رئیس انجمن نوردکاران:  قیمت‌گذاری از وسط زنجیره فولاد منطقی نیست

  کد خبر: 30030033408

رئیس انجمن نوردکاران فولاد ایران عنوان کرد که باید برای همه محصولات فولادی، قیمت‌گذاری مبنای یکسانی داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سیداحمد رضوی در نشستی خبری گفت: اکنون قیمت شمش با احتساب هزینه حمل به تولیدکننده پایین‌دستی فروخته می‌شود که گران‌تر از قیمت شمش صادراتی است.

همچنین قیمت‌گذاری را از وسط زنجیره فولاد انجام می‌دهد که منطقی نیست و باید قیمت بر مبنای نرخ جهانی برای همه محصولات یکسان باشد نه اینکه قیمت‌گذاری متفاوت انجام شود.

او با اشاره به اینکه ۶۰ نوردکار عضو انجمن ۹۰درصد محصولات این بخش را تولید می‌کنند، گفت: در سال‌های گذشته قیمت مواد اولیه همچون شمش تا تیر ۹۹ حدود ۳,۸۰۰ تومان بود و بعد در پایان سال به ۱۲هزار تومان رسید.

رضوی با بیان اینکه ۱۸میلیون تن شمش، بیان و بلوم سال گذشته تولید و ۶ میلیون و ۶۹۰هزار تن صادر شده است، اظهار کرد: ۳۰ میلیون تن فولاد خام سال ۹۹ تولید شد که ۹ میلیون تن آن صادر شده است. همچنین ۱۲میلیون مقاطع تولید شده که ۲میلیون و ۴۰۰هزار تن صادر شده است.

رئیس انجمن نوردکاران فولاد ایران با بیان اینکه در مجموع ۳.۷ هزار تن شمش، بیلت و بلوم سال گذشته در بورس کالا عرضه شده است، افزود: سال گذشته ۱۲ معامله برای ۸۰۰هزار تن فروش محصول در بورس کالا باطل شد که این به معنی فروش مواد اولیه خارج از بورس است.

او با تاکید بر اینکه ۱.۵میلیون تن مواد اولیه مصرف نوردکاران در سال ۹۹ بوده است، تصریح کرد: ۷میلیون تن محصولات فولادی در بازار آزاد معامله شده یا اینکه در انبارها دپو شده‌اند.

این فعال صنفی صنعت فولاد با بیان اینکه فولادسازان و نوردکاران رفیق هستند و باید معاملات برد_برد داشته باشند، اظهار کرد: در فروردین ۹۹ فاصله قیمت جهانی شمش و میلگرد ۱۱درصد بود و در آبان ۹۹ پس از دستور معاون اقتصادی ریاست‌جمهوری فاصله قیمت این دو محصول در بازار ایران به ۴درصد رسیده و الان هم فاصله قیمتی شمش و میلگرد همان ۴درصد باقی مانده است، در حالی که وزارت صنعت اختلاف قیمتی این دو محصول را ۱۱درصد تعیین کرده است.

او با اشاره به اینکه اکنون قیمت دستوری در بورس کالا انجام می‌شود، اظهار کرد: فاصله قیمتی بین میلگرد و شمش وقتی ۵درصد است با در نظر گرفتن هزینه تولید و مواد اولیه، این به معنی زیان ۱۲درصدی تولید محصولات نوردی است و از طرف دیگر قیمت دستوری در بورس منجر به ورود کالای ایرانی به کشور همسایه می‌شود و یارانه انرژی و… که ایران به تولیدکننده‌ها می‌دهند به نفع کشورهای همسایه است.

رئیس انجمن نوردکاران فولاد ایران با بیان اینکه اکنون شمش توجیه صادراتی ندارد، تصریح کرد: دستگاه دیپلماسی کشور با کشورهای همسایه برای کاهش تعرفه واردات میلگرد ایران رایزنی نکرده، به همین دلیل تولید این محصول با مشکلاتی روبه‌رو است.

رضوی اظهار کرد: در زمانی که قرار بود ۳۰۰هزار تن میلگرد در بازار عرضه شود تا قیمت مواد اولیه هم کاهش پیدا کند بورس کالا از این اقدام جلوگیری کرد و بعد از آن دوباره قیمت مواد اولیه محصولات نوردی، گران‌تر شد.

خروج از نسخه موبایل