هدایت۳۳۱ نفر از کارکنان ایران خودرو به سمت درب خروج؛ چرخ “خودرو” توسط زیان خالص پنجر شد

  کد خبر: 11080052531

زیان انباشته این خودروساز طی دوره ۶ ماهه منتهی به شهریورماه سال جاری ۳۴۹،۰۲۱ میلیارد ریال اعلام‌شده که نسبت به زیان انباشته در پایان سال مالی گذشته ۱۷ درصد افزایش پیداکرده و همزمان این گزارش ها از تعدیل ۳۳۱ نفر از کارکنان این گروه صنعتی خبر می دهند.

به گزارش گروه تحقیق بورس نیوز، به سراغ شرکتی آمده‌ایم که دو سال متناوب مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت طی ۳ سال گذشته بوده اما؛ امان از یک گام مثبت برای بهبود و نوآوری و مدیریت این ماشین‌سازی بزرگ تنها در فکر افتتاح خط تولید تارا با چاشنی رئیس‌جمهور، وزیر صمت اسبق، سابق و فعلی بوده تا شاید بتوان برای این مجموع رانت بقا گرفت و بازهم برای گروه پژو، دنا و رانا وقت بخرد و جالب آنجاست که برای خط تولیدی که هر دو ماه یکبار، رونمایی دارد، تنها ۹۰۷ دستگاه تولید به ثبت رسیده است.

البته اجازه دهید که از صادرات نگوییم و به حرف مدیرعامل این شرکت بسنده کنیم که گویا اعلام آمادگی کامل برای ورود به حوزه ترکمنستان کردند که کمر بنز و هیوندایی در این بازارها را می‌خواهند بشکنند زیرا آمارهای شگفت‌انگیزی که در مهرماه از بخش صادرات ایران‌خودرو باقی مانده است، لرزه را بر اندام رقبای این غول خودروسازی خاورمیانه انداخته است.

حال چند سوال مطرح می‌شود که امیدواریم ایران خودرو برای آن پاسخ بدهد و ناظر بازار نیز این شرکت را ملزم به پاسخگویی کند زیرا ارقامی که برای این بخش محاسبه شده که بخاطر غیررسمی بودن، امکان درج آن نیست خبری دیگر از ورود نقدینگی به این شرکت را می‌دهد که شاید ناظر بورس، از ایران خودرو شفاف‌سازی بخواهد اگر در خواب پاییزی شُل نشده باشند!

این شفاف‌سازی برای این نکته بوده که مبالغ ریالی فروش مربوط به فروش محصولات نهایی است و فروش قطعات به سایت‌ها در گزارش فوق منظور نگردیده است؛ مبالغ فروش فوق عایدی خالص شرکت ایران خودرو بوده و مالیات ارزش افزوده، مالیات و هزینه‌های شماره‌گذاری، بیمه شخص ثالث و کارت طلایی در ارقام فروش مشاهده نمی‌شود! هنوز دلیلی برای این پنهان‌کاری‌ها در شرکت‌های بزرگ که سوراخ‌های زیادی دارد، مشخص نیست که بورس‌نیوز آمادگی شفاف‌سازی این شرکت و پاسخ مدیران را برای روشن‌شدن ذهن سهامداران دارد.

نگاهی به تولید و فروش ایران خودرو

اوضاع تولید و فروش این کارخانه بزرگ خودرویی را برچسب خوب یا بد نمی‌زنیم و خود شما سهامداران می‌توانید به نظاره آن بنشینید.

غیر از گروه پژو و تارا که تولید و فروش آن‌ها روند افزایش قرار گرفته است شاهد ریزش تولید در بخش سمند به تعداد ۱,۶۹۸ دستگاه، دنا به تعداد ۲,۰۴۷ دستگاه، رانا به تعداد ۲۹۱ دستگاه، هایما به تعداد ۱۷۶ دستگاه نسبت به شهریورماه کمتر تولید شده است و بیشترین تمرکز این شرکت بر پژو بوده که در این مطلب جایگاهی برای کیفیت این خودروها، نمی‌آوریم.

از سوی دیگر در بخش فروش نیز نیز باردیگر سمند به تعداد ۱,۲۷۰ دستگاه، رانا به تعداد ۲,۶۵۷ دستگاه و هایما به تعداد ۱۴۳ دستگاه نسبت به شهریورماه کمتر فروخته شده است و بیشترین تمرکز پیش‌فروش‌ها و مشتریان به سوی خرید پژو و دنا بوده است.

زیان ناخالصی که همچنان خودرو را پنچر نگاه می‌‌دارد

شرکت ایران‌خودرو در گزارش صورت‌های مالی ۶ ماهه میاندوره‌ای منتهی به پایان شهریورماه ۱۴۰۰ میزان درآمد‌ عملیاتی خود را طی این دوره ۶ ماهه برابر با ۴۴۵،۹۹۱ میلیارد ریال اعلام کرده که نسبت به سال مالی گذشته ۹۱ درصد افزایش را شاهد بوده و این در صورتی است که زیان ناخالص این شرکت آبی‌پوش جاده مخصوصی بالغ‌بر ۱۴،۹۵۷ میلیارد ریال به ثبت رسیده، همچنین زیان عملیاتی شرکت ایران‌خودرو در پایان ۶ ماهه میاندوره‌ای به زیانی ۳۰،۰۴۵ میلیارد ریالی رسیده است.

شرکت “خودرو” در پایان دوره ۶ ماهه زیان خالص ۴۹،۶۳۵ میلیارد ریالی را برای سهامداران خود به ثبت رساند و مقدار زیان خالص در ازای هر سهم نیز ۱۶۵ ریال گزارش‌شده است.

صورت‌وضعیت مالی شرکت ایران‌خودرو در ۶ ماهه منتهی به شهریورماه ۱۴۰۰

شرکت ایران‌خودرو در صورت‌وضعیت مالی میاندوره‌ای ۶ ماهه منتهی به شهریورماه سال ۱۴۰۰ مجموع دارایی‌های خود طی این دوره را بالغ‌بر ۸۴۱،۲۸۳ میلیارد ریال گزارش کرده که نسبت به سال گذشته با ۲۸ درصد رشد افزایش پیداکرده، «دریافتنی‌های تجاری و سایر دریافتنی‌ها» “خودرو” بیشترین میزان دارایی را با ۲۲۹،۱۶۰ میلیارد ریال در اختیار داشته که در مقایسه با سال گذشته با رشد ۵۲ درصدی مواجه بوده است.

موجودی نقد شرکت ایران‌خودرو نسبت به پایان سال مالی گذشته با کاهش ۶ درصدی روبه‌رو بوده که به مبلغ ۲۲،۳۵۴ میلیارد ریال رسیده و همچنین زیان انباشته این خودروساز طی دوره ۶ ماهه منتهی به شهریورماه سال جاری ۳۴۹،۰۲۱ میلیارد ریال اعلام‌شده که نسبت به زیان انباشته گزارش‌شده در پایان سال مالی گذشته ۱۷ درصد افزایش پیداکرده است.

میزان سرمایه این خودروساز آبی‌پوش در پایان دوره ۶ ماهه منتهی به شهریورماه ۱۴۰۰، ۳۰۱.۶۵۶ میلیارد ریال به ثبت رسیده که نسبت به سال مالی گذشته بدون تغییر باقیمانده، حقوق مالکانه این شرکت با زیان ۴۶،۲۷۰ میلیارد ریال مواجه بوده است.

درآمد‌های عملیاتی و بهای تمام‌شده

همان‌طورکه در متن فوق ملاحظه کردید درآمدی که خودروساز آبی‌پوش در صورت مالی میاندور‌ه‌ای ۶ ماهه منتهی به شهریورماه ۱۴۰۰ به دست آورده برابر با ۴۴۵،۹۹۱ میلیارد ریال بوده اما؛ بهای تمام‌شده محصولات این شرکت با افزایش ۶۲درصدی بالغ‌بر ۴۶۰،۹۴۸میلیارد ریال گزارش‌شده که زیان ناخالص ۱۴،۹۵۷ میلیارد ریالی را بر جای گذاشته است.

وضعیت کارکنان ایران‌ خودرو

شرکت ایران‌خودرو در پایان سال مالی منتهی به اسفندماه ۱۳۹۹ مجموع کارکنان خود (تولیدی و غیر تولیدی) را ۲۰,۳۷۶ نفر معرفی کرده بود که هم‌اکنون در گزارش ۶ ماهه منتهی به شهریورماه ۱۴۰۰، با تعدیل نیرو ۳۳۱ نفری همراه بوده و تا پایان سال ۱۴۰۰ نیز با ۲۰,۰۴۵ نفر ادامه همکاری را خواهد داشت.

اهداف و راهبرد‌های آتی مدیریت در خصوص تولید و فروش محصولات

با توجه به شرایط اقتصادی موجود در کشور، تغییرات نرخ نهاده‌های تولید احتمال تغییر ترکیب تولیدات و فروش محصولات در طی سال ۱۴۰۰ وجود دارد، به جهت کنترل قیمت بازار و استفاده از روش طرح مشارکت در تولید، فروش تنظیم بازار و همچنین اختصاص روش‌های فروش به مشتریان نهایی و مصرف‌کنندگان واقعی و همچنین استفاده از کلینیک نظرسنجی در جهت قیمت‌گذاری محصولات جدید از روش‌های مؤثر و پیش‌بینی‌شده در سال ۱۴۰۰ است.

خروج از نسخه موبایل