کد خبر: 040503167416
اقتصادانرژیمصرف برق از ۷۸‌ هزار و ۱۰۶ مگاوات گذشت؛

دمای هوا رکورد خواهد زد

مدیرعامل توانیر، گفت: در روز‌هایی هستیم که رکورد‌های جدیدی را پشت سر می‌گذاریم و لازم است بخش‌های مختلف با صنعت برق همکاری لازم را داشته باشند.

افزایش دمای هوا در روز‌های اخیر، پیامک‌های اخطار سازمان برق و گذر از حد نصاب تامین برق تهران نشان از شکسته‌شدن رکورد مصرف برق در کشور دارند.

به گزارش دنیای اقتصاد، وزیر نیرو با اشاره بر ۵ روز قله حرارتی که در پیش است، از مردم درخواست کرد تا در مدیریت برق همکاری کنند. مصطفی رجبی‌مشهدی، مدیرعامل توانیر نیز با اشاره به پشت سر گذاشتن اوج بار ۷۸‌هزار و ۱۰۶مگاواتی برق بیان کرد که حد نصاب تامین برق شهر تهران در تاریخ صنعت برق شکسته شده است.

همچنین وزیر نیرو نیز با بیان اینکه به مدت ۵‌روز قله حرارتی پیش‌روی کشور قرار دارد و باید این شرایط را تحمل و مصرف برق را مدیریت کرد، گفت: خواهش و درخواست من از مردم، یاری‌رسانی در مدیریت برق است. مردم با کاهش حداکثری در مصرف، خدمتگزاران صنعت برق را به هر نحو ممکن یاری دهند.

علی‌اکبر محرابیان در حاشیه آخرین نشست هیات‌دولت سیزدهم در گفتگو با خبرنگاران بیان کرد: یک سامانه بسیار گرم در کشور مستقر شده است و تا روز دوشنبه نیز هر روز دما افزایش می‌یابد. اگر سامانه‌های هواشناسی مرور شود، رنگ حاکم بر کشور بسیار درجه حرارت گرمی را نشان می‌دهد و تقریبا رنگی مشابه رنگ کشور‌ها و استان‌های حاشیه خلیج‌فارس خواهد شد.

وی افزود: معنای این رنگ‌بندی به این صورت خواهد بود که تجربیات جدیدی خواهیم داشت و در برخی از نقاط کشور دمای هوا رکورد خواهد زد. این رکورد‌ها در برخی از نقاط بی سابقه خواهد بود؛ به طوری که طی ۱۰سال گذشته شاهد آن نبودیم.

وزیر نیرو تاکید کرد: نکته اصلی این است که مناطق جمعیتی کشور مانند تهران، البرز، قم، کرمان، یزد و اصفهان در این سامانه بسیار گرم خواهند شد. در این مناطق جمعیتی در کنار دیگر مناطق گرم کشور مانند خوزستان، هرمزگان، بوشهر و استان‌های غربی کشور درجه دما بسیار افزایش خواهد داشت.

محرابیان بیان کرد: در چنین شرایط جوی بی شک مصرف برق افزایشی می‌شود. افزایش مصرف برق با دو نکته همراه خواهد بود؛ نخست آنکه تامین برق با توجه به ناترازی موجود با چالش جدی مواجه می‌شود و پس از آن هم در صورت وجود برق کافی، توزیع آن دچار مشکلات متعدد خواهد شد.

وی ادامه داد: در این شرایط بسیاری از پست‌ها اشباع شده است و خطوط انتقال و شبکه بعضا به حالت اشباع تبدیل می‌شود.

وزیر نیرو با تاکید بر اهمیت مدیریت مصرف گفت: از تمام مصرف‌کنندگان درخواست و خواهش می‌شود که در شرایط موجود میزان مصرف را رعایت کنند. در بخش اداری، تجاری و به‌ویژه صنایع، برنامه‌های مدیریت مصرف دقیق باید رعایت شود. در بخش خانگی هم اگر دست به دست هم دهیم و با تدبیر و برنامه ریزی همراهی داشته باشیم، از این قله حرارتی عبور خواهیم کرد.

وی ادامه داد: به مدت ۵ روز قله حرارتی پیش‌روی کشور قرار دارد و باید این شرایط را تحمل و مصرف برق را مدیریت کرد.

محرابیان گفت: خواهش و درخواست من از مردم یاری‌رسانی در مدیریت برق است، مردم خدمتگزاران صنعت برق را با کاهش شدید در مصرف و موکول کردن مصارف مازاد به بعد و صرفه جویی به هر نحو ممکن یاری دهند.

وی خاطرنشان کرد: در این ۵روز خاموش کردن حتی یک‌لامپ یا استفاده از دور کند کولر هم تاثیرگذار خواهد بود. از طرفی خواهشمندم، مردم در ساعاتی که به کولر نیاز ندارند، آن را خاموش کنند. در برخی از مناطق گرم کشور بعضی از خانواده‌ها همزمان از ۴کولر استفاده می‌کنند، بهتر است طی این چند روز کولر‌های مازاد را خاموش کنند تا برق برای همه اقشار مردم تامین و این ۵روز بدون مشکل سپری شود.

صنعت فولاد و چالش برق

مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل توانیر با اشاره به پشت سر گذاشتن اوج بار ۷۸‌هزار و ۱۰۶مگاواتی گفت: در روز‌هایی هستیم که رکورد‌های جدیدی را پشت سر می‌گذاریم و لازم است بخش‌های مختلف با صنعت برق همکاری لازم را داشته باشند.

وی افزود: در حوزه فولادی‌ها میزان مدیریت مصرف مطابق برنامه از ۱۵تیرماه تا ۱۵مرداد نسبت به سایر دوره‌ها بیشتر است که جای تشکر دارد و این مساله به معنای قطعی برق کامل فولادی‌ها نیست و در حال حاضر ۵‌هزار مگاوات صنایع انرژی‌بر در حال مصرف برق هستند و برابر ماده ۴ قانون مانع‌زدایی از صنعت برق، صنایع انرژی‌بر موظف به احداث نیروگاه برای تامین برق خود هستند.

به گفته این مقام مسوول، تاکنون ۱۶۸۳ مگاوات نیروگاه ساخته و به شبکه سراسری برق متصل شده است؛ در صورتی که تامین برق خود را داشته باشند این امکان و فرصت برای صنعت برق فراهم می‌شود که سایر بخش‌های صنعتی برق بیشتری را تحویل بگیرند.

مدیرعامل توانیر در پاسخ به این سوال که آیا درخواست تعطیلی از سوی وزارت نیرو صورت گرفته است، گفت: در خصوص تعطیلی تاکنون وزارت نیرو درخواستی مبنی بر تعطیلی نداشته است و در صورتی که هوا گرم شود و امکان تامین برق وجود نداشته باشد یا شرایط شبکه‌های برق به گونه‌ای باشد که پاسخگو نباشد، ابتدا نسبت به قطعی برق مشترکان پرمصرفی که اخطار دریافت کرده اند اقدام می‌کنیم.

تا این لحظه درخواستی مبنی بر تعطیلی نداشته ایم و استان‌هایی که تعطیلی داشتند در جهت رفاه مردم و جلوگیری از گرمازدگی بوده که در آن نقطه هوا به صورت نقطه‌ای گرم بوده است.

حدنصاب تامین برق تهران شکسته شد

کامبیز ناظریان با بیان اینکه تامین برق در شرایط آب و هوایی رخ‌داده به چالشی بزرگ برای کشور‌های منطقه تبدیل شده است، بیان کرد: به‌رغم اینکه چند کشور همسایه ایران، مجبور به اعمال خاموشی شده‌اند، شاهد هستیم که با تلاش بی‌بدیل کارکنان صنعت برق، شبکه برق کشور و همچنین شهر تهران با همراهی مشترکان کاملا پایدار است.

به گفته این مقام مسوول، در این شرایط با توزیع ۱۰۲میلیون کیلووات ساعت انرژی در شبانه‌روز، حد نصاب تامین برق شهر تهران در تاریخ صنعت برق شکسته شد و به ازای هر یک‌درجه افزایش دمای هوا در پایتخت، بالغ بر ۲۰۰مگاوات به بار شبکه تهران افزوده می‌شود و با توجه به پیش‌بینی سازمان هواشناسی انتظار می‌رود بیش از ۳۰۰مگاوات در دوره آتی به بار شبکه تهران اضافه شود؛ بنابراین همراهی و صرفه‌جویی بیش از پیش هموطنان تهرانی برای حفظ پایداری شبکه ضروری است.

ناظریان افزود: با همراهی مشترکان، برنامه‌ای برای اعمال خاموشی در کشور یا شهر تهران وجود ندارد و امید داریم با تلاش همکاران خود و همراهی و همکاری مردم بتوانیم ایام پیش‌رو و به‌ویژه هفته جاری و آتی را به عنوان دو هفته بسیار گرم در کشور پشت سر بگذاریم.

وی ارسال پیامک برای مشترکان پرمصرف شهر تهران را به عنوان هشداری برای پرمصرف‌ها دانست و گفت: انتظار می‌رود این دسته از مشترکان توجه بیشتری به شرایط فعلی کشور نشان دهند و با مصرف منطقی انرژی در ساعات اوج بار به ما در تامین عادلانه انرژی برای همه هموطنان کمک کنند و بدیهی است در صورت تداوم این بی‌توجهی مشمول اعمال محدودیت در مصرف خواهند شد.

وی در پایان از شهروندان تهرانی درخواست کرد به‌ویژه طی هفته‌های جاری و آتی با حداکثر صرفه‌جویی در مصرف برق و خودداری از استفاده از وسایل برقی پرمصرف به‌ویژه در ساعات ۱۱ تا ۱۷ به حفظ پایداری شبکه برق کشور کمک کنند.

افزایش تورم ماهانه

در خرداد ماه ۱۴۰۳، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده کل بخش برق نسبت به ماه قبل (تورم ماهانه) منفی۰.۶‌درصد است که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (منفی۲.۲ درصد)، ۱.۶ واحد‌درصد افزایش داشته است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط نیروگاه‌های برق به ازای فروش محصول خود به شرکت‌های توزیع برق، در خردادماه ۱۴۰۳ نسبت به ماه قبل، ۰.۶‌درصد کاهش دارد. در ماه مورد بررسی، تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش برق نسبت به ماه قبل، برای ساعات مختلف اوج بار، میان بار و کم بار، به ترتیب ۰.۱، منفی۰.۴ و منفی۱.۳‌درصد بوده است.

کاهش تورم نقطه به نقطه

در خردادماه ۱۴۰۳، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده کل بخش برق نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۵.۷‌ درصد است که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (۶.۳ درصد)، ۰.۶ واحد‌ درصد کاهش داشته است.

به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط نیروگاه‌های برق به ازای فروش محصول خود به شرکت‌های توزیع برق، در خرداد ماه ۱۴۰۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۵.۷‌ درصد افزایش دارد. تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش برق در ماه مورد بررسی نسبت به ماه مشابه سال قبل، برای ساعات مختلف اوج بار، میان بار و کم بار، به ترتیب ۱.۰، ۳.۹ و ۱۲.۹‌ درصد بوده است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا