رئیس انستیتو پاستور ایران مطرح کرد؛ تلاش ۲۰ گروه ایرانی برای ساخت واکسن کرونا

  کد خبر: 2808996751

علیرضا بیگلری، رئیس انستیتو پاستور ایران در برنامه سلام صبح بخیر، درباره مراحل ساخت واکسن کرونا، گفت: برای ساخت واکسن کرونا می‌توان از قدیمی‌ترین و ساده‌ترین راه یعنی استفاده از بدنه خود ویروس که غیر فعال شده و یا از قسمتی از پروتئین‌های ویروس استفاده کرد. در برخی از روش‌ها هم می‌توان از دستور‌های ژنتیکی «دی ان‌ای و یا آر ان ای» برای ساخت آنتی بادی علیه یک ویروس استفاده کرد.

بیگلری درباره میانگین زمان ساخت یک واکسن، اظهار کرد: با توجه به اینکه ساخت واکسن یکی از پیچیده‌ترین موارد بیولوژیکی به شمار می‌رود معمولا ممکن است ۵ تا ۷ سال طول بکشد که در مورد کووید ۱۹ با توجه به حاد بودن شرایط این موارد خیلی کوتاه شده است.

او درباره اینکه دنیا در حال حاضر چه اقداماتی برای ساخت واکسن انجام داده است، ادامه داد: قوانین مختلفی برای ساخت واکسن وجود دارد و مشخص شده است که در چه مواردی واکسن می‌تواند مورد استفاده عمومی قرار گیرد. برخی از کشور‌ها در تلاش هستند که با ساده سازی مراحل به دلیل اهداف مختلفی که دارند به واکسن کرونا دست پیدا کنند. کشور‌هایی که دارای اهداف سیاسی از ساخت واکسن هستند بدون اینکه فاز‌های کارآزمایی بالینی تمام شده باشد اعلام می‌کنند که واکسن برای استفاده محدود اجازه ورود به بازار را گرفته است، اما سازمان بهداشت جهانی تاکنون هیچکدام از این واکسن‌ها را مورد تائید قرار نداده است.

بیگلری بیان کرد: حتی در صورتیکه واکسن‌های تولید شده برای کرونا در کشور مبدا مورد تائید باشند اگر کشوری بخواهد این واکسن‌ها را وارد کند، اجازه دارد تست‌های مختلف را روی آن‌ها انجام دهد تا اجازه استفاده از آن‌ها را بگیرد. واکسن در مراحل حیوانی و سه مرحله کارآزمایی بالینی از نظر بی خطر بودن باید مورد بررسی قرار بگیرد، زیرا ممکن است در برخی موارد عارضه‌هایی داشته باشد که در این حالت شرکت موظف است روند آزمایش واکسن را متوقف و مشکلات را حل کند.

رئیس انستیتو پاستور ایران با اشاره به اینکه گاهی اوقات ممکن است واکسن عارضه‌ای داشته باشد که در هر ۱۰۰ هزار نفر مشخص شود، گفت: واکسن‌ها حتی بعد از اینکه وارد استفاده عمومی می‌شوند باید پایش شوند. همچنین در فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن باید روی ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر تست شود تا مشخص شود که عوارض خاصی ندارد. در کووید ۱۹ چندین واکسن در کارآزمایی بالینی مشکلاتی از خود نشان داده اند که آزمایش آن‌ها متوقف شده است.

۸ گروه ایرانی به مرحله آزمایش حیوانی واکسن کرونا رسیده اند

بیگلری اظهار کرد: ۱۶ میلیارد دوز واکسن کرونا برای واکسیناسیون جمعیت کل جهان نیاز داریم و تا سال ۲۰۲۱ تنها بیست درصد جمعیت دنیا می‌توانند به واکسن دست پیدا کنند.

او در ادامه بیان کرد: در حال حاضر ۲۰ گروه در کشور در حال تلاش برای ساخت واکسن کرونا هستند که از میان آن‌ها ۸ گروه به مرحله‌ای رسیده‌اند که می‌توانند محصول خود را بر روی حیوانات آزمایش کنند.

رئیس انستیتو پاستور ایران تاکید کرد: ایران از سبد مشترک سازمان بهداشت جهانی که شامل ۱۸ شرکت بزرگ تولید کننده واکسن کرونا است، پیش خرید واکسن کرونا را انجام داده و این تضمین می‌کند هر شرکتی به واکسن دست یافت، ایران سهمی از آن واکسن خواهد داشت.

خروج از نسخه موبایل