دولت مردمی و مردم‌داری دولت

  کد خبر: 25080055643

طی سالهای اخیر صاحبنظران یکی از مهمترین چالش‌های کشور راآسیب اعتماد و امید مردم می‌دانستند. دولت مردمی از زمان آغاز به کار با حضور در میان مردم برای رفع مشکلات و گرفتاری‌های آنان تلاش کرده ‌در حد توان خود بخشی از این‌ آسیب را ترمیم کند.

به گزارش ایرنا، ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ بود که آیت‌الله رییسی رییس وقت قوه قضاییه در بیانیه‌ای با این عنوان که: «آمده‌ام تا با کمک همه مردم، دولتی مردمی برای ایرانی قوی تشکیل دهم»، رسما برای حضور در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام آمادگی کرد. از آن روز تا پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری و بعد از انتخابات که حدود صد روز از دولت سیزدهم گذشته، تلاش آیت الله رییسی بر این بوده برعهدی که بامردم بسته پایبند بماند.

رییسی این بیانیه نوشته بود: «قرار نبود که از درد مردم بی‌خبر باشیم. قرار نبود که مردم در فشارهای اقتصادی بی‌پناه بمانند. قرار نبود که از آمدن به میان مردم واهمه داشته باشیم. اینک ماییم و رنج‌ها و امیدهای مشترکمان. رنجی از جنس زخم‌های دردآور معیشتی و اقتصادی بر پیکره اعتماد عمومی، و امیدی متکی بر منابع سرشار انسانی و فکری و مادی که چشم‌انتظار مدیریتی توانمند و متکی به مردم برای رسیدن به ایرانی قوی برای همه است».

ایت الله رییسی در جریان انتخابات هم استراتژی خود را استفاده از ظرفیتهای مردمی اعلام کرد وی خانه‌های مردم را ستاد تبلیغات خود عنوان و اعلام کرده بود هر خانه یک ستاد تبلیغات است.

معمولا قبل و بعد از انتخابات دو فراز متفاوت در مقاطع و دوره های مختلف بوده است. نامزدهای انتخابات قبل از انتخابات دم از مردمی بودن زده و تلاش می‌کنند به هر شکل شده خود را چهره و شخصیتی نزدیک به مردم معرفی کنند ولی بعد از اینکه به قدرت می رسند رویکرد متفاوتی در پیش گرفته و در عمل از مردم فاصله می‌گیرند با این وجود آیت الله رییسی در مدت بیش از سه ماهی که از آغاز دولتش گذشته تلاش کرده همچنان مردمی بماند.

سفر به نه استان کشور و حضور در جمع اقشار مختلف مردم در دورافتاده ترین مناطق کشور سیره عملی و رویکرد آیت الله ریسی و اعضای کابینه اش در این مدت بوده اس. این امر از یک سو نشان دهنده اهتمام ویژه دولت سیزدهم به توصیه رهبر انقلاب مبنی بر مردمی بودن مسئولان و همچنین تحقق یکی از شعارهای انتخاباتی خودش بوده و از سوی دیگر گامی بلند در ترمیم اعتماد آسیب دیده جامعه است.

در واقع شعار “دولت مردمی” آیت الله رییسی با پیروزی وی به تدریج در قالب ایجاد تغییرات ساختاری، اخلاقی، رفتاری و اجتماعی در نوع حکمرانی دولت جدید به منصه ظهور و بروز می‌رسد که دیدارهای چهره به چهره با اقشار مختلف مردم، نماد آن و نمونه بارز مردمی بودن رییس‌جمهوری است که از دید کارشناسان و مردم، می‌تواند بسیاری از مشکلات را بین دولت و مردم حل و فصل کند.

آیت‌الله رییسی جمعه ۵ شهریور در نخستین سفر استانی خود به استان خوزستان رفت و در آنجا رفع مشکلات استان را نیازمند روحیه بسیجی و جهادی دانست و بر ضرورت تعریف یک برنامه کوتاه مدت و پیش‌بینی اقدامات فوری برای حل مشکلات استان خوزستان تاکید کرد.

سیستان و بلوچستان دومین مقصد سفر استانی رییس‌جمهوری بود که جمعه ۱۲ شهریور انجام شد. آیت‌الله رییسی در این استان از تفویض اختیارات ویژه‌ به استانداران استان‌های محروم خبر داد.

رییس‌جمهوری صبح جمعه ۱۹ شهریور وارد طبس شد و عصر همان روز به بیرجند رفت تا میهمان مردم استان خراسان جنوبی در سفر سوم استانی خود باشد. وی در این سفر بر رفع محرومیت‌های استان تاکید و خاطرنشان کرد که اصلاح جاده‌های مواصلاتی و وسایل ریلی در مناطق مختلف از اولویت‌های دولت است. رییس‌جمهوری همچنین بازارچه های مرزی را فرصتی عنوان کرد که می‌تواند به توسعه صادرات کمک کند.

ایلام مقصد چهارمین سفر استانی رییس جمهور بود که جمعه دوم مهر انجام شد.آیت الله رییسی در این سفر با اشاره به ظرفیتهای قابل توجه ایلام گفت: امیدوارم این سفر گام مهمی برای شتاب بخشی به توسعه استان باشد. امروز می توان به جرات ادعا کرد که دیدارهای چهره به چهره رییسی با مردم این باور را ایجاد کرده که رییس‌جمهوری کاملا مردمی و خارج از مشی اشرافی‌گری است.

رییس جمهوری در پنجمین سفر خود راهی یاسوج شد. وی در این سفر با تاکید بر نقش و اهمیت فعالیت عشایر بر رونق اقتصادی کشور خواستار رفع مشکلات آنان شد.

سواحل جنوب کشور میزبان رییس جمهوری در ششمین سفر استانی بود و رییسی بوشهر را مقصد سفر بعدی خود در روز جمعه ۱۶ مهر انتخاب کرد. او در این سفر گفته بود با وجود ظرفیت‌های فراوان در این استان سخن گفتن از مشکلات استان قابل تحمل نیست.

آیت الله رییسی پنجشنبه ۲۲ مهر در هفتمین سفر استانی خود به استان شعر و ادب یعنی فارس رفت و در آنجا اعلام کرد ۱۰۰ طرح برای رفع مشکلات این استان بررسی شده است.

استان اردبیل میزبان بعدی رییس دولت مردمی بود.‌آیت الله رییسی جمعه ۳۰ مهر در هشتمین سفرش در فرودگاه پارس‌آباد مغان گفت که دولت برای توسعه ظرفیت‌های کشاورزی استان اردبیل برنامه‌های کوتاه مدت و میان مدت دارد و مصمم به ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیل چرخه ارزش افزوده در اردبیل است.

علاوه بر سفرهای نسبتا منظم آیت الله رییسی به استان‌های مختلف وی سفر اعلام نشده و سرزده‌ای به اندیکا در خوزستان داشت. رییس جمهوری در این سفر ضمن دیدار با زلزله زدگان از نزدیک در جریان خدمات رسانی به آنان قرار گرفت. علاوه بر این در جریان حمله سایبری به شبکه توزیع سوخت آیت الله رییسی به جای شرکت در نشست همسایگان تصمیم گرفت به وزارت و جایگاههای توزیع سوخت سربزند تا اخلالی در فرایند خدمات رسانی این بخش پیش نیاید.

آیت‌الله رییسی در بازدید از وزارت نفت با قدردانی از همراهی مردم و تلاش کارکنان وزارت نفت، تاکید کرد: همه تلاش ما باید این باشد که مردم هیچگونه نگرانی نداشته باشند. این حمله سایبری نه اولین بار است نه آخرین بار.

آیت‌الله رییسی پنجشنبه ۱۳ آبان به استان سمنان سفر کرد. ریس جمهوری در فرودگاه سمنان گفت که دولت به دنبال گره‌گشایی از مشکلات و ایجاد شتاب در پیشرفت و آبادانی استان سمنان است.

اگرچه رییس‌جمهوری هفته گذشته سفری استانی نداشته است اما به جای آن جمعه ۲۱ آبان از دو مرکز بازدید کرد. رییسی صبح روز آدینه از آسایشگاه خیریه کهریزک و همچنین مرکز نگهداری، درمان و کاهش آسیب سروش بازدید و در این بازدیدها بر ضرورت تقویت مشارکت‌ها مردمی بر کاهش آسیب‌های اجتماعی و همچنین بر بازاجتماعی کردن مددجویان تاکید کرد. رییس‌جمهوری سپس در نماز سیاسی- عبادی جمعه در دانشگاه تهران حضور یافت و پس از نماز همراه با نمازگزاران تهرانی در مراسم تشییع پیکر بانوی شهید فاطمه اسدی حاضر شد.

در صد روز از آغاز به کار دولت سیزدهم، ایت الله رییسی و اعضای کابینه تلاش کردند با حضور مستقیم در جمع مردم اعتماد و امید مردم را افزایش داده و از این رهگذر سرمایه اجتماعی دولت و نظام را افزایش دادند.

ایجاد فضای اعتماد بین دولت و مردم، بدون ملاقات‌های چهره به چهره و حضور مسئولان رده بالای اجرایی در متن مشکلات اقتصادی، معیشتی، صنعتی، اجتماعی و فرهنگی مناطق مختلف کشور میسر نخواهد شد. از این منظر، احساس نزدیکی مردم با مسوولان از دیگر دستاورد مهم و برجسته سفرهای استانی دولت سیزدهم است تا فاصله بین مردم و مسئولان کمتر شده و احساس برتری مسئولان به مردم از بین برود و مردم مسئولان را غریبه‌ای نبینند که جدای از آنان است.

خروج از نسخه موبایل