رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی: جگر صنعت زیر دندان وزارت نیرو است

  کد خبر: 18030031261

رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران می‌گوید که وضع برق صنایع روز به روز در حال بدتر شدن است. جگر صنعت زیر دندان وزارت نیرو است. همیشه اولین مشتری که پول برق یا گاز را پرداخت می‌کند صنعت است اما متاسفانه اولین قربانی هم صنایع هستند.

فعالیت‌های مولد اقتصادی در کشور ما با مشکلات زیادی در حوزه‌هایی مثل مالیات، بیمه، تسهیلات بانکی، فضای کسب و کار و … مواجه هستند. چند سالی هم هست که در فصول گرم سال، چالش قطع برق به یک رویه تبدیل و چرخ تولید در بسیاری از واحدهای صنعتی را کُند یا متوقف کرده است؛ چالشی که به اذعان فعالان اقتصادی، موجب شده ضایعات تولید افزایش یابد.

آنهم در سالی که به عنوان سال جهش تولید نامگذاری شده است.
تشدید قطعی برق از ماههای آغازین سال جاری در حالی صدمات و خسارات زیادی را به دستگاه‌ها و مواد اولیه واحدهای صنعتی وارد کرده که در سال ۹۰ مجلس در ماده ۲۵ قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار مصوب کرد که در زمان کمبود برق، گاز یا خدمات مخابرات، واحدهای تولیدی، صنعتی و کشاورزی نباید در اولویت قطع این خدمات قرار داشته باشند و شرکت‌های عرضه‌کننده موظفند هنگام عقد قرارداد با واحدهای تولیدی اعم از صنعتی، کشاورزی و خدماتی، وجه التزام قطع برق یا گاز یا خدمات مخابرات را در متن قرارداد پیش‌بینی کنند.
فشار به واحدهای صنعتی به دلیل قطع مکرر برق به حدی است که در این سال‌ها واحدهای تولیدی و شهرک‌های صنعتی یا مجبور به فعالیت در شیفت شب هستند که منجر به افزایش هزینه‌های تولید می‌شود، یا ناچار هستند فعالیت خود را در ساعت ۱۴ و پیش از شروع پیک مصرف، تعطیل کنند این موضوع هم خسارات زیادی متوجه واحدهای تولیدی می‌کند.
ابوالفضل روغنی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا در مورد قطعی برق صنایع اظهار کرد: طبق ماده ۴ و ۵ قانون حمایت از تولید، هر موقع قرار بر تصمیمی در مورد صنعت باشد باید با این بخش هماهنگ شود.

متاسفانه وزارت نیرو بدون اطلاع قبلی اقدام به قطع برق بیشتر واحدهای صنعتی کرده است. بعضی از این صنایع مانند آلومینیوم، شیشه و فولاد مواد مذاب یا مایع در سیستم خود دارند یا مواد غذایی دارند که قطعی برق خسارات جبران‌ناپذیر به آنها وارد می‌کند.
او افزود: ما معذوریات کشور را درک می‌کنیم اما اگر یک جدول زمان‌بندی قطعی برق داده شود می‌توان جلوی بسیاری از این نوع خسارت‌ها را گرفت. اگر قرار بر قطعی است باید قبلا اعلام شود تا صنایع برنامه خود را بدانند اما متاسفانه بدون در جریان گذاشتن قبلی واحدهای صنعتی، برق‌ را قطع می‌کنند که این موجب مشکلات فراوانی می‌شود.
رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران در ادامه تصریح کرد: در دوران پیک تابستان، برق و در دوران پیک زمستان، گاز قطع می‌شود، این یک زخم کهنه و عمیق است که هر روزه هم بدتر می‌شود.

بعضی از واحدها ممکن است ۵ یا ۶ ساعت و بعضی دیگر ۱ تا ۲ ساعت قطعی برق داشته باشند اما به طور متوسط بین ۳ تا ۴ ساعت قطعی دارند. البته این موضوع روزانه نیست یعنی ممکن است چند روز قطعی نداشته باشند اما پس از آن برق قطع شود.
او خاطرنشان کرد: وضع برق بخش خانگی قابل مقایسه با بخش صنایع نیست. حاضر هستند سر صنعت را ببُرند تا بخش خانگی ناراضی نباشد، این درحالی است که بیشترین پول را از بخش صنعت می‌گیرند. وضع برق صنایع روزبه‌روز در حال بدتر شدن است. دولت پول زیادی برای دادن انشعاب گرفته و پول زیادی هم برای مصرف برق می‌گیرد.
این عضو اتاق بازرگانی تصریح کرد: جگر صنعت زیر دندان وزارت نیرو است. همیشه اولین مشتری که پول برق یا گاز را پرداخت می‌کند صنعت است اما متاسفانه اولین قربانی هم صنایع هستند.

افزایش ضایعات تولید در پی قطعی مکرر برق

معاون فنی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران هم در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر در مورد تبعات قطعی برق بر صنایع و واحدهای تولیدی، اظهار کرد: وزارت نیرو و شرکت توانیر با مشکل کمبود برق مواجه هستند از این رو واحدهای تولیدی و شهرک‌های صنعتی که در بخش مصرف‌کننده بزرگ قرار دارند، با قطعی برق زیادی مواجه شده‌اند.
فتحعلی محمدزاده افزود: این قطعی برق گاه و بیگاه منجر به افزایش ضایعات در بخش تولید شده است؛ یعنی هم تولید و هم نیروی کار با مشکل مواجه می‌شوند.
او ادامه داد: در جلساتی که با توانیر و وزارت نیرو داشتیم مقرر شد ساعات قطعی برق به شهرک‌ها و واحدهای صنعتی اطلاع داده شود و این قطعی‌ها با هماهنگی قبلی صورت بگیرد چراکه در این صورت خسارات و ضایعات تولید به حداقل می‌رسد.
محمدزاده با بیان اینکه شهرک‌ها دائم پیگیر قطعی برق خود هستند، گفت: ما با قطعی برق صنایع به شدت مخالف هستیم اما وقتی کشور دچار کم‌برقی شده چاره‌ای جز همکاری نداریم.

البته با توجه به اینکه در زمستان پارسال نیز این مشکل را داشتیم می‌شد که برای این موضوع از قبل تدبیری اندیشید و سرمایه‌گذاری برای توسعه نیروگاه‌ها انجام شود، اما حالا که نشده ما نیز باید همکاری کنیم.
او یادآور شد: وزارت نیرو متولی تأمین انرژی کشور چه در بخش مصارف خانگی چه در بخش مصارف صنعتی است و قرارداد دارند از این رو طبق قانون حتماً باید برق را تأمین کنند. اگر جبران خسارت هم انجام شود ما استقبال می‌کنیم.
حسین صبوری، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران هم حفظ وضع فعلی و تامین برق پایدار و اعمال نشدن خاموشی را در گرو همکاری همه‌جانبه تمامی مشترکان تهرانی به ویژه صاحبان صنایع دانست.

خروج از نسخه موبایل