رئیس انجمن حمایت از بیماران سوختگی: بیمارستان استاندارد برای درمان سوختگی در ایران نداریم

  کد خبر: 28090061503

رئیس انجمن حمایت از بیماران سوختگی (ققنوس)، با بیان اینکه بستری شدن هر بیمار سوختگی به طور متوسط برای وزارت بهداشت حدود ۱۰۰ میلیون تومان هزینه دارد، گفت که این وضع در حالی است که سوختگی در کشور ما فراموش شده و در عین حال درمان سوختگی ما اصلا استاندارد نیست و به روش قدیمی انجام می‌شود؛ حتی بیمارستان استاندارد در این راستا نداریم.

محمد فاطمی در نشست خبری که به مناسبت روز ملی پیشگیری از سوختگی (اول دی) در بیمارستان حضرت فاطمه (س) برگزار شد، با اشاره به استاندارد نبودن درمان سوختگی در کشور، اظهار کرد: ما هیچ پانسمان لازم برای بیماران سوختگی نداریم. از سوی دیگر تحریم هستیم. تکنولوژی‌های لازم را نداریم و این تجهیزات خیلی گران هستند. درمان ما برای سوختگی روش قدیمی است و حتی تعداد تخت کافی، پانسمان و تجهیزات کافی در این راستا نداریم.

هیچ بیمارستان خصوصی در تهران بخش سوختگی ندارد

وی با بیان اینکه هیچ بیمارستان خصوصی در تهران بخش سوختگی ندارد، ادامه داد: طبق برآورد وزارت بهداشت قرار بود تا انتهای سال ۱۳۹۴، دو هزار و ۴۰۰ تخت سوختگی داشته باشیم اما اکنون نصف این تعداد یعنی ۱۳۵۰ تخت داریم. در ۲۸۰ بیمارستان تامین اجتماعی حتی یک تخت سوختگی وجود ندارد. از سوی دیگر فقط دانشگاه ایران در تهران بخش سوختگی دارد. بیش از ۲۰ سال است پروژه ناتمام بیمارستان سوختگی شروع و ساختمان آن هنوز تمام نشده است چراکه در بحث سوختگی پول نیست.

فاطمی افزود: هیچ بیمارستان خصوصی در تهران بخش سوختگی ندارد چراکه پولی در سوختگی وجود ندارد. بُر اجتماعی سوختگی بسیار پایین است. همگی ما فکر می‌کنیم سوختگی مشکل ما نیست در حالی که می‌تواند مشکل همه ما باشد و همه ما در این خطر هستیم که بسوزیم.

سالانه ۳۰ هزار نفر در کشور می‌سوزند

رئیس انجمن حمایت از بیماران سوختگی، با اشاره به بیمارستان سوختگی تهران، تصریح کرد: بیمارستان اصلی سوختگی تهران سال ۱۳۴۱ ساخته و بعد از آن در تهران هیچ بیمارستان سوختگی ساخته نشده است حال آنکه جمعیت آن زمان تهران با جمعیت حال حاضر قابل قیاس نیست. سالی ۳۰ هزار نفر در کشور می‌سوزند و  این در حالی است که سوختگی قابل پیشگیری است.

به گفته وی، در سال حدود ۲ هزار نفر در کشور دچار سوختگی الکتریکی می‌شوند که از این تعداد ۱۳۰۰ نفر با معلولیت دست و پا وارد جامعه می‌شوند.

فاطمی با اشاره به اهمیت اطلاع‎رسانی در خصوص پیشگیری از سوختگی، درباره نام گذاری روز ملی پیشگیری از سوختگی یادآور شد: انجمن ققنوس برای شناخته شدن لزوم پیشگیری از سوختگی در جامعه روز اول دی را روز ملی پیشگیری از سوختگی عنوان کرد اما چون این روز هنوز در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب نرسیده است می‌توان گفت اول دی روز ملی مردمی پیشگیری سوختگی است.

سوختگی؛ مشکل فقرا

رئیس انجمن حمایت از بیماران سوختگی، سوختگی را مشکلی برای فقرا دانست و تصریح کرد: وضع پیشگیری از سوختگی در کشور بد است، چراکه  سوختگی مشکل فقراست و اگر فردی از تمکن مالی برخوردار باشد معمولا محل زندگی‌اش استاندارد لازم برای پیشگیری از سوختگی را دارد.

فاطمی در پایان سخنان خود افزود: سوختگی در کشور ما فراموش شده است، درمان ما غیر استاندارد است و بیمار سوختگی در جامعه ما رها شده‌اند و شغل ندارد و دوست داشته نمی‌شود. لازم است در این راستا اطلاع‎رسانی انجام دهیم.

خروج از نسخه موبایل