دوراهی سلامت و افت تحصیلی؛ آزمون آغاز سال تحصیلی اولیا

  کد خبر: 1506992165

عصر اقتصاد: درحالی اعلام شده دانش‎آموزان به صورت حضوری باید به مدرسه بروند که پیش از این اعلام شده بود در مناطق قرمز آموزش مجازی و در مناطق زرد نیمه‎حضوری است.سال تحصیلی

آغاز سال تحصیلی جدید در شرایطی که ویروس کرونا سبک زندگی مردم را در ابعاد مختلف تحت تأثیر قرار داده چالشی جدید پیش روی والدین و دانش‌آموزان قرار داده و نگرانی هایی ایجاد کرده است.

ترس از حضور در اجتماع امروز برای خانواده‎هایی که باید فرزندان خود را راهی مدارس کنند دوچندان شده است و این روزها با نگرانی اخبار مربوط به بازگشایی مدارس را دنبال می‎کنند.

تمهیدات آموزش و پرورش برای بازگشایی مدارس تدریجی اعلام شده و گیج‎کننده است چندی پیش وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که در مناطق قرمز کلاس‎ها حضوری برگزار نمی شود چند روز پس از آن ایشان در نشستی که به صورت مجازی با خبرنگاران داشت اعلام کرد مدارس تمامی مناطق بازگشایی می‎شود. وی، در آخرین اظهار نظر خود، گفته است که حضور دانش‎آموزان در مدارس با هماهنگی وزارت بهداشت بوده است.

سپس از سوی مسئولان وزارت آموزش و پرورش طرح زوج و فردشدن حضور دانش‎آموزان در کلاس ها مطرح شد و روز گذشته نیز در آخرین اطلاعیه‎ها خبر از تشکیل کلاس‎ها در مدت ۳۵ دقیقه بود.  به معلمان نیز اعلام شده است که باید همگی در مدارس حضور داشته باشند و علاوه بر تدریس حضوری باید در اپلیکیشن شاد نیز کلاس ها را به صورت مجازی برگزار کنند.

علیرغم توضیحات ارائه شده مشخص نیست چه تعداد از مدارس در سراسر کشور آموزش حضوری را تجربه خواهند کرد؟ تقسیم‎بندی و گروه‎بندی‎ها در مناطق زرد چگونه است؟ کیفیت آموزش مجازی چگونه خواهد بود و ارزشیابی‎ها به چه قرار هستند و آیا از استانداردهای لازم برخوردارند؟ کلاس اولی‎ها مهارت خواندن و نوشتن را از طریق فضای مجازی به خوبی فرا می‎گیرند؟ و …

شورای هر مدرسه شیوه حضور دانش‎آموزان در مدرسه را مشخص می‌کند

به نظر می‎رسد در چنین شرایطی لازم است ضمن اطلاع‎رسانی صحیح، همه جانبه و دقیق برنامه آموزشی به مردم از سوی رسانه‎ها، مدیران مدارس نیز به صورت مستقیم با خانواده‎ها در ارتباط باشند و برنامه های آموزشی مدرسه را برایشان تشریح کنند در این باره باقرزاده رئیس مرکز هماهنگی آموزش و پرورش نیز به والدین توصیه می‎کند که قبل از حرکت فرزندان به سمت مدرسه با مدرسه تماس بگیرند تا ببینند باید مدرسه بروند یا خیر .

واکنش مسئولان برخی از استان‎ها به بازگشایی مدارس

در اولین واکنش به بازگشایی مدارس با حضور دانش‎آموزان، عباس آقازاده رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی، در نامه‌ای سرگشاده به ستاد ملی مبارزه با کرونا، درخواست کرد از جان میلیون‌ها دانش‎آموز دفاع کند.

وی در این نامه عنوان داشته است که دستور جناب وزیر، با شرایط حاکم بر همه‎گیری ویروس کرونا و وضعیت قرمز بسیاری از مناطق کشور، همخوانی ندارد. به خطر انداختن جان میلیون‌ها دانش‎آموز و آموزگار و خانواده‌های ایشان، و دخالت در کارشناسی تخصصی نحوه مقابله و مبارزه با بیماری از سوی مسئولان غیرمرتبط با امور بهداشتی، می‌تواند در کمترین فاصله زمانی به یک فاجعه انسانی تبدیل شود.

در کلانشهر تهران در حالی که از مدت‌ها قبل مسئولان وزارت بهداشت و فرمانده ستاد مقابله با کرونا نسبت به وضعیت کرونا در فصل پاییز ابراز نگرانی کرده و اصرار بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح جامعه دارند، اما حالا مسئولان وزارت آموزش و پرورش، بر حضور دانش‎آموزان در اولین شنبه سال تحصیلی جدید، اصرار دارند.

عبدالرسول همتی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز این استان را در وضعیت هشدار دانست و از بازگشایی مدارس از ۱۵ شهریورماه ابراز نگرانی کرد و گفت: از ستاد مدیریت مرکزی و استانی بیماری کرونا خواسته‌ایم آموزش‌ها را به صورت غیرحضوری و مجازی برگزار کند که در این رابطه نگران هستیم و هنوز به نتیجه نرسیدیم.

همچنین سیدعلی آقازاده، استاندار استان مرکزی اعلام کرد که فعالیت مراکز آموزشی استان شامل مدارس، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه در تمام ۳۴ شهر استان مرکزی تا پایان شهریورماه غیرحضوری خواهد بود.

وی در ادامه به برخی محدودیت‌های دانش‎آموزان در مناطق محروم، حاشیه‌ای و نقاط روستایی در برخورداری از زیرساخت‌های آموزش مجازی اشاره کرد و افزود: ستادهای شهرستانی مدیریت کرونا مکلف به تصمیم‎گیری در خصوص بازگشایی و نحوه فعالیت دانش‎آموزان هستند.

بازگشایی مدارس سیاست سازمان بهداشت جهانی است

در عین حال لاری سخنگوی وزارت بهداشت گفت: سیاست سازمان بهداشت جهانی بازگشایی مدارس است البته سلامت دانش‎آموزان و معلمان در اولویت است و به همین دلیل پروتکل‌های سخت گیرانه‎ای وضع شده که باید رعایت شود. باید دانست که سلامت روحی و روانی دانش‎آموزان با حضور در کلاس‌ها تأمین می‌شود لذا ما در سال تحصیلی جاری هم وضعیت حضوری و هم غیر حضوری داریم که بر اساس شرایط شهرها تعیین می‌شود.

لاری اضافه کرد: از نگاه ما آموزش، تحصیل و کنکور تعطیلی ندارد البته در بازگشایی مدارس باید دقت کنیم تا هم سلامت دانش‎آموزان و معلمان حفظ شود و کودکان از مدرسه دور نمانند و هم تحصیل افت نکند و هم پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‎گذاری جدی گرفته شود.

این در حالی است که مقامات ارشد وزارت بهداشت، از چند روز قبل و به دنبال انجام مسافرت‌های تعطیلات پشت سر گذاشته، عنوان داشته‌اند که ترکش‌های این سفرها ظرف روزهای آتی خودنمایی خواهد کرد.

یعنی اینکه باید این روزها، بیشتر از ایام گذشته نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ترددهای غیر ضروری در سطح جامعه، حساس باشیم.

در همین حال، با موج دوم کرونا، به یکباره میزان ابتلای کودکان به این بیماری افزایش یافت و تمامی ذهنیت‌های قبلی از اینکه بچه‌ها کرونا نمی‌گیرند، رنگ باخت. حالا، بچه‌ها نیز به عنوان عامل انتقال بیماری و ناقل ویروس شناخته می‌شوند.

سعید نمکی وزیر بهداشت، به عنوان متولی سلامت جامعه، در واکنش به بازگشایی مدارس و حضور دانش‎آموزان در کلاس‌های درس، گفته است که هر جا ببینیم سلامت بچه‌ها تهدید می‌شود، ورود خواهیم کرد.

با وجود همه اظهارنظرهای اعلام شده از سوی مسئولان، دغدغه بازگشایی مدارس و نوع آموزش‌ها در سال تحصیلی جاری همچنان میان والدین و دانش‌آموزان وجود دارد.

خبرهایی مبنی بر بازگشایی مدارس موجب ترس و نگرانی جدی خانواده‎ها شده است، اغلب والدین نگران بازگشایی مدارس و  حضور فرزندان خود در مدارس هستند و این نگرانی به حدی است که عرصه فضای مجازی به عرصه ابراز نگرانی والدین تبدیل شده و حتی برخی خواستار تعطیلی مدارس در سال تحصیلی پیش‎رو هستند.

عده‎ای از اولیا به دلیل حضور فرزندانشان درمدارس ترس دارند که آیا دانش‎آموزان بدون نظارت می توانند از خود در مقابل ویروس کرونا درفضای کلاس، حیاط مدرسه و مسیر رفت و آمد مراقبت کنند.

اگر یک دانش‌آموز به کرونا مبتلا شود سلامت بسیاری ازدانش‌آموزان، معلمان و وحتی خانواده های آنان به مخاطره می‎افتد.

برخی دیگر از والدین نگرانند زیرا تعطیلی ناگهانی مدارس در اسفندماه سال گذشته به دنبال شیوع ویروس کرونا و تغییر شیوه آموزش از حضوری به غیرحضوری به دلیل نبود زیرساخت‌های مناسب، دانش‌آموزان، والدین و معلمان را برای پیگیری آموزش مجازی از طریق شبکه شاد به دردسر انداخت.

به عقیده برخی از اولیا، طرح زوج و فرد نیز نمی‎تواند موفق باشد زیرا بازهم دانش آموز باید از منزل خارج و  کرونا سلامت دانش‎آموزان را تهدید می‎کند چرا که  دانش‎آموزان ابتدایی نمی‎توانند به درستی به دور از والدین پروتکل‎های بهداشتی را رعایت کنند و برلزوم رعایت فاصله‎گذاری اجتماعی پایبند باشند.

در همین حال، خانواده‌های زیادی حاضر نیستند فرزندان خود را به مدرسه بفرستند و اصرار دارند که سال تحصیلی جدید غیر حضوری باشد. این در حالی است که همگان خوب می‌دانیم کنترل وضعیت بهداشتی در مدارس دولتی، تقریباً صفر است. زیرا، حجم زیاد دانش‎آموز و شلوغی کلاس‌ها، این اجازه را به مسئولان مدرسه نمی‌دهد که توان کنترل بچه‌ها را داشته باشند. مدارسی که در تأمین هزینه‌های خود مانده اند، چگونه می‌توانند نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تهیه ماسک و محلول‌های ضد عفونی و…، اقدام کنند.

اینها تنها بخشی از دغدغه‌های والدین است. به نظر می‌رسد این دغدغه‌ها برای بیشتر والدین وجود داشته باشد ضمن اینکه برای معلمان هم بعضی از این مسائل وجود دارد.

از جمله نوع آموزش از طریق فضای مجازی، ارتباط خارج از ساعت کاری دانش‌آموزان با معلمان که گاهی به نصف شب هم کشیده می‌شود و باعث آزار و اذیت خانواده‌هایشان می‌‎شود؛ آشنا نبودن تعدادی از معلمان با این شیوه آموزشی، نداشتن محتوای لازم برای ارائه در فضای مجازی و دغدغه اصلی که مشترک میان دانش‌آموزان و معلمان است، اینترنت پرسرعت ارزان قیمت که البته همه این مسائل به شهرها و روستاهایی اختصاص دارد که از نعمت اینترنت برخوردارند.

این اوضاع والدین را در دو راهی تصمیم گیری برای حفظ سلامت یا افت تحصیلی فرزندانشان قرار داده است.

 

اکرم رضایی‌نژاد

خروج از نسخه موبایل