رئیس کمیسیون اصل نود مجلس خبر داد: استنکاف ۵ ساله شرکت پالایش و پخش از انتقال حساب‌ها به بانک مرکزی

  کد خبر: 23080055072

به گفته رئیس کمیسیون اصل نود مجلس، با وجود الزام قانونی اما شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از متمرکز کردن حساب‌ها در بانک مرکزی استنکاف کرده است.

حجت‌الاسلام حسن شجاعی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، درباره تخلف آشکار یکی از شرکت‌های دولتی از قانون برنامه ششم توسعه گفت: شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی به ‌عنوان یکی از شرکت‌های بزرگ زیر مجموعه وزارت نفت، موظف بود تا مطابق برنامه ششم حساب بانکی خود را صرفا نزد بانک مرکزی افتتاح کند و از داشتن حساب در سایر بانک‌ها خودداری کند اما تاکنون از این کار سرباز زده است.

او ادامه داد: اهمیت متمرکز شدن حساب شرکت‌های دولتی نزد بانک مرکزی هم از نظر شفافیت درآمدها و مخارج دولت و هم از نظر جلوگیری از بروز فساد بسیار حائز اهمیت است.

رئیس کمیسیون اصل نود ادامه داد: با متمرکز شدن حساب‌ها نزد بانک مرکزی، درآمدها و مخارج شرکت‌ها و به تبع آن دولت شفاف می‌شود و امکان استفاده بهینه از منابع مالی به وجود می‌آید.

شجاعی امکان نظارت یکپارچه بر منابع و مصارف برای جلوگیری از بروز فساد اقتصادی به وجود بیاید و به این ترتیب بستر رانت و روابط ناسالم از بین برود.

او تصریح کرد: مجلس علاوه بر قانون برنامه ششم توسعه در جز (۲) بند (الف) تبصره (۷) قانون بودجه  ۱۴۰۰ نیز نگهداری هرگونه حساب از سوی شرکت‌ها در بانکی به غیر از بانک مرکزی را ممنوع کرده و وقوع آن را مصداق تصرف غیرقانونی در اموال عمومی دانسته بود.

این نماینده مجلس گفت: با وجود الزام قانونی اما تاکنون شرکت پالایش و پخش فرآروده‌های نفتی از متمرکز کردن حساب‌ها در بانک مرکزی استنکاف کرده است. البته در این خصوص توافقی در مرداد بین شرکت مذکور با بانک مرکزی برای انتقال حساب‌ها به صورت آزمایشی شده است که دیر هنگام، کند و غیرقابل پذیرش است.

حجت الاسلام شجاعی عنوان کرد: شرکت پالایش و پخش فرآروده‌های نفتی باید هر چه سریع‌تر برای اجرای قوانین اقدام کند و دستگاه‌های نظارتی هم موظفند تا با مدیران پیشین این شرکت که از سال ۱۳۹۶ تاکنون از متمرکز کردن حساب امتناع کرده‌اند، برخورد کنند.

خروج از نسخه موبایل