رئیس مرکز آمار مجبور شد قسم جلاله بخورد

  کد خبر: 0608995345

رئیس مرکز آمار ایران اظهار کرد که مردم آمارها را باور نمی‌کنند و البته بنده هم به مردم حق می‌دهم ولی قسم جلاله می‌خورم که صادقانه وارد این کار شدم.

به گزارش مهر، جواد حسین زاده به مناسبت روز آمار و برنامه‌ریزی در یک برنامه رادیویی بابیان اینکه ۹۸ درصد مراکز آماری در دنیا زیرمجموعه دولت‌ها هستند تا آمارهای رسمی موردنیاز نظام سیاست‌گذاری حاکمیت را ارائه دهند تأکید کرد: دولتی بودن یک مرکز به معنای اشتباه بودن آمارها نیست.

وی در پاسخ به سؤال مجری مبنی بر اینکه علت لبخند مردم هنگام شنیدن آمارهای مرکز آمار درباره تورم چیست؟ گفت: مردم ما مهربان‌اند و لبخندشان هم ازاین‌جهت است و یک دلیل دیگر هم این است که آمارها را باور نمی‌کنند و البته بنده هم به مردم حق می‌دهم.

حسین زاده در توضیح بیشتر این مطلب گفت: آمارهای مرکز آمار ایران دسته‌ای از آمارهای میانگین است مثلاً مرکز آمار برای ارائه آمارهای تورم، کلیه خانوارهای مقیم در ایران و نه یک بخش از جامعه را در نظر می‌گیرد و این آمارها را با روش‌های بین‌المللی منتشر می‌کند.

رئیس مرکز آمار ایران گفت: مرکز آمار ماهانه حدود هزار صفحه درباره ابعاد مختلف شاخص قیمت و تورم گزارش ارائه می‌دهد اما عده‌ای فقط یک تورم را در نظر می‌گیرند و می‌گویند آمارها اشتباه هستند.

وی در رابطه با شائبه دست‌کاری آمارها هم این‌طور گفت: اگر برفرض محال هم کسی قصد تغییر آمارها را داشته باشد اما بازهم امکان چنین کاری نیست زیرا این آمارها چندین رده کارشناسی را طی می‌کنند و نهایتاً هم‌روی سایت قرار می‌گیرند.

حسین زاده در پاسخ به این سؤال که آیا تا به الآن اتفاق افتاده که یکی از مسئولان از شما درخواست کند که آمار را مطابق نظر او ارائه دهید؟ گفت: قسم جلاله می‌خورم که در هیچ‌یک از جایگاه‌هایی که بودم از آمارگیر تا رئیس مرکز آمار ایران چنین اتفاقی نیفتاده و ما صادقانه وارد این کار شدیم.

خروج از نسخه موبایل