دپوی ۱۸ تنی مواد اولیه داروی کرونا/ بلاتکلیفی ۲۰۰ هزار بسته “رمدسیویر”

  کد خبر: 24050042292

اعلام معاون فنی گمرک ایران از وضعیت دپوی داروهای موجود در گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) از این حکایت دارد که در کنار سایر داروها، در حال حاضر حدود ۱۸ تن مواد اولیه داروهای مرتبط با کرونا در این گمرک دپو شده و بخشی از داروها نیز تکلیفی ندارند.

به گزارش ایسنا، طی روزهای گذشته اعلام دپو و رسوب مواد اولیه دارویی، دارو و مواد اولیه ساخت داروهای مرتبط با کرونا در برخی گمرکات، آن هم در شرایط موجود کمبود دارو در مراکز درمانی، بیمارستانها و داروخانه ها بحث های بسیاری به همراه داشت.

به دنبال آن با بازدید میدانی مسئولان  مربوطه و به ویژه ورود دادستانی و بررسی های که در این رابطه صورت گرفت اخیرا جلسه ای در فرودگاه امام خمینی (ره) حضور معاونان دادستان تهران و سایر دستگاه ها از جمله گمرک، وزارت بهداشت و بانک مدکزی برگزار و طی آن مصوباتی در مورد ترخیص و تعیین تکلیف فوری این کالاها صادر شد.

اما تازه ترین مکاتبه معاون فنی گمرک ایران با دادستان عمومی و انقلاب تهران در رابطه با مصوبات جلسه اخیر، ابعاد تازه ای از وضعیت دپوی دارو در گمرک فرودگاه امام خمینی انبارهای آن را نشان می‌دهد.

مواد اولیه کدام داروهای کرونا دپو است؟

بر اساس این گزارش، آمار کلی اعلام شده از سوی شرکت انبارهای عمومی فرودگاه امام خمینی (ره) حاکی از آن است که در کنار داروهای موجود در این گمرک، بیش از چهار تن مواد اولیه داروی فاویپیراویر، ۸۰۰ کیلوگرم مواد اولیۀ بتادکس، بیش از ۱۳ تن داروی رمدسیویر در سردخانه های مربوطه دپو شده است.

طبق اعلام ارونقی، مقرر شده که گمرک فرودگاه امام خمینی (ره)، فورا نسبت به ترخیص کلیه مواد اولیه دارویی مرتبط با کرونا با هماهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ‌و با تنظیم صورتجلسه اقدام و پیگیری های بعد از ترخیص را جهت ادامه تشریفات گمرکی انجام دهد.

وزارت بهداشت تکلیف هزاران بسته داروی کرونا را مشخص کند

بخش دیگر این گزارش نشان از بلاتکلیفی داروهای آماده مرتبط با کرونا دارد؛ به طوری که اعلام شده   محموله ۲۰۰ هزار بسته ای داروی (Remdesivir Injection (۱۰۰ mg ، در گمرک مانده و بلاتکلیف است که لازم است وزارت بهداشت نسبت به تعیین تکلیف آن فورا  اقدام کند، آن‌هم در شرایطی که اظهارات مدیرعامل شرکت مربوطه نشان می دهد ترخیص و توزیع چند محموله قبلی از این دارو در کشور با مجوز ترخیص وزارت بهداشت و نیز مواد اولیه داروی فاموتیدین انجام شده است.

در ادامه مکاتبه معاون فنی گمرک ایران با دادستان عمومی و انقلاب تهران جزئیات دیگری از اقدامات در دستور کار در راستای مصوبات مربوطه جهت تعیین تکلیف داروهای دپو در گمرک اعلام شده است.

لیست دارویی فورا آماده و تحویل شود

بر اساس این گزارش مقرر شده که شرکت انبارهای عمومی مستقر در فرودگاه امام خمینی (ره) ظرف ۲۴ ساعت، نسبت به استخراج فهرست کلیه اقلام دپوشده و رسوبی در سردخانه های مورد بازدید اعم از دارو، مواد اولیۀ دارویی انسانی و نیز واکسن و اقلام مرتبط با وزارت جهاد کشاورزی و … (از ابتدای سال ۱۳۹۸ تا کنون) که در شرایط خاص دمایی نگهداری می شود، با ذکر تمامی مشخصات از جمله  نام صاحب کالا، نام کالا، وزن، تاریخ تخلیه در سردخانه اقدام و فهرست به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نیز وزارت جهاد کشاورزی تحویل شود.

مراجع مربوطه مکلفند ظرف مهلت پنج روز، نظر خود را درخصوص تعیین تکلیف ترخیص یا عدم ترخیص این اقلام مستند و به صورت مکتوب به دادستانی عمومی و انقلاب تهران و گمرک ایران اعلام کنند تا در جلسه ۳۰ مردادماه مورد بررسی و تصمیم گیری نهایی قرار گیرد.

اعلام لیست تمامی کالاهای موجود در انبار فرودگاه امام از ۵ سال قبل به دادستانی

همچنین مقرر شده که فهرست کلیه کالاهای تجاری و متروکه موجود در انبارهای مورد بازدید از پنج سال قبل تاکنون، ظرف ۱۰ روز، توسط شرکت انبارهای عمومی فرودگاه امام خمینی (ره) استخراج و با هماهنگی دستگاه های مختلف و مرتبط و برگزاری جلسات مشترک، ظرف یک ماه آتی تعیین تکلیف و مراتب به دادستانی عمومی و انقلاب تهران اعلام شود.

کلیه مکاتبات صورت گرفته در این خصوص با مراجع متولی از جمله سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی، که از سوی انبارهای عمومی یا گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) صورت پذیرفته است طی نامه مکتوب به دادستانی  عمومی و انقلاب تهران منعکس شود.

اقداماتی در رابطه با لینک ارتباطی و اعلام اقلام سلامت محور به وزارت بهداشت

طی این مکاتبه اعلام شده که مباحث مربوط به لینک ارتباطی سامانه ها، ارسال اطلاعات کالاهای وارده به انبارهای فرودگاه امام خمینی (ره)، ورود کالاهای تجاری به انبارها پس از درج شماره ثبت سفارش در قبوض انبار صادره و … طی برگزاری جلسات مشترک بین دستگاهی مورد رسیدگی قرار گرفته و ظرف یک ماه تعیین تکلیف شود و تا ایجاد زیرساخت و برقراری ارتباط مطلوب فی‌مابین سامانه ها، اطلاعات اقلام سلامت محور وارده به انبارهای مربوطه، بصورت مکتوب و با توجه به ارتباط موضوعی، در اختیار وزارت بهداشت، وزارت جهاد کشاورزی قرار گیرد و تصویری از اطلاعات ارائه شده در اختیار دادستانی عمومی و انقلاب تهران و گمرک ایران قرار گیرد.

ممنوعیت تخلیه داروهای مرتبط با کرونا در انبارها

از تاریخ ابلاغ این مصوبات، کلیه مواد اولیه داروهای کرونا، حق تخلیه در انبارها و سردخانه های فرودگاه امام خمینی (ره) را نداشته و طبق تصمیمات اخذ شده، اقدامات لازم در راستای حمل یکسره این اقلام  بصورت شبانه روزی و از پای پرواز با هماهنگی لازم با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ضمن استقرار نماینده مرجع مزبور در گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) بصورت تمام وقت انجام شود.

در پایان این مکاتبه، معاون فنی گمرک ایران از دادستانی عمومی و انقلاب تهران خواسته که در این شرایط بحرانی کشور از نظر پاندمی کرونا، در صورت صلاحدید دستور دهد تا مشابه این اقدامات در استان ها و شهرستان های مختلف نیز مورد قرار گیرد.

خروج از نسخه موبایل