رشد ۶۰ درصدی پرداخت تسهیلات بانک کشاورزی

  کد خبر: 06070048047

به گفته مدیرعامل بانک کشاورزی تسهیلات پرداختی بانک در شش ماهه اول سال جاری حدود ۴۵۰هزارمیلیارد ریال بوده که در مقایسه با عملکرد سال گذشته بیش از ۶۰درصد افزایش داشته است.

روح‌الله خدارحمی، مدیرعامل بانک کشاورزی در گفت‌وگو با ابینا درباره میزان تسهیلات پرداخت‌شده در۶ماه ابتدایی سال ۱۴۰۰ گفت: دراین مدت با تجهیز منابع خوبی که در سطح شبکه بانک انجام شد، حمایت مالی وسیع‌تری نسبت به سال گذشته از بخش کشاورزی صورت گرفت.

او درادامه تاکید کرد: بانک کشاورزی موفق شد تا حدود زیادی افرایش قیمت‌ها و هزینه‌هایی که دربخش کشاورزی اتفاق افتاده را جبران کرده و حمایت وسیع‌تری از کشاورزان و فعالان دراین بخش به مانند سال گذشته انجام دهد.

مدیرعامل بانک کشاورزی درباره چند نمونه از پرداخت‌های مهم در بخش کشاورزی اظهار کرد: یکی ازکارهایی که دو یا سه سال است با کمک وزارت جهاد کشاورزی انجام می‌گیرد، تهیه بذرگواهی شده برای کشاورزان است.

اکنون در آستانه آغاز فصل جدید زراعی قرار داریم، بنابراین طبق برنامه‌ وزارت جهاد کشاورزی نسبت به سال گذشته بیش از سه برابر کل سال ۹۹برای تهیه بذر گواهی شده تسهیلات پرداخت کرده که ارزش آن نزدیک به ۲۵۰۰میلیارد تومان است.

از آنجا که قیمت بذر و گندم نسبت به سال ۹۹دو برابر شده، بنابراین نیاز کشاورزان به نقدینگی بیشتر است، برهمین اساس نقدینگی مورد نیاز برای آن‌ها تامین شد و هیچ نگرانی بابت تامین بذر گواهی شده برای غلات به خصوص گندم وجود ندارد.

خدارحمی در این رابطه اضافه کرد: مکانیزاسیون یکی از اولویت‌های بخش کشاورزی به حساب می‌آید و از عوامل مهم برای تولید رشد پایدار است، پس برای کل سال ۳هزار میلیارد تومان پیش‌بینی پرداخت تسهیلات درنظر گرفته شدکه ۲۵۰۰میلیارد تومان آن در ۶ماهه ابتدای سال جاری مورد پرداخت قرار گرفت.

او در خصوص تامین سرمایه درگردش و دیگر پرداخت‌ها نیز چنین توضیح داد: پرداخت‌های خوبی در رابطه با تامین سرمایه درگردش صورت گرفته است که افتتاح گلخانه‌های مربوط به این حوزه از جمله نتایج آن خواهد بود که آثار این موارد را مردم خواهند دید.

وضع وصول معوقات

مدیرعامل بانک کشاورزی درباره وضع وصول معوقات نیز در ابتدا پرداخت‌ها را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: بخش کشاورزی نسبت سایر بخش‌ها و فعالیت‌ها بیشتر با مخاطرات طبیعی مانند خشکسالی، سرمازدگی و امثال این موارد روبرو است و همین موارد سبب می‌شود تا نرخ معوقات یا تسهیلات غیرجاری در بانک کشاورزی بالاتر باشد، البته با تلاشی که صورت گرفت و رفتار خوب کشاورزان کشور این نرخ به زیر ۱۰درصد رسانده شد و خوشبختانه این موفقیت به دست آمد که در حوزه ریالی نرخ تسهیلات غیرجاری به حدود ۸درصد کاهش یابد.

به این ترتیب اکثر کشاورزان کشور به موقع قسط‌ های تسهیلات خود را بازپرداخت خواهند کرد.

خدارحمی در ادامه یادآور شد: مصوباتی برای امهال تسهیلات کشاورزان وجود دارد که در شعب به خوبی اجرا می‌شود و اکنون نیز بند«خ» ماده ۳۳قانون برنامه ششم در حال اجرا است که براساس آن اصل بدهی کشاورزانی که خسارات طبیعی به آن‌ها وارد شده با بخشودگی سود و کارمزد به مدت سه سال تمدید خواهد شد.

خروج از نسخه موبایل