رشد اقتصادی جهان کمتر از تصور اولیه خواهد بود

  کد خبر: 31060047343

سازمان توسعه و همکاری اقتصادی نیز به مانند بسیاری از نهادهای دیگر، رشد اقتصادی امسال جهان را کمتر از قبل پیش بینی کرد.

به گزارش ایسنا، سازمان توسعه و همکاری اقتصادی در گزارشی اعلام کرد که برآورد خود از متوسط رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۲۱ را نسبت به گزارش قبلی ۰.۱ درصد کاهش داده است. این نهاد اکنون انتظار دارد که اقتصاد جهانی سال جاری را با رشد ۵.۷ درصدی پشت سر بگذارد.

به گفته سازمان توسعه و همکاری اقتاصدی، کرونا کماکان یک ریسک قابل توجه بر سر راه اقتصاد جهانی محسوب می شود و شیوع سویه جهش یافته دلتا باعث خواهد شد تا سرعت احیای اقتصادی کند تر شود.

در حال حاضر حجم تولید ناخالص داخلی جهان از سطح قبل از شروع همه گیری عبور کرده اما نرخ بیکاری و تورم در بیشتر کشورها در سطح بالایی باقی مانده است. این وضعت به ویژه در کشورهای کمتر توسعه یافته که توان مالی پایین تری دارند وخیم تر است.

رشد اقتصادی درسطح جهان نامطمئن است

این نهاد در بخش دیگری از گزارش خود با بیان اینکه رشد اقتصادی درسطح جهان ادامه دار اما نامطمئن خواهد بود از رشد ۴.۵ درصدی اقتصادی جهانی در سال آینده خبر داده و افزوده است: با توجه به وادار شدن بانک های مرکزی و دولت ها به تزریق حجم سنگین نقدینگی به بازارها و پس انداز کم خانوارها انتظار می رود که روند کاهش تورم زمان بر و دشوار باشد.

به گفته این سازمان، منطقه یورو امسال ۵.۳ درصد و سال آینده ۴.۶ درصد رشد خواهد کرد. در آمریکا، اقتصاد امسال ۶ درصد بزرگ تر خواهد شد پیش از آن که سال آینده این رقم به ۳.۹ درصد محدود شود.

چین اما رشد اقتصادی بیشتری خواهد داشت و اقتصادش امسال ۸.۵ درصد و سال آینده ۵.۸ درصد بزرگ خواهد شد.

در بین همسایگان ایران تنها رشد ترکیه تخمین زده شده (ایران عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی نیست)  که این رقم ۸.۱ درصد در سال جاری و ۳.۱ درصد در سال آینده خواهد بود.

خروج از نسخه موبایل