در خردادماه صورت گرفت؛ روند کاهشی نسبت تعداد چک های برگشتی به مبادله شده

  کد خبر: 16050040938

بر اساس گزارش بانک مرکزی، نسبت تعداد چک‌ های برگشتی به چک‌های مبادله‌شده در خردادماه مشابه ماه‌های قبل، زیر ۱۰ درصد است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، چک­ برگشتی یکی از موانع مهم بر سر راه کسب و کارها شناخته می­ شود زیرا علاوه بر اختلال در معاملات صاحبان کسب و کار، اعتماد طرفین معامله به انجام مبادله را نیز کاهش می­ دهد؛

معضلی که بخصوص تا سال۱۳۹۶ دامن­ گیر بسیاری از کسب و کارها بود. به منظور کاهش نرخ برگشت چک و افزایش اعتماد در معاملات با چک، قانون جدید چک در سال۱۳۹۷ تصویب شد.

بر اساس آمارهای ماهیانه بانک مرکزی، در خرداد ماه امسال، ۸ میلیون فقره چک به ارزش ۲۲۲.۶ هزار میلیارد تومان مبادله شده که به نسبت ماه قبل که ۷.۵ میلیون فقره چک به ارزش ۱۹۴.۳ هزار میلیارد تومان مبادله شده بود، با افزایش ۶.۴ درصدی در تعداد و ۱۴.۶درصدی در ارزش مواجه شده است.

براساس آمارها، نسبت تعداد چک­ های برگشتی به مبادله­ شده در خرداد ماه امسال برابر با ۹.۵ درصد بوده است در حالی که همین نسبت در خرداد ماه سال قبل برابر با ۱۱.۱ درصد بوده است.

در سه ماهه ابتدایی پارسال، نسبت ارزش چک‌­های برگشتی به چک­های مبادله شده برابر با ۱۳.۶درصد بوده و همین نسبت از ابتدای امسال تا انتهای خرداد ماه، برابر با ۱۱.۸ درصد شده است.

نسبت تعداد چک‌­های برگشتی به مبادله­‌شده از ابتدای فروردین ماه تا انتهای خردادماه نیز در سال گذشته برابر با ۱۳.۶ درصد و در سال۱۴۰۰ برابر با ۹ درصد شده است. مقایسه این اعداد، کاهش ۳۴ درصدی نسبت ارزش چک‌­های برگشتی به مبادله‌­شده را نشان می دهد.

خروج از نسخه موبایل