رئیس کنفدراسیون صادرات: باید از تجربه ترکیه درس عبرت بگیریم

  کد خبر: 05100062509

رئیس کنفدراسیون صادرات می‌گوید در شرایطی که بسیاری از کشورها به کاهش ارزش پول ملی، افزایش صادرات را تجربه‌ کرده‌اند ایران نتوانسته از فرصت‌های تاریخی‌اش به درستی استفاده کند.

به گزارش ایسنا، محمد لاهوتی در نشست هم‌اندیشی بخش خصوصی با رئیس کل بانک مرکزی اظهار کرد: نگاهی به وضعیت ترکیه در دو ماه گذشته نشان می‌دهد با وجود آنکه این کشور با کاهش ارزش پول ملی مواجه شد اما سیاست‌گذاری درست و فراهم کردن مقدمات لازم به آنها کمک کرد که از این مشکل به عنوان راهی برای افزایش صادرات استفاده کند.

وی با بیان این‌که چند سال قبل تجربه‌ای مشابه با ترکیه را به ثبت رساند، توضیح داد: در شرایطی که ما نیز می‌توانستیم با کاهش ارزش ریال لااقل در حوزه صادرات افزایشی قابل توجه به ثبت برسانیم، اما به دلیل سیاست‌گذاری‌های غلط و ناکارآمد ایران حتی به کاهش آمار صادراتی نیز دچار شد.

رئیس کنفدراسیون صادرات با بیان این‌که برای عبور از این شرایط ایران باید به سمت اجرای مصوبات کارآمد حرکت کند، تشریح کرد: در ابتدای دولت جدید معاون اقتصادی رئیس جمهوری یک مصوبه در حوزه تسهیل تجارت ابلاغ کرد که اگر تمامی بخش‌های آن از سوی دستگاه‌های اجرایی عملیاتی می‌شد قطعا کارآمد بود.

لاهوتی ادامه داد: در حوزه بازگشت ارز به کشور بخش خصوصی بارها نظر خود را اعلام کرد اما متاسفانه رئیس کل وقت بانک مرکزی تغییری در این سیاست‌ها نداد و همین مساله مشکلاتی را برای صادرکنندگان ایجاد کرد. همین موضوع کشور را در حوزه بازگشت ارز صادراتی معطل گرداند که باعث محروم شدن از امکان افزایش صادرات پس از افزایش نرخ ارز شد.

به گفته وی تا زمانی که نرخ ارز نیمایی و آزاد وجود دارد حداقل نیمی از صادرکنندگان کشور برای رفع تعهد ارزی با مشکل مواجه خواهند بود و اگر مشکلات آنها برطرف نشود به کاهش صادرات و کاهش فعالیت صادراتی فعالان اقتصادی منجر می‌شود.

رئیس کنفدراسیون صادرات با اشاره به مشکلات ارز ۴۲۰۰ تومانی در سال‌های گذشته بیان کرد: پس از حدود چهار سال سرانجام همه به مشکلات ارز ترجیحی پی بردند اما متاسفانه با توجه به فاصله نرخ ارز نیمایی با بازار آزاد این اتفاق در حال تکرار شدن است و می‌توان گفت که امروز حتی کالاها با ارز نیمایی نیز به دست مصرف کننده نمی‌رسد.

لاهوتی خاطر نشان کرد: این انتقادات به این معنی نیست که صادرکنندگان تقاضا دارند که نرخ ارز نیمایی به بازار آزاد تبدیل شود بلکه ما می‌خواهیم که اگر بانک مرکزی توانایی دارد نرخ ارز آزاد را به نیمایی نزدیک کند. در شرایطی که کشور به ارز نیاز دارد نمی‌توان افرادی که ارز می‌آورند را جریمه کرد و از آنها توقع داشت که با زیان کار کنند.

خروج از نسخه موبایل