رئیس انرژی و تأسیسات شرکت فولاد آلیاژی ایران: پاسداشت آب، از مهمترین مسئولیت‎های اجتماعی این شرکت است

  کد خبر: 30080056546

با توجه به ارزش بالای آب و محدودیت منابع آبی در دسترس، یکی از راهکارهای اصلی در بهره ‎برداری هرچه بیشتر و مناسب‎تر از آب ‎های موجود، بازچرخانی و استفاده مجدد از آب است.

برای دریافت فایل پی دی اف ویژه نامه روز صادرات بر روی اینجا کلیک نمایید.

به همین بهانه و به دلیل اهمیت موضوع آب و اهمیت بازچرخانی آن در صنایع، سراغ محمدرضا زارع‎زاده، رئیس انرژی و تأسیسات شرکت فولاد آلیاژی ایران رفتیم تا با دانش فنی و امکانات یکی از مهم‎ترین شرکت‎های فولادی کشور و منطقه در این مورد آشنا شویم.

-در ابتدا از ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های تأسیساتی این شرکت در رابطه با تأمین آب مورد نیاز بخش‌های مختلف به ویژه تولید توضیح دهید.

شرکت فولاد آلیاژی ایران، بزرگترین  تولیدکننده انواع فولاد آلیاژی در ایران  و خاورمیانه و یکی از مدرن‎ترین مجتمع‎های تولید فولاد آلیاژی دنیاست  که در سال ۱۳۸۸ به بهره ‎برداری رسیده است.

دانش فنی، طراحی، ساخت و تأمین  تجهیزات آن را شرکت‎های بهلر اتریش و دانیلی ایتالیا به عنوان پیشتازان این صنعت در دنیا انجام داده ‎اند و متناسب با آن طراحی، اجرا و توسعه تاسیسات زیربنایی برای تامین آب مورد نیاز شرکت نیز مورد توجه بایسته‎ای قرارگرفته است که از آن جمله می‎توان به اجرای خطوط  انتقال، سیستم‎ های باز چرخانی آب، تجهیزات بهسازی آب‎های صنعتی، تجهیزات خنک‎سازی آب‎های صنعتی، مخازن آب، سیستم لوله‎کشی آبیاری قطره‎ای هوشمند، تصفیه‎ خانه فاضلاب  بهداشتی و بسیاری امکانات زیرساختی از این دست اشاره کرد.

-بیشترین میزان مصرف آب در شرکت متعلق به چه بخش‌هایی است و چه تمهیداتی در رابطه با بهبود الگوهای مصرف صورت گرفته است؟

بیشترین میزان مصرف آب در شرکت فولاد آلیاژی ایران  مربوط به بخش فضای سبز است که آن هم در راستای برآورده‎سازی الزامات  قانونی و محیط زیستی صورت پذیرفته؛ نشان از اهتمام شرکت فولاد آلیاژی ایران به حفظ محیط زیست  و سرمایه‎گذاری کلان در این بخش داشته و دارد. از آن جمله می‎توان به  بیش از ۵۰ هکتار فضای سبز ایجاد شده اشاره داشت که با اجرای پروژه سیستم آبیاری هوشمند قطره‎ای، مصرف خود را به حد اقل لازم کاهش داده و پیشتاز کنترل و بهینه‎سازی مصرف آب در کشور است و این افتخار را دارد که اولین صنعت کشور در اجرای این سیستم است.

همچنین این شرکت با تصفیه همه پساب‎ های بهداشتی شرکت و بازگرداندن آن به شبکه واستفاده مجدد در آبیاری فضای سبز، از اتلاف آب جلوگیری کرده و بازیافت منابع آبی را به عنوان استراتژی پایدار خود تعریف کرده است؛ مضاف بر اینکه در بخش آب بهداشتی و شرب نیز با تغییر شیرهای آب از دستی به پدالی، بهبود مصرف مدنظر قرار گرفته است.

-به طور کلی چند درصد از آب مصرفی شرکت از طریق بازچرخانی در مدار مصرف مجدد قرار می‌گیرد و آیا برنامه‌ای برای توسعه و به روزآوری این سیستم دارید؟

 شرکت فولاد آلیاژی ایران با داشتن سیستم اسمز معکوس در دو مرحله ( re use water )، سیستم دمین، فیلترهای شنی و کولرهای هوایی، تمام آب صنعتی خود را از طریق بازچرخانی و احیای مجدد به مدار مصرف باز می‎گرداند. در واقع همه مدارات آب صنعتی این شرکت به روش  بازچرخانی هستند تا کمترین میزان مصرف را در بخش صنعتی و تولیدی خود به ثبت برساند و این افتخار را داشته باشد که از کم ‎آب‎ خواه‎ترین صنایع فولادی نه تنها در سطح استان و ملی بلکه در سطح خاورمیانه باشد. به جرات می‎توان گفت فولاد آلیاژی ایران در زمینه کاهش نرخ مصرف آب و استفاده حداکثری از منابع و تلاش برای حفظ منابع آبی، از پرتلاش‎ترین صنایع بوده است و موفق شده است به مصرف کمتر از ۵۰۰ لیتر آب برای تولید هر تن فولاد آلیاژی برسد. این در حالیست که این شرکت تولیدکننده محصولات آلیاژی برای صنایع بزرگ کشور است و از برندهای معتبر جهانی در صنعت فولاد است.

قابل ذکر است که شرکت فولاد آلیاژی ایران  توسعه و به روزآوری خود در زمینه بهینه سازی مصرف آب را از هنگام آغاز بهره‎برداری هرگز متوقف نکرده و در برنامه‎های کوتاه مدت و بلند  مدت خود توسعه و به روزرسانی این سیستم را گنجانده است. هم اکنون نیز این شرکت با هدف حفظ کیفیت آب صنعتی خود که منجر به کاهش نرخ مصرف می‎شود و نیز مطالعات در زمینه سیستم‎های نوین، پیشرفت‎های جهانی در این زمینه را رصد می‎کند.

در اینجا لازم است به این نکته اشاره شود که شرکت فولاد آلیاژی دست همه  شرکت‎های تخصصی و نیز دانش‎بنیان را که در این زمینه مطالعه یا تجربه‎ای داشته‎اند  برای همکاری می‎فشارد و آماده است تا از تجارب، تخصص، دانش و مهارت آنها برای بهبود سیستم‎های مصرف آب استفاده کند یا در طرح‎های مطالعاتی همکاری کند؛ همچنان که از گذشته تاکنون با  دانشگاه‎های صنعتی اصفهان، دانشگاه تهران، مشهد، اشکذر و پژوهشکده‎های مختلف در زمینه پروژه‎های مطالعاتی آب در حال همکاری است.

– پرمصرف‌ترین صنایع کشور در زمینه مصرف آب چه صنایعی هستند و صنایع فولادی در چه رده‌ای قرار دارند؟

اجازه بدهید این سوال را به گونه‎ای متفاوت جواب دهم. این تصور غلط وجود دارد که صنعت عامل بحران آب در کشور است؛ در حالی که بزرگترین مصرف‎کننده آب در کشور بخش کشاورزی است که  در محدوده ۹۰ درصد منابع آبی کشور در بخش کشاورزی و آنهم به روش‎های قدیمی و آبیاری غرقابی مصرف می‎شود و سهم صنعت از منابع آبی بسیار ناچیز و در حدود پنج در صد و حتی کمتر است.

این نشان می‎دهد که متهم کردن صنعت به عنوان عامل  بحران آب در کشور، آدرس غلط دادن است و گمراه‎کننده است. به نظر بنده برای نجات کشور از بحران آب باید به اصلاح وضع کشاورزی در کشور پرداخت.

و اما اگر بخواهیم صنایع به اصطلاح پرآب‎خواه را نام ببریم، می‎توان به صنایع تولید مواد شیمیایی، صنایع غذایی، بخش معدن و صنایع فلزی، صنعت سیمان و کاشی، محصولات کانی غیر فلزی و همچنین کاغذ و نیروگاه‎های برق اشاره کرد. صنعت فولاد نیز با توجه به  چشم‎انداز توسعه‎ای متصور بر آن از جمله تولید ۵۵ میلیون تن فولاد، خودکفایی و تأمین نیاز صنایع مختلف، اشتغال‎زایی و برنامه توسعه کشور، در زمره صنعت‎هایی است که موضوع مصرف آب برای آنها نقش پر رنگی دارد.

–          شرکت فولاد آلیاژی ایران چه تعاملاتی را با سازمان آب منطقه‌ای استان در راستای بهینه‌سازی مصارف داشته و دارد؟

شرکت فولاد آلیاژی ایران همواره این آمادگی و اهتمام را داشته و دارد تا در همکاری با شرکت آب منطقه‎ای باشد؛ لیکن این انتظار را داریم که آنها نقش محوری‎تری را در برگزاری جلسات هم‎اندیشی، گردهمایی‎ های تخصصی و نیز ایجاد فضای تشویقی و رقابتی بین صنایع  برای بهبود وضعیت مصرف آب در  صنعت داشته باشند.

متاسفانه در کشور ما تا بحث کاهش مصرف آب یا انرژی مطرح می‎شود، مسئولان به سراغ قیمت می‎روند و پایین بودن قیمت را دلیل بی مبالاتی در مصرف می‎دانند در حالی که این هم از آدرس‎های غلط دیگری است که داده می‎شود و موضوع قیمت باید در کنار عوامل متفاوت و بیشتری سنجیده شود؛ چه در زمینه  آب و چه در زمینه انرژی‎هایی چون برق و گاز به نظر می‎رسد موضوع قیمت بیشتر یک بهانه برای افزایش قیمت آنها است تا دلواپسی و نگرانی از نرخ مصرف.

همانطور که قبلا ذکر شد شرکت فولاد آلیاژی ایران در زمینه کاهش مصرف آب پیش رو بوده است و حد اکثر تلاش خود را برای بازیافت آب و استفاده حداکثری از این منابع  صورت داده است و خواهد داد و خارج از موضوع قیمت ‎گذاری آب، خود را موظف و متعهد به پاسداشت این گوهر کمیاب خدادادی می‎ داند و هرگونه کوتاهی را در این زمینه بر خود نخواهد پذیرفت.

خروج از نسخه موبایل