«ذوب روی اصفهان» با تکنولوژی کوره «ولز» معارفه شد

  کد خبر: 0711984191

مسعود وطنخواه

عصر اقتصاد: معارفه شرکت «ذوب روی اصفهان» برای عرضه در بازار دوم فرابورس با حضور عضو هیات مدیره باما به عنوان سهامدار عمده، مدیرعامل «ذوب روی اصفهان» در فرابورس برگزار شد، در این نشست نماینده سهامدار عمده با اشاره به مزیت‌های «ذوب روی اصفهان»  از برخورداری این شرکت از تکنولوژی انحصاری کوره‌های  «ولز» برای استفاده از خاک کم‌عیار در شرکت خبر داد.

بهنام حسین‌زاده ظروفچی، عضو هیات مدیره باما و نماینده سهامدار عمده، درباره این تکنولوژی انحصاری گفت: به دلیل نیاز به استخراج و تولید شمش روی از باطله با همت متخصصان شرکت توانستیم برای اولین بار و با استفاده از تکنولوژی کوره‌های «ولز»، خاک کم‌عیار زیر ۱۰ درصد را پس از فرآوری دوباره به چرخه تولید برگردانیم  و هم‌اکنون شمش روی با عیار ۹۹.۹۸ درصد در شرکت تولید می‌شود.

به گفته وی، هم‌اکنون از این روش در سایر نقاط جهان استفاده می‌شود اما در ایران تنها توسط «ذوب روی اصفهان» برای استفاده از باطله‌های شرکت باما به صورت کاملا بومی اجرایی شد.

حسین‌زاده در خصوص تاریخچه شرکت بیان کرد: «ذوب روی اصفهان» در تیرماه ۱۳۷۷ به ‌وسیله متخصصان داخلی و باسابقه صنعت روی کشور و با هدف ایجاد ارزش افزوده بیشتر و توسعه صادرات غیرنفتی در زمینی به مساحت ۴۰ هزار متر مربع و زیر بنای ۵ هزار مترمربع در ۲۰ کیلومتری جنوب غربی اصفهان در جوار شرکت باما تاسیس شد.

او در خصوص ترکیب سهامداران عمده افزود: از ۶۰۰ میلیون سهم «ذوب روی اصفهان»، ۵۹۸ میلیون سهم به شرکت «باما» و مابقی به هزار نفر پرسنل شرکت تعلق دارد.

این نماینده سهامدار عمده با اشاره به نزدیکی کارخانه به شرکت باما اظهار کرد: مواد اولیه (خاک) از سهمیه خاک معدن انگوران و خاک باطله کم‌عیار از باما تهیه می‌شود.

وی در مورد اهمیت مقدار روی در باطله گفت: از ورودی خاک ۵ درصد محصول کنسانتره ۳۵ درصد و خاک ۱۰ درصد کنسانتره ۵۵ درصد به‌دست می‌آید.

حسین‌زاده با اشاره به تولید ۵ میلیون تنی روی در چین که اکنون بزرگترین تولیدکننده و مصرف‌کننده ادامه داد: ظرفیت ایران ۴۰۰ هزارتن  روی است.

این عضو هیات مدیره باما با توجه به کاهش موجودی LME (انبار بورس لندن) در شش ماهه گذشته، افزایش تقاضا در چین برای فلز روی و توقف برخی از معادن روی در جهان پیش‌بینی کرد قیمت فلز روی روند صعودی را تجربه کند.

حسین‌زاده ترکیب فروش محصولات این شرکت را بر اساس قیمت روی در LME و تسعیر نرخ ارز در نیما، سنا و قیمت در بورس کالا اعلام کرد.

شایان ذکر است سهام این شرکت فردا (سه شنبه ۸ بهمن) در بازار دوم فرابورس و در دامنه قیمتی ۱۳۷۰۰ تا ۱۴۰۰۰ ریال برای اولین بار ۱۰ درصد (۶۰ میلیون سهم) عرضه می‌شود که سهمیه هر کد حقیقی و حقوقی ۱۰۰ سهم است.

خروج از نسخه موبایل