیاز صنعت با توجه به عدم تخصیص ارز به بخش خصوصی گفت: بر اساس مصوبات موجود، شرکت بازرگانی دولتی وظیفه ذخیره سازی روغن خام (ذخایر استراتژیک) را دارد اما متاسفانه به دلیل نامناسب بودن ترکیب روغن های موجود این شرکت، صنعت روغن نباتی با چالش جدی برای تولید روغن مورد نیاز صنف و صنعت و روغن سرخ کردنی مواجه شده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اعلام شرکت بازرگانی دولتی موجودی روغن پالم این شرکت به کمترین میزان در چند سال اخیر کاهش یافته است و امکان توزیع مناسب روغن پالم در حال حاضر وجود ندارد و این در حالی است که نزدیک به ۱۰۰ هزار تن روغن پالم بخش خصوصی ماه هاست در بنادر کشور رسوب کرده و چشم انتظار تخصیص ارز است.

بیرشک نبود روغن خام را چالشی مهم برای صنعت روغن نباتی اعلام کرد و تصریح کرد: روغن پالم یک از مواد اولیه مهم برای تولید روغن های صنف و صنعت و روغن سرخ کردنی است  و بیم آن می رود اگر دولت در اسرع وقت ارز روغن های پالم موجود در بنادر را تخصیص ندهد تولید روغن صنف و صنعت و روغن سرخ کردنی با مشکل مواجه شده و عملا متوقف شود.

خروج از نسخه موبایل