دریافت مالیات نقل و انتقال املاک، توسط ۶۰ دفتر اسناد رسمی

  کد خبر: 0707992954

آناهیتا یاوری

عصراقتصاد: چندی پیش سازمان امور مالیاتی در اجرای تبصره ۴ ماده ۱۸۷ قانون مالیات های مستقیم و به منظور تسهیل و تسریع فرآیند صدور گواهی مربوط و تکریم ارباب رجوع، به برون سپاری فرآیند اخذ مالیات نقل و انتقال املاک موضوع ماده ۵۹ قانون مالیات های مستقیم و صدور آنی گواهی مربوط، از طریق دفاتر اسناد رسمی اقدام کرد و سید کمال تقوی نژاد، رئیس سابق سازمان امور مالیاتی در این خصوص اعلام کرد که امروز در ۶۰ دفترخانه مالیات نقل و انتقال املاک به صورت بر خط دریافت می‌شود؛ در این خصوص با یکی از سردفتران اسناد رسمی استان تهران در خصوص دریافت مالیات نقل و انتقال املاک در ۶۰ دفترخانه، گفت و گو کردیم.

این سردفتر اسناد رسمی اظهار کرد: در اجرای تبصره ۴ ماده ۱۸۷ اصلاحی قانون اصلاح قانون مالیات های مستقیم، مصوب ۳۱/ ۴/ ۹۴  و بنا به پیشنهاد سازمان های امور مالیاتی کشور و ثبت اسناد و املاک کشور، آیین نامه اجرایی تبصره ۴ ماده ۱۸۷ قانون اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم که  آییـن‌نامه در ۱۴ ماده و ۳ تبصره در تاریخ  ۱۷/ ۱۰/ ۹۶  به تصویب رییس قوه قضائیه رسید و برابر تبصره ۴ م ۱۸۷ قانون مالیات های مستقیم مصوب ۹۴ مقررگردید که سازمان امور مالیاتی ظرف یکسال ازتاریخ لازم الاجرا شدن این قانون ( ۱۳۹۵/۱/۱) یعنی حداکثر تا تاریخ ۱۳۹۶/۱/۱ به سامانه ثبت متصل و بدهی ملک مورد انتقال را محاسبه و امکان واریز آنرا بصورت آنی از طریق دفاتراسناد رسمی فراهم آورد.

وی افزود: در راستای آزمایش مراحل صدور گواهی موضوع ماده ۱۸۷ قانون مالیات های مستقیم و مفاصاحساب موضوع ماده ۳۷ قانون تامین اجتماعی با اعلام فراخوان طبق سایت کانون سران دفاتری که تمایل داشتند در این سایت ثبت نام نمودند و به ترتیب اولویت ثبت نام در حال حاضر از ۲۷۴ نفر متقاضی اجرای پایلوت ۲۱۰ دفتر به امر مشغول هستند و تمامی مراحل اجرای پایلوت تبرعا بود و هیچ کدام از دفاتر پایلوت ریالی حق الزحمه برای آن دریافت ننموده اند.

این سردفتر اسناد رسمی ادامه داد: همچنین طبق تبصره ماده ۷ بعد از اجرایی شدن طرح استعلام مالیاتی آن هم در صورتی که مؤدی خواستار ورود اطلاعات از طریق دفتر اسناد رسمی باشد، سردفتر مکلف است با دریافت حق‌الزحمه‌ای که توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تعیین می‌گردد، اقدام نماید در دوره آزمایشی هیچ یک از دفاتر اسناد رسمی برای اجرای دوره آزمایشی حق الزحمه ای دریافت نمی کنند صرفا موارد اصلاح و اشکالات را به مراجع ثبتی  مالیاتی اعلام می دارند.

وی عنوان کرد: در ماده ۸ این قانون نیز تصریح شده است که دفتر اسناد رسمی، پس از مراجعه مؤدی، استعلام مربوط به مورد معامله را در سامانه ثبت وارد می نماید. استعلام در سامانه ثبت، تایید و به صورت الکترونیکی و ممهور به مهر الکترونیکی سازمان ثبت، صادر و به درگاه تبادل اطلاعات ارسال خواهد شد. سازمان مالیاتی نیز رسیدی مبنی بر تایید دریافت اطلاعات را، به صورت الکترونیکی و ممهور به مهر الکترونیکی صادر و به سازمان ثبت ارائه می نماید.

وی تأکید کرد: این ۶۰ دفترخانه موظف اند که همه ایرادات کار را بسنجند و در صورتی که  این طرح با شکست مواجه نشد و توانست جایگزین استعلامات آتی ما شود، به صورت کامل اجرایی خواهد شد.

تغییر تعرفه دفاتر اسناد رسمی تا مرداد ماه

وی در خصوص تغییر تعرفه دفاتر اسناد رسمی نیز گفت: در خصوص تحریر و تعرفه دفاتر اسناد رسمی طبق ماده ۵۴ قانون دفاتر اسناد رسمی، میزان حق تحریر طبق تعرفه تعیین شده وزارت دادگستری خواهد بود که باید هر چهار سال یک بار مورد بررسی مجدد قرار گیرد و در‌صورت اقتضا در آن تجدید نظر شود، ۱۵ درصد از حق تحریر دریافتی توسط سردفتر به دفتریار اول پرداخت می‌شود.

این سردفتر اسناد رسمی ادامه داد: پیرو بخشنامه ۹۰/۹۸۲۳۱ مورخ ۱۰/۰۵/۱۳۹۰ تعرفه حق التحریر دفاتر اسناد رسمی که در اجرای ماده ۵۴ قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران مورد تجدید نظر قرار گرفته از تاریخ ۱۵/۰۵/۱۳۹۴ در کلیه دفاتر اسناد رسمی لازم الاجرا خواهد بود ومعاونت محترم  امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ، اداره کل امور اسناد و سردفتران ، دفتر مدیریت عملکرد و بازرسی ، ادارات کل ثبت اسناد و املاک استان ها و ادارات ثبت وظیفه نظارت بر حسن اجرای این مصوبه را بر عهده خواهد داشت .و تعرفه دفاتر با توجه به تورم و روند اقتصادی کشور و نص صریح قانون دفاتر در مرداد ماه امسال موردبازنگری قرارمیگیرد.

وی در خصوص انتخابات دفاتر اسناد رسمی گفت: براساس ماده ۶۱  قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سر دفتران و دفتریاران به منظور نظارت در انتخابات هیأت مدیره کانون هیأتی برای نظارت بر انتخابات از طرف وزیر دادگستری تعیین می شود. ‌تعداد اعضاء هیأت نظارت  و شرایط انتخاب آنها و طرز تشکیل هیأت و نحوه عمل و نظارت و اخذ رأی و سایر امور مربوط بانتخابات به موجب‌آئین ‌نامه تعیین خواهد شد؛ همچنین طبق ماده ۶۲ ، سردفتران و دفتریارانی را می توان برای عضویت هیأت مدیره کانون انتخاب نمود که حداقل دارای ۱۰ سال سابقه تصدی دفتر اسناد‌رسمی و دفتریاری بوده و در پنجسال اخیر خدمت خود محکومیت انتظامی از درجه ۳ به بالا نداشته باشند. ‌کسانی که دارای سابقه خدمت قضایی و یا وکالت دادگستری باشند سوابق قضایی و وکالت آنها جزو ۱۰ سال مذکور منظور می شود.

وی بیان کرد: اسامی کاندیداهای ششمین دوره انتخابات کانون سردفتران و دفتریاران استان تهران از سوی هیات نظارت بر انتخابات در تاریخ ۴/۴/۱۳۹۸  اعلام شد، این انتخابات روز جمعه۱۴/۰۴/۱۳۹۸  برگزار خواهد شد، تمامی کاندیدهای احراز صلاحیت شده در حال حاضر به معرفی خود و ایده ها اهتمام ورزیدند تا بتوانیم انتخابات پرشوری داشته باشیم و به اعتلای دفاتر اسناد رسمی دست یابیم.

خروج از نسخه موبایل