رئیس انجمن تولیدگنندگان فولاد: واسطه‌ها به التهاب قیمت‌ها در بازار فولاد دامن می‌زنند

  کد خبر: 0508995206

به گفته رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، مبنای قیمت محصولات فولادی عرضه و تقاضاست و امروز واسطه‌ها به تشدید قیمت‌ها دامن می‌زنند و دستگاه‌های نظارتی می‌توانند در این ارتباط وارد عمل شده و مانع از نرخ‌های غیرواقعی و بازار سیاه شوند.

بهرام سبحانی در گفت‌وگو با ایرنا با یادآوری تولید بیش از ۲۷میلیون تن شمش فولادی در سال گذشته، گفت: برنامه پیش‌بینی شده برای امسال تولید ۳۰میلیون تن شمش است که مصرف داخلی حدود ۱۵ تا ۱۶میلیون تن برآورد می‌شود.

آمارهای وزارت صنعت، معدن وتجارت حاکی از دستیابی به ظرفیت بالغ بر ۴۰میلیون تن فولاد است که تاپایان امسال برآورد می‌شود؛ از این میزان حداقل ۵درصد فراتر رویم.

پیشتر سرپرست سابق وزارت صنعت گفته بود، تا پایان برنامه ششم توسعه (۱۴۰۰- ۱۳۹۶) میزان تولید شمش فولاد به رقم ۴۰ یلیون تن خواهد رسید.

برآورد ۸ میلیون صادرات

سبحانی خاطرنشان کرد: برآورد می‌شود امسال مجموع صادرات فولاد حداقل به هشت‌میلیون تن برسد. تحقق این مهم می‌تواند زمینه تداوم فعالیت فولادسازان باشد.

وزارتخانه مزبور، عملکرد صادرات فولاد در سال گذشته را رقم ۱۲میلیون تنی داده بود، که به این ترتیب چهارمیلیون تن افت خواهد داشت.

لزوم رایزنی با فولادسازان

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: امروز بیش از هر زمان، وزارت صنعت، معدن و تجارت برای هرگونه تصمیم‌گیری در این بخش نیازمند رایزنی با تشکل‌های ذی‌ربط و خبرگان است، زیرا تعامل و همپوشانی در این حوزه سبب بیرون‌سازی التهاب و برقراری توازن می‌شود.

وی اضافه کرد: تولیدکنندگان محصولات میانی باید متناسب با خرید در بورس کالا نسبت به عرضه اقدام کنند و این امر باید به شکل جدی به اجرا گذاشته شود و نظارت بر عملکرد هم انجام گیرد.

نقش تاثیرگذار نرخ ارز

سبحانی درباره عوامل موثر در تعیین قیمت فولاد توضیح داد: عوامل مختلفی در ارتباط با نرخ فولاد، نقش‌آفرین است که نرخ ارز با توجه با ارزبری واحدهای تولیدی مهم است، واقعیت این است که تولیدکننده هنگامی که مواد مورد نیاز را تامین می‌کند، باید ارزیابی شود با چه نرخ ارزی خرید می‌کند و بعد ارز حاصل از صادرات را چگونه به داخل و به چه نرخی ارائه دهد.

وزیر صنعت، معدن وتجارت در مهرماه با بیان اینکه عرضه فولاد در بازار سرمایه به‌تدریج بر قیمت فولاد در بازار تاثیر خواهد گذاشت، خاطرنشان کرد: حداقل خرید فولاد در بورس ۲۰تن است و هر شخص می‌تواند با این ظرفیت خرید کند و تجربه ۶ ماه گذشته در بورس خوب بوده و در بحث فولاد هم به خوبی ادامه پیدا خواهد کرد.

رزم‌حسینی تاکید کرد: تعزیرات حکومتی با افرادی که خلاف قانون در بیرون از بازار سرمایه اقدام به عرضه فولاد کنند، برخورد خواهد کرد.

 

خروج از نسخه موبایل