«در دنیا متناسب با رشد اقتصادی مالیات می‌گیرند، در ایران  براساس نرخ تورم»

  کد خبر: 1909998223

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان چرم مصنوعی و لوازم کفش با انتقاد از اینکه در ستاد ملی کرونا یک نماینده از اصناف حضور ندارد، تاکید می‎کند بسیاری از مشکلات کسب‌وکارها در ایران به این دلیل است که در تصمیم‎گیری‌ها با اصناف هماهنگ نمی‎کنند

اکرم رضائی‌نژاد

اتحادیه صنف فروشندگان چرم مصنوعی و لوازم کفش از سال ۱۳۳۰ فعال است و عمده‎فروشی لوازم کیف و کفش، خرده‎فروشی مشمع، عمده‎فروشی چرم طبیعی، عمده‎فروشی چرم مصنوعی و تمامی لوازم مربوط به تهیه کیف، کفش، لباس چرم طبیعی و چرم مصنوعی در رسته‎های شغلی این اتحادیه قرار دارد. رئیس این اتحادیه نوسانات ارز و بلاتکلیفی اصناف در برنامه‎ریزی را  از جمله مشکلات اصلی صنف متبوع خود در این روزها معرفی می‌کند و یادآور می‌شود: «بانک مرکزی با ارز خلق پول می‎کند در صورتی که خلق پول ازطریق تولید باید باشد نه با فروش دلار». او همچنین با بیان اینکه در ایران براساس نرخ تورم مالیات دریافت می‎کنند، در حالیکه تورم دلیل بر شکوفایی و رشد اقتصادی نیست می‎افزاید: « اصناف با مشکلات بسیاری درگیرند چرا که برای وضع قوانین با اتحادیه‎ها هماهنگ نمی‎کنند و قوانینی تدوین می‎شود که موانع را بیشتر می‎کند مثلا برای مواد اولیه وارداتی صنف ما چند نوع تعرفه محاسبه می‎شود»

سعید حیاتی درباره تاثیر همه‌گیری ویروس کرونا بر کسب‌وکار صنفش نیزمی‎گوید: «هم بازار عید را از دست دادیم و هم بازار مهر که زمان بازگشایی مدارس بود. کفش مجلسی زنانه بیشتر در زمان برگزاری مجالس فروش دارد که آن هم به دلیل برگزار نشدن مراسم‎ها و تعطیلات تالارها فروش ندارد. در تعطیلات اخیر که به دلیل اعمال محدودیت‎های کرونایی بود، بازار زمستان را نیز از دست دادیم. همزمان با فصل برپایی مراسم‌ها و لیگ‌های ورزشی و غیره افراد استقبال زیادی از این بازار می‌کردند اما اکنون صنعت چرم، کیف و کفش با کسادی زیادی رو‌به‌رو است و در رکود شدیدی به سر می‎برد.»

گردش چرخ صنعت چرم، کیف و کفش نیازمند تولید ۵۰۰ کالا

او درباره نقش صنف م فروشندگان چرم مصنوعی و لوازم کفش در زنجیره تولید کیف و کفش تصریح می‎کند: «در صنعت چرم ۳۰ درصد کار، محصول نهایی مثل کیف و کفش است. ۷۰ درصد از کار مربوط به لوازمی مثل چرم مصنوعی، چسب، مواد اولیه و … است. ۵۰۰ قلم کالا و مواد اولیه باید تولید شود که چرخ صنعت چرم، کیف و کفش به گردش درآید. در کفش معمولی بالغ بر ۵۰ قلم مواد واسطه‎ای، مواد اولیه و لوازم اولیه به کار رفته است. قدک، چسب و فنر کفش دیده نمی‎شود. این لوازم کنار هم قرار می‎گیرند تا محصول نهایی مثل کیف و کفش زنانه، مردانه و … به بازار می‎آید.»

او برخی از مشکلات این صنف را این‌گونه تشریح می‎کند: «بخش‎های زیادی از مشکلاتی که صنف فروشندگان چرم مصنوعی و لوازم کفش با آن مواجه است علاوه بر اوضاع کرونا به سازمان صنعت، معدن و تجارت و گمرک مربوط می‎شود.سازمان صنعت، معدن و تجارت سه گروه کالایی را برای مواد اولیه صنف چرم و لوازم آن تعریف کرده است که این سه گروه کالایی جوابگوی فعالیت این صنف نیست. به تازگی بعد از نامه‎نگاری‎ها و ارائه استدلالات مبنی بر کافی نبودن این سه گروه کالایی به سازمان صنعت، معدن و تجارت، این سه گروه به ۶ گروه افزایش یافته است که شاید مقداری از مشکلات صنعت کفش را حل کند.»

نوسانات ارز قدرت برنامه‎ریزی را از ما گرفته است

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان چرم مصنوعی و لوازم کفش از بی‎ثباتی نرخ ارز گلایه می‎کند و می‎افزاید: «به دلیل نوسانات ارزی، کالاها ثبات قیمت ندارند چون نمی‎توانیم قیمت تمام‌شده کالا را دقیق محاسبه کنیم. وقتی قیمت کالای نهایی مشخص نباشد اگر کسی بخواهد مواد اولیه وارد کند، نمی‎تواند پیش‎بینی کند که قیمت موادی که وارد می‎کند بر چه پایه‎ای بررسی خواهد شد. این نوسانات ارزی قدرت تفکر تولیدکننده را می‎گیرد. تولیدکننده نمی‎تواند برای یک هفته یا ده روز خود پیش‎بینی کند که ارزش تمام‌شده کالایش چقدر است. نوسانات ارز قدرت برنامه‎ریزی را از ما گرفته است. اگر ارز ثبات پیدا کند اوضاع بهتر می‎شود. در سوریه، افغانستان و عراق جنگ است اما این نوسانات ارز را ندارند.»

خلق پول ازطریق تولید باید باشد نه با فروش دلار

حیاتی استقلال نداشتن بانک مرکزی را دلیل نوسانات ارز می‎داند و می‎گوید: «ما بانک مرکزی مستقل از دولت نداریم برای اینکه چالش‎های خودشان را حل کنند با ارز خلق پول می‎کنند در صورتی که خلق پول ازطریق تولید باید باشد نه با فروش دلار. دلار باید پشتوانه بانک مرکزی باشد.  بانک مرکزی مستقل متولی نظم و انظباط نوسانات ارزی و پولی و سامان دادن به تورم اقتصاد کشور است. بانک مرکزی ما نتوانسته است نوسانات ارزی را کنترل کند و تورم از دستش خارج شده است. اگر از سال ۱۳۰۷ تاکنون را بررسی کنید، متوجه می‎شوید که در این هشت دهه هیچ وقت بانک مرکزی ایران مستقل از دولت عمل نکرده است.»

به گفته رئیس اتحادیه صنف فروشندگان چرم مصنوعی و لوازم کفش، برای اینکه کالا از گمرک خارج شود بانک مرکزی باید در سیستم تیک ارزی را بزند که این خود مانعی برای فعالیت این صنعت شده است.

او می‎افزاید: «ما قبل از کرونا مشکلات تخصصیص ارز و چالش های مربوط به بانک مرکزی را داشتیم که با شیوع کرونا اوضاع بدتر شد.»

برای مواد اولیه وارداتی صنف ما چند نوع تعرفه محاسبه می‎شود

وی همچنین به مشکلات واردکنندگان صنف فروشندگان چرم مصنوعی و لوازم کفش اشاره می‎کند و می‎گوید: «واردکنندگان کالای خود را از ترکیه وارد می‎کنند اما با وجود تحریم‎ها نمی‎توانند برای شرکت‎هایی که از آن‎ها خرید می‎کنند پول حواله کنند و شرکت‎های ترکیه نیز نمی‎توانند کالا را به ایران حمل کنند. برای اینکه تحریم‎ها را دور بزنند مجبورند کشور ثالث مثل آذربایجان را پیدا کنند و از آنجا تا گمرک ایران کالا را حمل کنند.

بعد از طی این مراحل و پس از رسیدن کالا به گمرک ایران، واردکننده با مشکلات دیگری روبه‌رو می‎شود مثلا کارشناسان گمرک می‎گویند چون داخل قدک حرارتی تار و پود دارد تعرفه آن بر اساس پارچه محاسبه می‎شود. به این ترتیب برای مواد اولیه وارداتی صنف ما چند نوع تعرفه محاسبه می‎شود.»

حیاتی یکی دیگر از مشکلات واردکنندگان را ابطال کارت‎های بازرگانی عنوان می‎کند و می‎افزاید: «وزارت صنعت، معدن و تجارت بسیاری از کارت‎های بازرگانی را منحل کرد. حالا کسی که می‎خواهد محصولی را وارد کند به دلیل اینکه سابقه کار در حوزه واردات و صادرات ندارد با مشکل صدور کارت بازرگانی مواجه می‎شود. پیش از این کالا را ترخیص‌کار وارد می‎کرد اما اکنون که کارت بازرگانی ترخیص کار باطل شده است، فعالان صنف ما چه باید بکنند؟»

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان چرم مصنوعی و لوازم کفش درباره صادرات نیز می‎گوید: «ما پیش از این نیز به سختی محصولاتمان را صادر می‎کردیم و در اصل صادرات خاصی نداشتیم اندک صادراتی به روسیه داشتیم که اما امروز با توجه به شیوع کرونا رکود دنیا را گرفته است و صنف ما نیز از این امر مستثنی نیست. اواخر با مدرن شدن دوسه تا از کارخانه‎ها توانستیم به روسیه چرم صادر کنیم که با شیوع کرونا متوقف شد.»

او با تاکید بر اینکه تجار این صنف با مشکلات خاصی دست به گریبانند، می‎گوید: «با توجه به مشکلات زیادی که این صنعت دارد، امروز خیلی از تولیدکنندگان به چرم مصنوعی که قیمت پایین‎تری دارد روی آورده‎اند.»

پتروشیمی‌ها به نرخ صادرات به تولیدکنندگان داخل می‎فروشند

این فعال صنفی به مشکلات مربوط به تهیه مواد اولیه از پتروشیمی اشاره می‎کند و می‎افزاید: «برای تهیه مواد اولیه در بخش چسب و مواد زیره مثل پلی یورتان به پتروشیمی کارون نیاز داریم که استن‎ها را تولید می‎کند. آنها هم یا قیمت‎ها را افزایش داده‎اند و یا چون در بورس عرضه و صادر می‎کنند به قیمت دلار روز می‎فروشند. به عنوان مثال قیمت روغن MDA که از پتروشیمی کارون تهیه می‎کنیم چندین برابر شده است و می‎گویند چون به خارج صادر می‎کنیم و دلار می‎گیریم لزومی ندارد که به شما با قیمت کمتر بفروشیم. یعنی روغن MDA را به فعالان صنف ما به همان قیمتی که صادر می‎کنند، می‎فروشند؛ یعنی به نرخ صادرات به تولیدکنندگان داخل می‎فروشند.»

برای وضع قوانین با اتحادیه‎ها هماهنگ نمی‎کنند

حیاتی با گلایه از تصمیم‎گیری‎های یک‌جانبه می‎گوید: «بسیاری از مشکلات به این دلیل است که در تصمیم‎گیری برای وضع قوانین با اتحادیه‎ها یا اتاق اصناف هماهنگ نمی‎کنند. خیلی از این قوانین مانع جهش تولید می‎شود. بسیاری از قوانین باعث می‎شود که مواد اولیه در گمرک‎ها رسوب کند و گران‎تر شود. گاهی نیز خلا مواد اولیه باعث بیکاری کارخانه‎ها می‎شود.»

او می‎افزاید: «اتحادیه‎ها خواستار همکاری بیشتر سازمان صنعت، معدن و تجارت و دولت با آنها هستند. امروز ۱۴۰ شاخص قوانین هزینه‎زا داریم اینها برای تصویب باید مجلس برود که وقت‎گیر است و بروکراسی زیادی را در اداره‎ها پشت سر می‎گذارد. این امر باعث می‎شود که سرعت لازم برای تهیه مواد را نداشته باشیم. بنابراین از دولت و سازمان صمت تقاضا می‎کنیم که قبل از وضع هر قانونی با اتحادیه‎ها و اتاق اصناف هماهنگ شوند.»

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان چرم مصنوعی و لوازم کفش با انتقاد از اینکه در ستاد ملی کرونا یک نماینده از اصناف حضور ندارد، خاطرنشان می‎کند: «اینکه می‎گویند بانک‎ها باز باشند و صنوف تعطیل شود این دو با هم همخوانی ندارد. طرف می‎خواهد نیم ساعت مغازه را باز کند دسته چکش را بردارد یا برگشتی و پول را جابه‌جا کند، به او اخطار می‎دهند یا مورد اتهام همسایه‎ها قرار می‎گیرد و می‎گویند مغازه را باز کرده است که کسب و کاری انجام دهد.»

تورم دلیل بر شکوفایی و رشد اقتصادی نیست

وی همچنین به موضوع مالیات اصناف در شرایط تعطیلی کسب و کار اشاره می‎کند و می‎گوید: «در دنیا مالیات را متناسب با رشد اقتصادی می‌گیرند نه براساس تورم اما متاسفانه در ایران مالیات براساس نرخ تورم محاسبه می‎شود تورم دلیل بر شکوفایی و رشد اقتصادی نیست.»

حیاتی با انتقاد از نوع رفتار و تصمیم‌گیری مالیاتی و بیمه‌ای با اصناف ادامه می‎دهد: «سال ۹۸مالیات مشاغل را ۴ قسط کردند. آخرین قسط را که پرداخت کردیم یک روز بعد گفتند که از شنبه تعطیل است. زمانی هم که بیمه را پرداخت کردیم بعد اعلام کردند کسانی که بیمه را نپرداخته‎اند، می‎توانند پرداخت نکنند و به آنها فرصت دادند. البته تمام این‎ها شنیده‎هاست، نامه و یا ابلاغ رسمی دریافت نکرده‎ایم.»

او درباره حمایت‎های دولت در وضع کنونی پیشنهاد می‎دهد: « تنفسی برای تولیدکنندگان و توزیع‎کنندگان صنف در نظر بگیرند و ما هم که حلقه قبل از تولید هستیم توانایی جبران مافات را داشته باشیم و بتوانیم خلا تعطیلات را پرکنیم. از دولت انتظار داریم کسی که ۲۰-۳۰ سال حق بیمه را پرداخت کرده است اگر الان نتواند چند ماه پرداخت کند حداقل به کارگرش بیمه بیکاری بدهند.»

خروج از نسخه موبایل