رئیس سازمان بورس چه سیگنالی به سهامداران داد؟

  کد خبر: 14060044902

با توجه به صبت‌های رئیس سازمان بورس و تاکید او به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازار سرمایه و تقویت سبدگردان‌ها، بازار و سهامداران چه واکنشی را به این صحبت‌ها خواهند داشت؟

 به گزارش تجارت‌نیوز، امروز بازار سهام با اصلاح شاخص کل و هم‌وزن مواجه شده است در نیمه اول بازار شاخص با حدودا شش هزار واحد منفی در محدوده یک میلیون و ۵۳۵ هزار واحد قرا گرفته است.

شاخص هم‌وزن هم امروز با ۱۶۸۱ واحد مثبت در کانال ۴۶۶ هزار واحد قرار گرفته است. امروز نمادهای فولاد، فملی و کگل بیشترین تاثیر منفی را در شاخص گذاشتند و بیشترین تراکنش هم برای برکت، شستا و خگستر ثبت شده است.

گروه سیمانی امروز تحت تاثیر اخبار منتشر شده درباره پایین آمدن قیمت به دلیل عرضه سیمان در بورس کالا با سیگنالی منفی رو به رو شده و بیشتر نمادهای این گروه قرمزپوش هستند.

همچنین امروز گروه فرآورده‌های نفتی هم روند منفی را دارند و بیشتر نمادهای این گروه با عرضه و کاهش قیمت مواجه شدند. بزرگان گروه خودرو هم قرمزپوش شدند و فقط برخی از تک سهم‌های این گروه مثبت هستند.

بررسی ابعاد صحبت‌های رئیس سازمان بورس

محمد علی دهقان دهنوی، رئیس سازمان بورس روز گذشته در گردهمایی میز صنعت سبدگردان بازار سرمایه، از دستور کار بررسی یک طرح جامع برای دامنه نوسان در بازار سهام خبر داد و از فعالین بازار سرمایه خواست تا درباره ابعاد مختلف این طرح نظر خود را بیان کنند تا نقاط مثبت و منفی آن مشخص شود.

وی همچنین دامنه نوسان را یکی از قوانین محدود کننده بازار سهام دانست.

دهقان دهنوی در این گردهمایی، تاکید زیادی بر منافع سهامداران خرد کرد و به استفاده از ابزارها و روش‌هایی که منافع سهامداران را تضمین می‌کند تاکید کرد.

دهنوی همچنین از توسعه نهادهای بازار سرمایه، گسترش فعالیت سبدگردان‌ها و نگاه توسعه‌ای به این شرکت‌ها را فعالیتی مهم در سیاست‌گذاری بازار سهام دانست.

اما با توجه به نظر کارشناسان بازار سهام صحبت‌های دهقان دهنوی چه تاثیراتی را برای بورس خواهد داشت؟

حقوق ۴ میلیون و ۲۰۰ برای یک سوم بازنشستگان

امید موسوی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در این باره معتقد است: رئیس سازمان بورس در صحبت‌های دیروز خود درباره مسائلی صحبت کردند که فعالین بازار از سال گذشته نسبت به آن تاکید زیادی را کرده بودند.

وی در این باره می‌گوید: سال گذشته نظرسنجی از فعالان بازار کردند. نتیجه این نظرسنجی نشان می‌داد که فقط ۲۵ درصد از افراد روشی برای تحلیل معاملات خود در بازار داشتند و بقیه افراد بدون تحلیل و فقط با استفاده از کانال‌های تلگرامی که سیگنال می‌دهند یا استناد به حرف دیگران اقدام به معامله در بازار می‌کنند.

وی در این باره افزود: پس در نتیجه وجود چنین مسائلی ما با یک بازار یک طرفه‌ای مواجه هستیم که مثبت و منفی قوی و درستی را ندارد و از منطق و تحلیل به دور است.

وی درباره راه‌کار این موضع گفت: تنها راه‌کار این موضوع سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازار سهام است که لازمه آن هم مدیریت ثروت و دارایی است که باید ابزارهای این نوع سرمایه‌گذاری در بازار افزایش و گسترش پیدا کند.

کمتر از ۵ درصد از مردم دنیا سرمایه گذاری مستقیم در بازار دارند

موسوی در بخش دیگری گفت: با رویکرد جدید سازمان مجوزهای جدیدی به سبدگردان‌ها داده می‌شود و ابزارهای جدیدی هم به بازار می‌آیند و مردم به نظر می‌رسد ورود بیشتری را به بازار داشته باشند.

اگر نگاهی به سرمایه‌گذاری در جهان هم بیندازیم کمتر از ۵ درصد از مردم دنیا سرمایه گذاری مستقیم در بازار دارند و بقیه افراد با استفاده از ابزارهای غیرمستقیم اقدام به فعالیت در بازار می‌کنند.

وی افزود: تقویت سرمایه‌گذاری غیر‌مستقیم به سود بازار است و اگر این موضوع اگر تا به حال اتفاق نیفتاده به این دلیل است که سبدگردان‌های بازار  تکنولوژی مناسبی برای جذب افراد ندارند و به صورت اختصاصی هنوز نتوانستند برای افراد مختلف سبدگردانی کنند.

بنابراین لازمه این موضع نوین شدن سبدگردان‌ها و تقویت آن‌ها است.

خروج از نسخه موبایل