رئیس سازمان بورس: قطعی برق سیمان را گران کرد؛ نه بورس

  کد خبر: 23060046345

به گفته رئیس سازمان بورس، اگر سیمان وارد بورس کالا نشده بود هنوز هم مردم مجبور بودند سیمان ۱۰۰هزار تومانی خریداری کنند و این خدمت بورس به صنعت سیمان و رفاه مصرف‌کنندگان بود که توانست این موضوع را ساماندهی کند و به آن نظم ببخشد و وارد مکانیسم درست و روشن کند.

محمدعلی دهقان‌دهنوی درباره اظهاراتی مبنی بر اینکه قیمت کالاهایی که وارد بازار سرمایه می‌شوند، بالا می‌رود و جریان واسطه‌گری در بورس کالا حذف نشده‌ است، به ایلنا گفت: سه عامل موثر افزایش قیمت در بورس کالا را باید بررسی کرد که این ۳ عامل باید از افزایش قیمت‌ها در بورس کالا جدا شوند.

او ادامه داد: ‌اول اینکه بخشی از رشد قیمت‌ها به دلیل رشد نرخ تورم در طول سال‌های گذشته است، نرخ تورم بر قیمت انواع کالا در بورس اثرگذار است و نمی‌توان انتظار داشت قیمت کالا از سال ۹۰ تا سال ۱۴۰۰ در بورس کالا ثابت بماند؛ بنابراین باید به عامل نرخ تورم توجه داشت و جدا از اینکه کالا در بورس باشد یا نباشد،‌ نرخ تورم تاثیر خود را بر قیمت انواع کالا می‌گذارد.

قیمت‌گذاری دستوری

رئیس سازمان بورس افزود:‌ عامل موثر دیگر، قیمت‌گذاری دستوری است برخی از کالاهایی که وارد بورس می‌شوند از مکانیسم قیمت‌گذاری دستوری خارج می‌شود و قیمت ناعادلانه‌ای تعیین‌شده از سوی مرجع قیمت‌گذاری  منجر به زیان‌دهی کارخانه تولیدکننده می‌شود و همین موضوع سرمایه‌گذاری در کشور را تهدید می‌کند.

دهقان‌دهنوی اضافه کرد: بنابراین اگر کالایی را از مکانیسم قیمت گذاری خارج کرده‌ایم و آن کالا وارد بورس شده‌ است، قیمت جدید آن کالا، قیمتی است که در بورس کشف می‌شود و نباید آن را افزایش قیمت تلقی کنیم.

او اثرگذاری عوامل پیش‌بینی‌نشده را عامل سوم خواند و بیان کرد: برای مثال وقتی سیمان وارد بورس کالا شد پس از آن قطعی‌های برق اتفاق افتاد و قطعی برق باعث کاهش تولید و افزایش قیمت سیمان در بازار آزاد شد.

سیمان ۱۰۰هزار تومان

رئیس سازمان بورس تاکید کرد: به جرات می‌توانم بگویم اگر سیمان وارد بورس کالا نشده بود هنوز هم مردم مجبور بودند سیمان ۱۰۰هزار تومانی خریداری کنند و این خدمت بورس به صنعت سیمان و رفاه مصرف‌کنندگان بود که توانست این موضوع را ساماندهی کند و به آن نظم ببخشد و وارد مکانیسم درست و روشن کند.

دهقان‌دهنوی با انتقاد از جریانی که افزایش قیمت‌های ناگهانی را به سازو کار بورس ارتباط می‌دهند، اظهارکرد: بسیار عجیب است که در زمانی که بورس چنین خدمتی را به صنعت کشور ارائه کرد که در جهت رفاه مردم هم بود، عده‌ای غیرمنصفانه و بدون اینکه فکر بکنند و انصاف داشته باشند، مدعی می‌شوند که افزایش قیمت سیمان ناشی از بورس بوده‌ است. اگر قطعی برق در کشور رخ نداده بود، به هیچ‌وجه شاهد این میزان افزایش قیمت سیمان نبودیم.

او تاکید کرد: هر سه این عواملی که گفته شد هیچ ارتباطی با کارکرد بورس ندارند.

بورس یک پلتفرم و جایگاهی برای معاملات است

رئیس سازمان بورس درباره ادعاهایی مبنی بر وجود جریان دلالی و واسطه‌گری در بورس کالا گفت: بورس یک پلتفرم و جایگاهی برای معاملات است و به معاملات شفافیت می‌بخشد و اطلاعاتی  ارائه می‌دهد که چه کسی با چه قیمتی فروشنده و چه کسی با چه قیمتی خریدار است‌ و برای این معاملات چه میزان عرضه و تقاضا وجود دارد.

دهقان‌دهنوی ادامه داد: بورس کالا یا مجموعه بازار سرمایه دخالتی در تنظیم‌ بخش‌های تخصصی ندارد، اینکه چه کسی از بورس خریداری می‌کند و اینکه چه کسی، چه سهمیه‌ای در خرید دارد و محصول خریداری‌شده را در کجا مصرف می‌کند آیا در داخل به مصرف می‌رساند یا به خارج قاچاق می‌کند، از مسائلی هستند که باید از سوی دستگاه‌های متولی مورد بررسی قرار بگیرد.

او افزود: گاهی اوقات عده‌ای متاسفانه اشکالاتی را که هیچ ارتباطی به بورس ندارد, از سر ناآگاهی و اشتباه به گردن بورس می‌اندازند و به بازار سرمایه ارتباط می‌دهند یا اینکه برای مخفی شدن پشت کم‌کاری‌ها و اهمال خود بورس را مقصر جلوه می‌دهند. در حالی‌که در یک پلتفرم  میزان عرضه و تقاضا یکدیگر را ملاقات می‌کنند و قیمت پس از کشف و در نهایت معامله انجام می‌شود و در این میان بورس نه چیزی فراتر از این سازو کار است و نه دخالتی دارد، اما متاسفانه این اظهارنظرهای نادرست اتفاق‌ افتاد و باعث ایجاد چنین ذهنیت‌هایی شده‌ است.

خروج از نسخه موبایل