درخواست‌های سرمایه ‎گذاری در شهرک‌ های صنعتی افزایش یافت

  کد خبر: 10119914105

به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، آمارها نشان ‎دهنده رشد تولید و بهبود فضای اقتصادی در کشور است.

به گزارش وزارت صمت، علی رسولیان با بیان این مطلب در نشست تخصصی مدیران صنایع مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی خراسان شمالی در بجنورد افزود: آمار تولید درحال رشد است و درخواست‌های سرمایه‎ گذاری در شهرک‌ های صنعتی کشور نیز افزایش یافته است.

وی با بیان این‌که واحدهای صنعتی راکد در کشور درحال احیاست، اضافه کرد: تا سال پیش ۲۵ درصد واحدهای کشور دچار رکود بود، اما اکنون این رقم به ۱۸.۷ درصد رسیده است که نشان‎دهنده بهتر شدن وضعیت در این حوزه است.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک ‌های صنعتی ایران ادامه داد: با وجود این‌که برخی از مشکلات تولید را که در این نشست به آن اشاره شد، نمی‌توان به سرعت رفع کرد و در مدت کوتاهی از بین برد، اما برای کاهش بروکراسی کمرشکن اداری و مقررات زائد و افزایش روند تولید و راه اندازی واحدهای صنعتی اقداماتی اجرا خواهد شد.

رسولیان بیان کرد: همچنین برای رونق تولید، واردات بیش از نیاز کشور که مشابه آن در داخل نیز تولید می‌شود کنترل خواهد شد، زیرا یکی از عوامل افزایش تولید داخل، کاهش واردات بیش از نیاز است.

وی یادآور شد: در بحبوحه کرونا و زمانی که مجبور بودیم مجوز تولید ماسک صادر کنیم، توانستیم با حذف بروکراسی اداری، مجوزها را به سرعت ارائه کنیم و اتفاقی هم نیفتاد؛ پس می‌توان باز هم این کار را انجام داد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: برای کاهش بروکراسی اداری شیوه ‎نامه‌هایی را تهیه کرده‌ایم که با ابلاغ آن، بسیاری از مقررات زائد کنونی حذف و با افزایش اختیارات استان‌ها، «آقا اجازه» هم از استان‌ها برچیده خواهد شد.

رسولیان با بیان این‌که حمایت از صنایع کوچک فقط تأمین زیرساخت‌ها نیست، اظهار کرد: نگاه ما این است که هنگامی که زمین واگذار می‌کنیم، در کنار سرمایه‎ گذار مانده و از صفر تا صد کار از او حمایت کنیم.

وی افزود: بودجه خیلی خاصی به شهرک‌ها نداده‌اند و اکنون در بسیاری از زیرساخت‌ها مشکل داریم.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک ‌های صنعتی ایران اضافه کرد: در بودجه عمومی نیز تنها سه هزار میلیارد ریال برای شهرک‌های صنعتی دیده شده است که در تأمین زیرساخت‌ها هزینه می‌شود و به همین دلیل هر تفاهم‎نامه‌ای که امروز در خراسان شمالی رد و بدل کنیم، تا روز یکشنبه به استان ابلاغ اعتبار خواهیم کرد.

رسولیان ادامه داد: وظیفه شرکت‌های خدماتی است که خدماتی مانند آب و برق را تا داخل شهرک ‌های صنعتی تأمین کنند، ولی برای شتاب دادن به روند تولید مجبوریم از منابع داخلی خود هزینه کنیم و به همین دلیل قیمت تمام شده زمین صنعتی در شهرک‌ها زیاد می‌شود، اما در کمیسیون تلفیق بودجه نتایج خوبی در این زمینه گرفته شده است.

وی بیان کرد: قول می‌دهیم مبلغ خوبی را پس از نهایی شدن بودجه به خراسان شمالی اختصاص دهیم تا به وسیله آن بخشی از زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی استان تأمین شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: از محل کمک‌های فنی و اعتباری که در اختیار بانک صنعت و معدن است نیز برای کمک به واحدهای صنعتی استان که نیاز مالی دارند، استفاده خواهد شد.

در این نشست شماری از نمایندگان واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌ ها و نواحی صنعتی خراسان شمالی نیز به بیان مشکلات و انتظارات خود پرداختند.

نبود نقدینگی و سرمایه در گردش، بدهی‌های بانکی، بیمه و مالیات، نبود زیرساخت‌هایی مانند فیبر نوری و راه دسترسی مناسب از مهمترین مشکلات صنایع استان بود که در این نشست مطرح شد.

خراسان شمالی ۹ شهرک و ۶ ناحیه صنعتی و یک منطقه ویژه اقتصادی دارد و از مجموع ۲۸۶ واحد صنعتی و تولیدی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی این استان، ۲۴۰ واحد فعال و حدود ۴۶ واحد غیرفعال است.

خروج از نسخه موبایل