رئیس جمهور: اجازه نمی‌دهیم تروریست ‌ها را نزدیک مرزهای ایران بیاورند / عقل می‌گوید باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم

  کد خبر: 1607994110

رئیس‌جمهور گفت: ما اجازه نمی‌دهیم تا برخی دولت‌ها و عده‌ای بخواهند تروریست ‌ها را به نزدیک مرزهای ایران منتقل کنند.

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز (چهارشنبه) در جلسه هیئت دولت با اشاره به اینکه مهم است حادثه کربلا را در این ۴۰ روز که از روز عاشورا گذشته بررسی کنیم، گفت: در روز حماسه بزرگ یعنی روز دهم ماه محرم الحرام و روز عاشورا همه آنهایی که حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یارانش را به شهادت رساندند، با یک لحن غرور و افتخار سخن می‌گفتند. به گونه‌ای که انگار کار بسیار مهم، بزرگ و درستی را انجام داده‌اند.

وی اظهار داشت: زمانی که امام حسین (ع) را به شهادت رساندند و قاتلان به کوفه رسیدند، شعارشان این بود که به ما جایزه بزرگ دهید چرا که ما بهترین انسان روی زمین از لحاظ حسب و نسب را کشتیم و با این لحن صحبت می‌کردند.

رئیس جمهور افزود: اما خیلی طول نکشید که لحن‌ها تغییر کرد و افکار عمومی عوض شد چرا که با بیان زینب کبری (س)، ام کلثوم و فاطمه بنت الحسین و امام سجاد (ع) یک حکومت و حاکم مستبدی که بر مردم حکمرانی می‌کرد، شرایط شان کاملاً تغییر کرد.

روحانی گفت: البته این مساله مختص به کوفه و حجاز نبود بلکه در مرکز خلافت آن زمان یعنی در شام هم این کار را کردند و زینب کبری (س) در مجلس یزید خطاب به وی گفت «آیا این از عدل تو است که زن، بچه و کنیزکان خود را پشت پرده بردی و دختران پیامبر را به عنوان اسیر رو به روی مردم قرار دادی!؟» این سخنان حضرت زینب افراد حاضر در جلسه را تکان داد.

وی متذکر شد: امام سجاد (ع) در مسجد جامع شام خطبه محکمی را ایراد کرد که آنان مجبور شدند به موذن بگویند که اذان بگوید و وسط اذان زمانی که به نام پیامبر اکرم (ص) رسیدند، امام سجاد (ع) خطاب به یزید گفت که یک لحظه صبر کنید نامی که با تقدس از آن یاد می‌کنید، آیا جد من است یا جد تو؟

رئیس جمهور تصریح کرد: مردم شام، حجاز و کوفه با شرایط نوینی رو به رو شدند و از همان لحظات «یالثارات الحسین» شعار جدید مردم عراق و حجاز شد.

روحانی با بیان اینکه اولین بازگشت به کربلا روز اربعین است، گفت: یعنی بازگشت اسرا و خاندان رسالت به سرزمین کربلا در روز اربعین اتفاق افتاد. این حادثه آنقدر مهم است که خداوند همانطور که خواسته حادثه عاشورا برای همیشه زنده بماند، حادثه اربعین هم اهمیت فوق العاده ای پیدا کرده است که زیارت امام حسین (ع) در روز اربعین از علائم مهم ایمان شناخته شده است.
وی ادامه داد: ما در زیارت اربعین هدف امام حسین (ع) را به خوبی می‌خوانیم و بیان می‌کنیم و به امام حسین (ع) و یارانش می‌گوییم که تمام این قیام و فداکاری و فدا کردن خون امام حسین (ع) و عزیزانش برای بیداری و هوشیاری مردم بود و همچنین برای آن بود که مردم از جهالت و نادانی‌ها عبور کنند و از گمراهی‌ها دور شوند و مسیر هدایت را بیابند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه امام حسین (ع) برای نجات جامعه این قیام را انجام داد، یادآور شد: به همین دلیل خداوند خواسته که روز اربعین یک روز زنده‌ای در تاریخ باشد. شما می‌بینید که در ماجرای ابراهیم خلیل، هاجر و اسماعیل خداوند این تاریخ را تثبیت کرد و برای همیشه زنده نگه داشت؛ فداکاری ابراهیم و اسماعیل و هاجر همواره در تاریخ زنده و ماندگار می‌ماند و این حادثه مداوم تکرار می‌شود و این نشان می‌دهد که این تاریخ چگونه درس آموز است و کربلا هم به همین صورت است.

روحانی اظهار داشت: یک مثال بزرگ تاریخی وجود دارد که کربلا برای همیشه زنده است و روز اربعین هم یادآور اولین زیارت در کنار قبر حسین بن علی است و این راهپیمایی و زیارت به عنوان نشانه ایمان برای ما یاد شده است.

وی یادآور شد: مردم ما در سال‌های گذشته با عشق و اشتیاق از هفته‌ها و ماه‌ها پیش خودشان را آماده می‌کردند و امسال هم دوست داشتند که به کربلا بروند و در آن راهپیمایی حیات بخش شرکت کنند. اما اینجا ترکیب عقل و عشق است و کسی خردمند است که عقل را با عشق ترکیب کند

عقل می‌گوید باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم

رئیس جمهور افزود: عشق و محبت امام حسین (ع) می‌گوید همین الان ما به سمت کربلا راه بیفتیم اما عقل به ما می‌گوید که در این شرایط باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم و این برای ما قابل جمع است. این عقل و عشق را می‌توانیم در کنار هم جمع کنیم.
روحانی گفت: ما فردا در خانه‌های خود و در جمع‌های کوچک، زیارت اربعین را زمزمه می‌کنیم. رهبر معظم انقلاب به عنوان آموزگار ما در این میدان است و ایشان در حسینیه تنها می‌نشینند و این زیارت را گوش می‌کنند و به ما درس می‌دهند که چگونه ما می‌توانیم عشق به امام حسین (ع) و خاندان رسالت را با وظیفه دینی که امروز بر دوش داریم، جمع کنیم.
وی ادامه داد: بنده امیدوارم که امسال با شور و حزن و اندوه بیشتر مردم زیارت اربعین را بخوانند و از خداوند بخواهند در سال‌های آینده گشایشی برای سلامت مردم از این بیماری پیش بیاید تا مردم باز بتوانند راهپیمایی اربعین را مثل سال‌های گذشته تکرار کنند.

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه دیروز روز روستا بود، گفت: ما دو روز قبل افتتاح‌های زیادی برای روز روستا داشتیم که به نظرم بسیار مهم بود و در شرایط تحریم ما به دنیا نشان دادیم که دغدغه ما همه ملت است و شهری و روستایی دغدغه ما هستند.

روحانی با تاکید بر اینکه دورترین روستای کشور دغدغه ماست، اظهار داشت: روز دوشنبه ما ۶ هزار و ۷۵۰ طرح عمرانی و ۲۶ هزار و ۵۰۰ طرح اشتغال زایی روستایی و عشایری را افتتاح کردیم و در ۱۳ استان مسئولان، طرح‌ها را افتتاح کردند که برای این دولت مایه افتخار است.

وی افزود: یکی از افتخارات ثبت شده دولت یازدهم و دوازدهم خدمت به روستاییان است و روز گذشته بنده نامه رئیس سازمان برنامه و بودجه را دیدم مبنی بر اینکه کل پول گندم کاران تا ریال آخر پرداخت شده است و حدود ۲۱ هزار میلیارد تومان اعتبار برای این مساله در نظر گرفته شده بود.

رئیس جمهور یادآور شد: قبل از اینکه ما به نیمه ماه مهر برسیم، پرداخت پول گندم کاران انجام شد و نشان دهنده آن است که دولت در کنار کشاورزان و تولیدگران به دنبال تامین امنیت غذایی مردم است.

روحانی ادامه داد: در طرح‌های روز دوشنبه ما دیدیم که ملت، کارگزاران، مهندسان، کشاورزان و همه مسئولان چه افتخارات بزرگی را در زمینه‌های مختلف آفریده‌اند. در زمینه اشتغال روستایی و بیمه روستایی اقدامات بسیار خوبی انجام شده است.

وی گفت: شما همین آمار را ببینید که بیمه روستاییان و دریافت مستمری آنان قبل از این دولت ۶۵۰ هزار نفر بود که تا اوایل امسال یک میلیون و ۲۷۸ هزار نفر است و یک و نیم میلیون هم روز دوشنبه به این جمع اضافه کردیم و الان به دو میلیون و ۸۰۰ هزار نفر تقریباً رسیده است.

رئیس جمهور تصریح کرد: خانواده‌های روستایی که تحت پوشش بیمه قرار گرفتند، در زمان بازنشستگی و از کارافتادگی می‌توانند از این بیمه استفاده کنند. یکی از تاکیدات بنده از روز اول دولت این بود که ما برای روستاییان مستمری در نظر بگیریم و یک کشاورزی که الان کار می‌کند، باید در زمان پیری دریافتی داشته باشد و خداوند این توفیق را به ما داد که این کار بزرگ را انجام دهیم.

روحانی با بیان اینکه در آب، برق و گاز روستایی واقعاً کار بی نظیری انجام گرفته است، افزود: ۱۴ هزار روستا تا سال ۹۲ گازکشی شده بود که امروز به ۳۲ هزار روستا رسیده است و این رویه ادامه پیدا می‌کند و هر روز روستاهای ما به شبکه گاز بیشتر متصل می‌شوند.

وی تاکید کرد: ما روستای ۱۰ نفره ای نداریم که برق نداشته باشند اما تعداد محدودی زیر ۱۰ نفر هستند که سراغ آنها رفته‌ایم و برق روستایی ما تا پایان این دولت ۹۹.۹ می‌شود که رقمی قابل ملاحظه است و این مساله در کمتر کشوری به ویژه از کشورهای منطقه و همسایه وجود دارد و این آمار بسیار ارزشمند و مهمی است.

رئیس جمهور گفت: در آغاز این دولت، کمتر از یک میلیون نفر از آب سالم استفاده می‌کردند که در پایان این دولت تبدیل به بالای ۱۰ میلیون نفر می‌شود. در ارتباطات، راه، مسکن و کلاس‌های آموزشی هم پیشرفت‌هایی صورت گرفته است

روحانی تصریح کرد: هر روز که می‌گذرد ۱۱ کلاس روستایی برای دانش آموزان افتتاح می‌شود که این آمار و ارقام افتخارآمیز است. به غیر از صدا و سیما و روزنامه‌ها، اساتید، محققان و کارشناسان باید درباره این آمار و ارقام صحبت کنند و این آمارها را با سال‌های گذشته منصفانه مقایسه کنند.

وی با بیان اینکه از سال‌های ۹۲ تا ۹۷ ما در جنگ نبودیم بلکه در تحریم و یکسری از مشکلات بودیم اما از سال ۹۷ تا امروز وارد جنگ اقتصادی شده‌ایم، گفت: دیروز در سازمان ملل و در جمع حقوق بشری‌ها، ۲۶ کشور اعلام کردند که آمریکا جنایت می‌کند و علیه حقوق بشر کار می‌کند و کار تروریست اقتصادی را انجام می‌دهد.

رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به منازعات منطقه قره باغ گفت: ما در طول سالیان دراز در سوریه، لبنان و عراق جنگیدیم و شهید سلیمانی جنگید تا تروریست‌ها نزدیک مرزهای ایران نشوند.

وی ادامه داد: ما اجازه نمی‌دهیم تا برخی دولت‌ها و عده‌ای بخواهند تروریست‌ها را به نزدیک مرزهای ایران منتقل کنند. این برای ما غیرقابل قبول است.

روحانی تاکید کرد: همه طرف‌ها و کسانی که بنزین به آتش جنگ می‌ریزند مراقبت کنند تا این جنگ به جنگ منطقه‌ای تبدیل نشود.

منبع: مهر

خروج از نسخه موبایل