رئیس خانه صنعت: وزارت صنعت گوش شنوا ندارد

  کد خبر: 0608995405

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران خطاب به وزیر صمت عنوان کرد که چرا صدای تولیدکننده را نمی‌شنوید؟ ما چندین بار نامه زده‌ایم تا با شما دیدار و مشکلات خود را مطرح کنیم اما هنوز موفق نشده‌ایم، تولید مغازه نیست که صاحبش هر وقت خواست، درش را ببندد.

بیش از نیمی از سال «جهش تولید» گذشته است، اما همچنان به اذعان کارشناسان اقتصادی این شعار حتی کمتر از شعار سال‌های قبل محقق شده است. این در شرایطی است که بیشتر کارشناسان یکی از مهمترین راه‌های پیشرفت اقتصادی کشور در شرایط فعلی را افزایش تولید می‌دانند.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در همین ارتباط به خبرنگار تسنیم می‌گوید: نوسانات نرخ ارز باعث شده تا تولیدکنندگان بخش‌های مختلف کشور با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کنند. اکنون هم بخش زیادی از کالاهای مورد نیاز تولیدکنندگان که با مشقت بسیاری وارد کشور شده، در گمرک‌ها مانده است.

سیدعبدالوهاب سهل‌آبادی افزود: چندین بار دلایل ترخیص نشدن کالاها را پرسیده‌ایم و گمرک‌ها بهانه‌های مختلفی اعلام کرده‌اند. ما تولیدکنندگان به صورت انفرادی نمی‌توانیم کاری از پیش ببریم؛ وزارت صمت باید به عنوان سکان‌دار بخش تولید و صنعت پیگیر این مشکلات باشد، اما متأسفانه هیچ پاسخی در این رابطه به تولیدکنندگان داده نشده است.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، گفت: تمام دغدغه ما چرخه تولید است. بانک مرکزی همانند سال‌های گذشته حمایتی از تولیدکننده نمی‌کند و حجم زیادی از تسهیلاتی که بازپرداخت نشده را مطالبه کرده و آن‌ها را مشمول جرایم سنگین قرار داده است.

سهل‌آبادی اضافه کرد: به اعتقاد ما دولت هر زمان که می‌خواهد کمبود درآمد خود را جبران کند با تغییرات در بازار ارز و طلا به هدف خود دست پیدا می‌کند  اما در این اوضاع کسی نمی‌پرسد وضع تولیدکنندگان به چه شکل خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه کارگران از نظر روحی و معیشت وضع بسیار سختی را می‌گذرانند، تصریح‌کرد: کارگری که حقوق معوق دارد باید چه کار کند، مگر نه اینکه قرار بود در دوران کرونا حمایت لازم از وضع کارگران و تولیدکنندگان صورت گیرد! چرا این موضوعات اجرا نشد؟ چرا وزارت صنعت و رفاه با یکدیگر برای تامین یک بسته حمایتی برای کارگران توافق نمی‌کنند؟

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران اضافه کرد: قراردادهای پیمانی امروز با مشکلات زیادی روبه‌رو شده است. نوسانات قیمت مواد اولیه عاملی شده تا بخشی از پیمانکاران ترجیح دهند به جای اجرای پروژه‌ها ضمانت‌نامه‌های خود را پرداخت کنند؛ چراکه در صورت اجرای پروژه‌ها، با ضرر بسیار زیادی مواجه می‌شوند.

وی خطاب به وزیر صمت تصریح کرد: چرا صدای تولیدکننده را نمی شنوید؟ ما چندین بار نامه زده‌ایم تا بتوانیم در دیدار با شما مشکلات خود را مطرح کنیم اما هنوز موفق نشده‌ایم. تولید مغازه نیست که بتوان در آن را بست. تولید بسته شود بخش زیادی از اقتصاد کشور تعطیل خواهد شد.

سهل‌آبادی با بیان اینکه فقط کافیست یک تولیدکننده هزینه‌های آب و برق خود را با تأخیر پرداخت کند مشمول جرایم سنگینی خواهد شد، گفت: جالب اینجاست وزارت صمت هم هیچ همکاری با تولیدکنندگان برای پرداخت بدهی نداشته و اگر تولیدکننده نتواند بدهی خود را پرداخت کند باید جریمه زیادی را به وزارت صنعت پرداخت نماید.

وی با اعلام اینکه امروز گرانی و گران‌فروشی یک معضل جدی شده است، تصریح کرد: واحد نظارت با گران‌فروشی برخورد نمی‌کند و در این اوضاع تولیدکننده هم با مشکلات داخلی و خارجی در تأمین مواد اولیه خود روبه‌رو است.

خروج از نسخه موبایل