دعوت از خودروسازان خصوصی برای حضور در میز تخصصی تعمیق ساخت داخل

  کد خبر: 27070050647

دبیر انجمن قطعه‌سازان خواستار حضور خودروسازان خصوصی از میز ششم داخلی شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، آرش محبی‌نژاد در پنجمین میز تخصصی تعمیق ساخت داخل در صنعت خودرو با بیان اینکه در چهارمیز قبلی ساخت داخل دستاوردهای چشمگیری به دست آمده، خواستار ورود خودروسازان خصوصی از میز ششم داخلی‌سازی شد و گفت: توان بالقوه صنعت قطعه‌سازی کشور، وقتی بیشتر ۸۵درصد خودروهای پرتیراژ نظیر پراید، سمند، پژو ۴۰۵ و … داخلی‌سازی شده بود به میزان ۲میلیون و ۲۰۰هزار دستگاه در سال بود، اما اکنون با دو چالش مواجه شده است.

او تصریح کرد: گلوگاه نخست در ۱۵درصد باقی‌مانده داخلی‌سازی است که مربوط به قطعات خاص، نیمه‌هادی‌ها و قطعات الکترونیک و مواد اولیه خاص مثل پلیمرهای مهندسی و آلیاژی است.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان کشور ادامه داد: گلوگاه دوم در زمینه زیرساخت‌های خود خودروسازان است که باید همگام با خودروسازی روز جهان به ویژه در موضوع خودروهای الکتریکی رشد کنند.

محبی‌نژاد، برنامه تولید سه میلیون دستگاه تا افق ۱۴۰۴ را امکان‌پذیر دانست و گفت: این موضوع نیازمند یک سری پیش‌نیاز است و باید با تعامل و همکاری بخش خصوصی انجام شود.

به دنبال اصلاح قیمت‌گذاری در زنجیره خودرو هستیم

مهدی صادقی‌نیارکی هم در این نشست اظهار کرد: در ۶ ماه نخست امسال تولید خودرو ۳‌.۴درصد، تولید اتوبوس ۱۰درصد و تولید کامیون کشنده و کامیونت ۶۶درصد رشد داشت اما تولید وانت ۱۳درصد کاهش یافت.

او افزود: در پروژه نهضت ساخت داخل در سال ۹۹ سهم هر استان از ۲۱۱ اقلام گلوگاهی مشخص شد و برنامه نیز ۳.۵ میلیارد دلار بود که ۲ میلیارد دلار آن تأیید شد یعنی در این بخش حدود ۷۰درصد عملکرد داشتیم.

معاون وزیر صمت گفت: برنامه نهضت ساخت داخل برای امسال ۳.۴ میلیارد دلار است که برنامه شش ماه نخست ۲.۲ میلیارد دلار بود.

او اظهار کرد: برنامه وزارتخانه و سازمان گسترش برای افق ۱۴۰۴ تولید سه میلیون دستگاه خودرو بود که از این میزان ۳۰درصد سهم صادرات می‌شد. با این حال مشکلات ساختاری صنعت خودرو و مشکلات پیرامونی این صنعت آیا اجازه دستیابی به این هدف را می‌دهد؟

معاون وزیر صمت افزود: پروژه اول وزیر صمت اصلاح قیمت‌گذاری در زنجیره خودروسازی است؛ همچنین مکانیزم زنجیره ارزش در صنعت خودروسازی اصلاح خواهد شد.

او ادامه داد: اصلاح ساختار مدیریتی، نوسازی ناوگان تجاری، بهبود وضع صادرات و … هم جز پروژه‌های وزیر صمت است.

صادقی‌نیارکی گفت: در بخش ناوگان تجاری نیاز زیادی به اصلاح و بهبود فرایندها داریم چراکه ناوگان فرسوده هم شده‌اند.

او افزود: در مورد مشوق‌ها مثل مالیات و تسهیلات ارزان‌قیمت نیز نیاز به قانون داریم.

صادقی‌نیارکی گفت: تسهیلات با سود ۱۸درصد در تورم کنونی خیلی غیرطبیعی نیست ولی برای همکاری در ارائه تسهیلات با سود کمتر آمادگی داریم.

او تاکید کرد: باید خودرویی داشته باشیم که در خارج بتوانیم بفروشیم بنابراین تکلیف گیربکس اتوماتیک و مصرف سوخت و غیره باید مشخص شود.

در واردات خودرو تابع تصمیم‌های نظام هستیم

به گزارش خبرگزاری ایرنا، محسن صالحی‌نیا در حاشیه این نشست در جمع خبرنگاران گفت: وزیر صنعت مخالفتی با موضوع واردات خودرو اعلام نکرد، اما گفت باید شرایط آن فراهم شود که اکنون فراهم نیست.

رئیس هیات‌عامل ایدرو خاطرنشان کرد: اکنون شورای نگهبان ایراداتی به ویژه در موضوع منشا ارز برای واردات خودرو اعلام کرده که باید برطرف شود.

او تاکید کرد: در هر حال وزارت صنعت تابع تصمیم‌های جامع و نهایی خواهد بود که پس از جمع‌بندی به عنوان دستورالعمل و قانون به ما اعلام خواهد شد.

صالحی‌نیا همچنین درباره برنامه صادراتی ارائه شده از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت و صادرات یک میلیون دستگاه تا سال ۱۴۰۴ بیان کرد: برنامه‌ای در این زمینه با همراهی خودروسازان، قطعه‌سازان و مجموعه‌سازان و وزارت صنعت در حال تدوین است که پس از تدوین نهایی جزئیات آن به استحضار عموم خواهد رسید.

او ادامه داد: در موضوع خودروهای ناقص نیز مقرر شده تا آخر آبان بخش عمده‌ای از این خودروها از کف پارکینگ خودروسازان خارج شود.

معاون وزیر صنعت یادآور شد: مطابق استراتژی طراحی شده در آینده نزدیک خودروها حداکثر ۱۰ تا ۱۵روز در کف پارکینگ خودروسازان باقی خواهند ماند.

او همچنین درباره طرح عرضه خودرو در بورس، آن را طرح نمایندگان مجلس برشمرد که در صحن علنی نیز رای آورده و در شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفته است و اعلام‌ کرد: در این زمینه نیز تابع تصمیمات هستیم.

صالحی‌نیا خاطرنشان کرد: قیمت یک مسئله اساسی در تولید خودرو است و امیدواریم با افزایش تیراژ، روش‌هایی که برای کاهش هزینه‌ها در زنجیره تامین به کار گرفته می‌شود و همچنین سرمایه‌گذاری‌هایی که انجام می‌شود، کاهش قیمت‌ها را شاهد باشیم.

او ادامه داد: کاهش قیمت بسته به شرایط کلان اقتصادی و نرخ تورم دارد و در هر صورت نسبی خواهد بود.

رئیس هیات‌عامل ایدرو همچنین دستیابی به تولید یک میلیون و ۶۰۰هزار دستگاه خودرو در سال آینده را امکان‌پذیر دانست و گفت: این مهم با توانمندی که در خودروسازان و زنجیره تامین شاهدیم همچنین ظرفیت ۲۰۰ هزار دستگاهی که در خودروسازان خصوصی دیده شده، امکان‌‌پذیر خواهد بود.

خروج از نسخه موبایل