رئیس هیات‌مدیره زینوتجارت امین: رویکرد دولت سیزدهم به کشورهای همسایه است و این اهمیت حضور ما در بازار منطقه قفقاز را مشخص می‌کند

  کد خبر: 29080056354

«در دولت جدید رویکرد دولتمردان به کشورهای همسایه است که متاسفانه در دولت‌های گذشته خیلی جدی گرفته نمی‌شد و تمایل بیشتر از کشورهای همسایه به کشورهای غربی بود. فکر می‌کنم با بیش از پانزده کشور، دومین کشور با بیشترین تعداد همسایگان در جهان هستیم که می‌توانیم با همگی آن‌ها تجارت داشته باشیم.

برای دریافت فایل پی دی اف ویژه نامه روز صادرات بر روی اینجا کلیک نمایید.

از سوی دیگر ظرفیت‌های بی‌نظیری از نظر جمعیتی، تولیدات و بازار بسیار بزرگ و بکری در شرق جهان وجود دارد که ما هنوز درصد بسیار بسیار ناچیزی به آن بازار ورود کردیم که بیشتر هم در حوزه‌ کالای به اصطلاح تشریفاتی است مانند زعفران، خرما و بیشتر در حوزه‌ی صادرات غیرنفتی. در حالی‌که ظرفیت‌های بیشماری در کشور ما برای حضور در این بارازها وجود دارد.»

سیدمحمود حسینی، رئیس هیات‌مدیره زینوتجارت امین، در گفت‌وگو با عصر اقتصاد به بیان چگونگی استفاده از اتاق‌های مشترک بازرگانی و نحوه معرفی صادرکنندگان در بازارهای هدف پرداخت:

۱- حضور در بازار منطقه قفقاز با توجه به حضور مشاور این منطقه چه فرصت‌هایی برای تولیدکنندگان ایرانی فراهم می‌کند؟

الحمدالله در دولت جدید رویکرد دولتمردان به کشورهای همسایه است که متاسفانه در دولت‌های گذشته خیلی جدی گرفته نمی‌شد و تمایل بیشتر از کشورهای همسایه به کشورهای غربی بود. فکر می‌کنم با بیش از پانزده کشور، دومین کشور با بیشترین تعداد همسایگان در جهان هستیم که می‌توانیم با همگی آن‌ها تجارت داشته باشیم.

از سوی دیگر ظرفیت‌های بی‌نظیری از نظر جمعیتی، تولیدات و بازار بسیار بزرگ و بکری در شرق جهان وجود دارد که ما هنوز درصد بسیار بسیار ناچیزی به آن بازار ورود کردیم که بیشتر هم در حوزه‌ کالای به اصطلاح تشریفاتی است مانند زعفران، خرما و بیشتر در حوزه‌ی صادرات غیرنفتی.

در حالی‌که ظرفیت‌های بیشماری در کشور ما برای حضور در این بارازها وجود دارد. نکته مهمی که وجود دارد، فرصت بسیار بی‌نظیر عضویت دائم ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای است.

از سوی دیگر مدت‌هاست که ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا به عنوان عضو ناظر حضور دارد، انتظار داریم که دولت محترم هرچه سریع‌تر اقدام به عضویت دائم ایران در این بازار بیش‌از صد و هشتاد میلیون نفری کند تا ما و تجارمان از این بلاتکلیفی رها شویم.

علت اهمیت این امر هم کاملا مشخص است، ما با یک بازار بسیار خوب یک بازار صد هشتاد میلیون نفری مواجهیم که می‌توانیم نیازهای همدیگر را مرتفع کنیم و ارتباط‌های استراتژیک با اعضای این اتحادیه اقتصادی که شامل روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزاستان هستند، داریم.

۲- دولت سیزدهم برای توسعه صادرات ایران در مسیر ارمنستان و روسیه چه برنامه‌هایی را باید در دستور کار خود قرار دهد؟

یکی از فرصت‌هایی که تجار ما می‌توانند از آن استفاده کنند و در اتحادیه حضور پیدا کنند، داشتن تعرفه‌ ترجیحی در پانصد قلم کالایی با اواسیاست که کافی نیست، چراکه باید به عضویت دائم این اتحادیه اقتصادی در بیاییم تا از کلیه‌ی تعرفه‌ها برخوردار شویم و اوضاع در کشورهای مشابه و عضو یکسان و تعرفه‌های گمرکی ما در حقیقت صفر شود.

به صورت کلی موانع مختلفی در سر راه صادرات در کشور ما وجود دارد، در این مسیر باید حمایت‌های همه‌جانبه صورت بگیرد؛ یعنی متاسفانه  نگاه بخشی به صادرات آفتی است که وجود دارد. باید حمایت‌های بانکی، قانونی و گمرکی وجود داشته باشد این موارد زنجیره‌ای را شکل می‌دهد که صادرکننده بتواند با آرامش خیال در بازار هدف حضور پیدا کند و فقط به فکر صادرات محصولات و تولیدات با کیفیت ایرانی باشد.

 در سال‌های اخیر شرکت‌هایی ایجاد شدند به نام شرکت‌های مدیریت صادرات(EMC) که مجوز رسمی از سازمان توسعه تجارت دارند و ما هم یکی از اعضای بین سی شرکت مدیریت صادرات هستیم که خدمات مختلفی به تولیدکنندگان ایرانی ارائه می‌کنیم. تولیدکنندگان باید متوجه باشند همانطور که تولید امری تخصصی است و صادرات هم تخصصی‌ است، ما همیشه گفتیم نه تولیدکننده صادرکننده‌ خوبی است و نه صادرکننده لزوما تولیدکننده‌ خوبی است. اگر تولیدکننده و صادرکننده در کنار یکدیگر قرار بگیرند و دست هم را بگیرند، می‌توانند در یک بازار حضور پیدا و منافع مشترک درازمدتی برای خودشان ایجاد کنند.

 علاوه‌بر این تولیدکنندگان می‌توانند به واسطه‌ ارتباط با شرکت‌های مدیریت صادرات هزینه‌ها و ریسک‌های خودشان را به‌شدت کاهش دهند و خدمات مختلفی از آن‌ها دریافت کنند؛ از جمله، بازاریابی، تحقیقات بازار، حمل‌ونقل، ترخیص کالا، بازگشت ارز و.. .

به این‌صورت به‌راحتی در بازار هدفشان حضور پیدا می‌کنند و تمرکز اصلی خود را بر افزایش تولید و بالا رفتن بهره‌وری کارشان و تولیدات با کیفیت ایرانی می‌گذارند. برای مثال ببینید اکنون یکی از موانع مسیر ترانزیتی ما به ارمنستان و روسیه این است که تنها مرز تنها نوردوز را داریم که به اصطلاح راهی صعب‌العبور است بعضی مناطق این مسیر ممورد مناقشه‌ای میان جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان است که  این باعث شده است تریلی‌های ما با چالش مواجه شوند، چراکه  وقتی وارد خاک آذربایجان می‌شوند باید حق خاک پرداخت کنند که این هزینه‌های حمل کالا را برای صادرکننده افزایش داده است.

از سوی دیگر مرزی داریم از سمت جمهوری خودمختار نخجوان که ارمنستان مابین جمهوری آذربایجان و نخجوان است که با تعامل می‌توانیم این مسیر ترانزیتی را از مسیر نخجوان باز و حمل‌ونقل را بسیار ساده‌تر کنیم.

این امکانی است که می‌شود، عملیاتی کرد. از سوی دیگر ما در ارمنستان بانک ملت داریم که به اصطلاح سهامدار بانکی است به همین نام که زیر نظر بانک مرکزی جمهوری ارمنستان فعالیت می‌کند و خدمات خوبی ارائه می‌کند؛ اما مشکلاتی هم وجود دارد مثلا کارمزدی که برای انتقال ارز به ایران از تاجر دریافت می‌شود و این رقم به‌صرفه‌ای برای تجار ایرانی نیست.

در این مورد باید تجدید نظر شود و فرایند انتقال ارز تجار تسهیل شود. آن‌ها بیشتر مایل هستند که از طریق صرافی پول خودشان را به ایران برگردانند، تولیدکننده‌ها هم عمدتا از این نوع مسائل اطلاع ندارند بسیاری از تولیدکنندگان در کشور هدفشان سفر و در نمایشگاه شرکت می‌کنند، حتی قرارداد می‌بنند؛ اما متاسفانه به دلیل اینکه این نوع از این ریزه‌کاری‌ها اطلاع ندارند، نمی‌توانند به آن‌صورت که باید بهره‌برداری لازم را انجام دهند همچنین از تمرکز بر تولید هم باز می‌مانند.

از سوی دیگر ما مسیر دریایی به روسیه داریم از بندر انزلی، بندر امیرآباد و بنادر دیگر دریای خزر که بار به آستاراخان روسیه ارسال می‌شود؛ اما گاهی با چالش‌هایی مواجه می‌شویم چراکه برنامه‌ای منظم و دقیق که تاجر بتواند روی آن حساب کند و به طرف مقابل اطمینان خاطر بدهد برای رسیدن بار وجود ندارد.

برای مثال ما باری فرستادیم به روسیه و دو یا سه بار کشتی ما تغییر کرد یعنی آن کشتی که به مقصد آستراخان روسیه تغییر کرد و به بندر آذربایجان رفت که کار ما با چالش روبه‌رو شد. نتیجه می‌گیریم که حمایت‌های سیاسی، حقوقی و قضایی، قانونی، بانکی و ترانزیتی و …. مجموع اینحمایت‌ها باید وجود داشته باشد تا صادرکننده بتواند با آرامش خیال به بازاریابی محصولات و صادرات تولیدات ایرانی بپردازد.

۳- بهترین راه برای معرفی و رقابت کالاهای ایرانی در بازارهای هدف صادراتی شما  چه بوده است؟

با توجه به اینکه ما یک شرکت مدیریت صادرات هستیم و خدمات حوزه‌ی صادراتی را به تولیدکنندگان ارائه می‌کنیم؛ راه‌های مختلفی برای معرفی وجود دارد. برای مثال ما در ارمنستان شرکت تجاری، حساب بانکی، دفتر  و انبار داریم که می‌توانیم آن‌ها را در اختیار تولیدکنندگان قرار دهیم.

یکی از راه‌ها این است که تولیدکنندگان به واسطه ارتباط با شرکت‌های مدیریت صادرات در نمایشگاه‌ها یا  در شوروم‌های موقت و دائمی حضور پیدا کنند که فضا برای حضور و معرفی صحیح و دقیق و حرفه‌ای کالاهای ایرانی مهیاست؛ اما به روش علمی خودش و این کار تخصصی است که وقتی تولیدکننده به یک شرکت مجوز رسمی دهد می‌تواند با خیال راحت‌تری در این بازار حضور پیدا و ثمرات آن را دریافت کند.

۴- اتاق‌های مشترک بازرگانی چه ظرفیت‌های استفاده نشده‌ای برای تقویت تجارت خارجی ایران دارند؟

از آنجایی که ما در اتاق مشترک ایران و ارمنستان عضو هستیم و از مسئولان و دست‌اندرکاران این اتاق تشکر می‌کنم. این اتاق می‌تواند نقش تسهیل‌گری در همکاری میان تجار و صاحبان صنایع و معادن و حوزه‌ی کشاورزی داشته باشد.

این هماهنگی و همکاری قطعا به واسطه‌ی اتاق می‌تواند تقویت شود و توسعه پیدا کند. اتاق‌های مشترکی که در سایر کشورها وجود دارد، می‌توانند با هم فعالیت‌های تجاری مشترکی را تعریف کنند.

از سویی می‌توانند برای شناسایی بازار آن کالاهای صادراتی ایران در خارج از کشور کمک و در نهایت تشویق و حمایت کنند. به موسسات و مجموعه‌های مرتبط شرکت در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی با ارتباطی که با نهادهای دولتی برقرار می‌کنند، کمک کنند.

فرآیندهای اداری را در صدور مجوزهای قانونی مثل کارت بازرگانی تسهیل و تسریع کنند و از سوی دیگر حمایت‌های حقوقی و قضایی وجود داشته باشد و به تجار و بازرگانان کمک کند. به‌صورت کلی مواردی که می‌توانند اتاق‌ها و بالاخص اتاق‌های مشترک در حمایت از تجار داشته ‌باشند، این‌هاست.

خروج از نسخه موبایل