ذرت‌ها در انبارهای غیراستاندارد بنادر آلوده شدند

  کد خبر: 16080053397

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، خاطر نشان کرد: واحدهای قرنطینه پیش از اینکه محموله وارد کشور شود آنها را چک می‌کند همچنین محموله‌ها هم پیش از خروج از کشور مبدا گواهی سلامت دریافت می‌کند و هم بعد از ورود به کشور مقصد؛ بنابراین احتمال اینکه این سم از ابتدا در محموله وجود داشته باشد ضعیف است و ایجاد آن در بنادر تقویت می‌شود.

ذبیح‌الله اعظمی ساردوئی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره تعیین تکلیف ذرت‌های آلوده در بندر امام خمینی، بیان کرد: ۱۲۰ هزار تن ذرت آلوده کپک آسپرژیلوس در بنادر وجود دارد. این سم به روی مواد غذایی از قبیل غلات، خشکباری چون پسته و گردو می‌نشیند و تولید توکسین یا زهرآبه آفلاتوکسین می‌کند. اگر دام از نهاده‌ای که آلوده به این سم است تغذیه کند سم وارد بدن و شیر آن می‌شود. حتی اگر شیر جوشانده شود این سم از بین نمی‌رود.

وی بابیان اینکه میزان ppm و آلودگی ذرت‌ها مشخص نشده است، بیان کرد: کمیسیون کشاورزی با جدیت پیگیر این مسئله است تا ذرت‌هایی که آلودگی آنها بیشتر از حد مجاز هستند معدوم شوند. اگر آلودگی یک سم بیشتر از حد مجاز باشد عوارضی چون سرطان در انسان ایجاد می‌کند. بدون تردید مجلس مانع ورود این محموله به چرخه مصرف دام و طیور خواهد شد.

این نماینده مجلس در پاسخ به این پرسش که ذرت‌های آلوده از سوی چه کسانی وارد شد و آیا ارز دولتی برای واردات این محموله تخصیص داده شد؟ گفت: هنوز جزییات این محموله روشن نشده است و ما در حال بررسی این سوالات هستیم.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس، ادامه داد: مجلس بر عدم ورود این محموله در چرخه تولید نظارت دارد. اولین بار همکاران کمیسیون اصل ۹۰ گزارش وجود ذرت‌های آلوده در بندر امام را داد که این محموله در این بندر رسوب کرده و جابه‌جا نشده است.

وی در پاسخ به این پرسش که سم آفلاتوکسین از ابتدا در محموله ذرت وجود داشته است یا در انبارهای بنادر بعد از دپو سم ایجاد شد؟ تصریح کرد: اگر چنین باشد که وای بر ما که محموله‌ای را وارد می‌کنیم که از ابتدا آلوده باشد؛ این قارچ در انبارهای غیراستاندارد بنادر ایجاد شده است. وقتی یک محموله ۶ ماه در انبارهای مرطوب دپو شود بدون تردید در آن قارچ رشد و نمو پیدا می‌کند.

اعظمی ساردوئی در پایان بیان کرد: واحدهای قرنطینه پیش از اینکه محموله وارد کشور شود آنها را چک می‌کند. همچنین محموله‌ها هم پیش از خروج از کشور مبدا گواهی سلامت دریافت می‌کند و هم بعد از ورود به کشور مقصد؛ بنابراین احتمال اینکه این سم از ابتدا در محموله وجود داشته باشد ضعیف است و ایجاد آن در بنادر تقویت می‌شود.

خروج از نسخه موبایل