در نشست هم‌اندیشی کارگزاران گمرک با معاون گمرک ایران مطرح شد؛ ارجاع پرونده‌ها به کمیسیون رسیدگی به اختلافات گمرکی کاهش یابد

  کد خبر: 29119916280

در نشست هم‌اندیشی کارگزاران گمرک با معاون فنی و امور گمرکی که به همت معاونت کسب‌وکار اتاق ایران برگزار شد، کارگزاران گمرک به بیان مهم‌ترین مشکلات خود در کمیسیون رسیدگی به اختلافات گمرکی پرداختند و پیشنهادهایی نیز برای حل مشکلات موجود ارائه دادند.

نشست هم‌اندیشی کارگزاران گمرک با کیوان کاشفی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران و علی ملایی، معاون امور کسب‌وکار اتاق ایران، برگزار شد. در این نشست که علاوه بر نمایندگان اتاق ایران، مهرداد جمال ارونقی، معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران نیز حضور داشت، کارگزاران گمرک به بیان مهم‌ترین مشکلات خود در کمیسیون رسیدگی به اختلافات گمرکی پرداختند و پیشنهادهایی نیز برای حل مشکلات موجود ارائه دادند.

کیوان کاشفی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران در تأکید اهمیت برگزاری این نشست، اظهار کرد: علی‌رغم اینکه در سایر هیات‌هایی که اتاق ایران به نمایندگی از فعالان بخش خصوصی در آن‌ها مشارکت دارد، معمولاً اتاق‌های بازرگانی استانی حضور می‌یابند، اما کمیسیون رسیدگی به حل اختلافات گمرکی، تنها کمیسیونی است که اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران مستقیماً حضور دارد.

کاشفی همچنین به‌منظور کاهش خطا در روند رای‌های صادر شده در کمیسیون رسیدگی به اختلافات گمرکی پیشنهاد داد تا با اجرای سازوکارهایی تعداد پرونده‌های ورودی به کمیسیون رسیدگی به اختلافات گمرکی کاهش یابد.

بعدازآن، حاضران در نشست به بیان مهم‌ترین دغدغه‌های خود درباره نحوه صدور رای در کمیسیون رسیدگی به اختلافات گمرکی پرداختند و تأکید کردند: کمیسیون رسیدگی به اختلافات گمرکی یک‌نهاد شبه‌قضایی است که احکام آن قابل‌اعتراض در دیوان عدالت اداری هستند؛ بنابراین ایجاب می‌کند تا روند دادرسی عادلانه در این کمیسیون رعایت شود و پرونده‌هایی که به لحاظ شکلی و ماهوی دچار مشکل هستند، برگشت داده شوند.

در همین زمینه، سختگیری در رای‌های صادرشده و عدم دقت رسیدگی، عدم دسترسی مراجعان (صاحبان کالا) به مستندات گمرکی، عدم توجه برخی از اعضای کمیسیون به دفاع مراجعه‌کننده و ناآگاهی در خصوص ماهیت حقوقی احکام صادرشده، عدم توجه رعایت حق تقدم توسط اعضای کمیسیون، ضرورت ارجاع رای‌های کارشناسی به نهادهای مستقل، توبیخ و تشویق کارشناسان کمیسیون رسیدگی به اختلافات گمرکی و ضرورت راه‌اندازی سامانه شفافیت برای اطلاع صاحبان کالا از فرآیند روند صدور رای از مهم‌ترین موضوعاتی بودند که کارگزاران گمرکی حاضر در این نشست خواستار اجرایی شدن آن‌ها از سوی معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران شدند. ضمن اینکه ضروری است تا تحلیلی روی ترکیب اعضای کمیسیون و نحوه رای‌های صادرشده صورت گیرد.

پس از ارائه توضیحات، مهرداد جمال ارونقی معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران اظهار کرد: روند ترکیب اختلافات در کمیسیون رسیدگی به حل اختلافات گمرکی به شدت کاهش پیدا کرده است و تمام تلاش این است تا هر رایی که در این کمیسیون صادر می‌شود، به دقت مطالعه شود. حتی مقرر شده تا اگر قراری با حضور خود صاحبان کالا به نتیجه نرسید، با حضور خود من بررسی و نهایی شود.

جمال ارونقی همچنین اعلام کرد: کمیسیون رسیدگی به حل اختلافات گمرکی، موظف به ارائه مستندات است. ضمن اینکه شخصاً در میز خدمت، ۲۴ ساعته آماده پاسخگویی به مراجعان هستم.

او همچنین به ارایه توضیحاتی در خصوص نحوه پیگیری کمیسیون رسیدگی به حل اختلافات گمرکی از قرارهای صادر شده پرداخت و تاکید کرد: نحوه انجام این امر به دلیل ضرورت انجام برخی ارجاعات زمان‌بر است که البته تلاش شده تا این زمان به حداقل زمان ممکن برسد.

 

خروج از نسخه موبایل