روحانی: راه‌آهن خواف-هرات پیوند ایران و افغانستان را مستحکم‌تر می‌کند

  کد خبر: 2109998259

 رییس جمهوری گفت: دو ملت ایران و افغانستان در طول تاریخ برادری و همسایگی خود را حفظ کرده اند و امروز راه آهن خواف- هرات این پیوند را مستحکم‌تر می‌کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در آیین بهره برداری راه آهن خواف – هرات با حضور رییس جمهوری افغانستان، گفت: امروز روز سلام، روز رحمت، روز گشایش برای دو ملت بزرگ افغانستان و ایران است. دو ملتی که از یک ریشه، از یک تاریخ، از یک فرهنگ و از یک منطقه هستند و در طول تاریخ برادری و همسایگی خود را به عنوان بهترین یاران یکدیگر حفظ کردند.

رییس‌جمهوری با بیان اینکه امروز به عنوان یکی از روزهای تاریخی در روابط دو ملت بزرگ ایران و افغانستان است، افزود: روابط ما همیشه از طریق دلها و اندیشه‌ها و فرهنگ‌ها، ‌رفتارها و تلاش ها بوده است. امروز ریل راه آهن این پیوند را مستحکم تر می‌کند.

وی ادامه داد: امروز روزی توام با شادمانی برای دو ملت افغانستان و ایران است و به سهم خودم بسیار خوشحالم که گرچه نشد به خاطر شرایط بهداشتی و کرونایی در کنار همدیگر و با حضور فیزیکی این افتتاح را انجام دهیم و از طریق فضای مجازی با فرمان دو رییس جمهوری این افتتاح بزرگ انجام گرفت.

روحانی  در ادامه خطاب به رییس جمهوری و ملت افغانستان گفت: امروز یک روز تاریخی و به یاد ماندنی برای تاریخ دو کشور بزرگ ایران و افغانستان است. ۲۰ آذر ۱۳۹۹/ ۱۰ دسامبر ۲۰۲۰ / ۲۴ ربیع الثانی ۱۴۴۲ به یاد خواهد ماند.  این تاریخ، زمان اتصال دو سرزمین دوست از طریق راه آهن با اعدادی که برای ما ایرانی‌ها با میمنت و مبارکی توام است. ما نمره ۲۰ را به عنوان نمره عالی و خوب می‌دهیم و امروز سه ۲۰ داریم، ۲۰ آذر و دسامبر ۲۰۲۰ بنابراین این خط تاریخی ما با سه ۲۰ شروع شده است.

رییس جمهوری افزود: روابط  دو کشور دوست و برادر مسلمان همسایه تنها از طریق همزبانی نیست بلکه از طریق همدلی هم هست همانطور که گفته می‌شود؛ همدلی از همزبانی خوشتر است. قدمی هم بالاتر، ما امروز دارای هم‌سرنوشتی هستیم؛ سرنوشت ما یکی است. ثبات، امنیت و توسعه منطقه در سایه ثبات و امنیت و توسعه هر دو کشور است. توسعه افغانستان توسعه ما و امنیت آن امنیت ما است همچنین ثبات در افغانستان، ثبات در ایران و همه منطقه است.

روحانی اضافه کرد: ریشه روابط ما از هزاران سال پیش در فرهنگ، تاریخ و زبان است؛  البته همسایگی ما یک انتخاب نیست یک تقدیر و سرنوشت تاریخی است اما بهره مندی ما از یکدیگر اینجا به اراده ما بستگی دارد. اراده دولت ایران و ملت ایران این است که دو کشور از همه نعماتی که امکان پذیر است به نفع همدیگر بهره برداری و استفاده کنند.

رییس جمهوری وقتی از مرزها سخن می‌گوییم و بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز ایران و افغانستان حرف می‌زنیم معمولا در مرز از فاصله سخن گفته می‌شود اما وقتی از راه سخن می‌گوییم از پل، رودخانه و یگانگی و همبستگی حرف می‌زنیم.

وی افزود: همبستگی موجب رونق بیشتر زندگی مردم سخت کوش و  زجر دیده افغانستان می‌شود. ما همیشه در کنار تاریخ و ملت افغانستان بودیم. روزی که کشور شما از سوی شوروی  اشغال شد همان روز امام خمینی (ره) سفیر شوروی را احضار کرد و با او سخن گفت و گفت کار شما غلط و اشتباه است و ملت افغانستان روزی شما را از سرزمین و وطن خود بیرون می‌رانند و در طول جهاد مردم افغانستان ملت ایران در کنار ملت افغانستان بود. پیروزی شما، پیروزی ما بود، شادی شما شادی ما بود. افتخار داریم که در طول این ۴۰ و چند سال میزبان میلیون‌ها مردم افغان بودیم.

روحانی یادآور شد: میزبانی ایران برای همسایه گرامی و دوست چون افغانستان، ‌میزبانی که توام با آموزش رایگان برای فرزندان ملت افغانستان که بیش از ۴۰۰ هزار نفر  هستند که امروز دانش آموزان افغان در کلاس‌های ما درس می‌خوانند و از بهداشت و درمان رایگان ما استفاده می‌کنند و در ماجرای کرونا به همان نسبت که به مردم ایران خدمت دادیم بدون هیچ فاصله و امتیازی به مردم افغانستان هم خدمت دادیم.

رییس جمهوری ادامه داد: امروز معتقدیم فرهنگ و تاریخ ما درهم تنیده است و به همان نسبت باید بازار و اقتصاد ما درهم تنیدگی داشته باشد. برای این که اقتصاد دو کشور را در کنار همدیگر و ارتباطات تجاری و اقتصادی را به حد مطلوب برسانیم نخستین گام زیرساخت‌ها است.

روحانی با اشاره به افتتاح راه آهن چابهار با حضور اشرف غنی و نارندرا مودی نخست وزیر هند و روز تاریخی سه ملت،  گفت: امروز با حضور ویدیو کنفرانسی نیز جنابعالی (رییس جمهوری افغانستان) راه آهن ایران و افغانستان را افتتاح کردیم که دومین راه آهن در شرق ایران است. راه آهن میرجاوه راه آهن اول ما بود که ایران را به پاکستان متصل کرد و امروز هم خط خواف – هرات راه آهن دوم شرقی ایران است که ما را به افغانستان متصل می‌کند.

رییس جمهوری افزود: از سرخس در شمال ایران و اینچه برون و جلفا و سرانجام در رازی در غرب و در آینده نه چندان دور اتصال ما از کرمانشاه به خانقین، ‌اتصال ما از خرمشهر به بصره، راه‌های ارتباطی دیگری است که ما را به شرق و غرب متصل می‌کند و از این اتصال مردم افغانستان می‌توانند استفاده و بهره برداری کنند.

وی با بیان این که امیدواریم در آینده نزدیک راه آهن روزنک به هرات متصل شود، ادامه داد: در همین جا به آقای غنی رییس جمهوری افغانستان اعلام می‌کنم که جمهوری اسلامی ایران و شرکت‌های ایرانی آمادگی دارند که راه آهن روزنک در افغانستان را در زمانی کوتاه به هرات متصل کنند و امیدواریم هرات به مزار شریف متصل شود و این راه آهن در منطقه بتواند به اقتصاد کل منطقه کمک کند.

روحانی یادآور شد: با این اتصال مردم افغانستان می‌توانند میلیون‌ها تن کالاها را از طریق ریل جابجا کنند و صدها هزار مسافر می‌توانند از این ریل استفاده کنند و با اجرا و افتتاح بخش چهارم، مردم هرات می‌توانند به آرزوی دیرین خود برای زیارت مشهدالرضا و بارگاه ملکوتی حضرت امام رضا (ع) برسند.

وی با تاکید بر این که در این راه آهن رونق ایران و افغانستان را می‌بینیم، گفت: با این راه‌آهن کالای تجار افغانستان به راحتی می‌تواند به اروپا صادر شود همچنین می‌توانید به بندر امام (ره) و بندرعباس و در آینده نه چندان دور به بندر چابهار متصل شوید. ما با تلاش جدی راه آهن چابهار به زاهدان  را  تکمیل و تا چند ماه دیگر دو بخش مهم این راه آهن را افتتاح خواهیم کرد و در سال ۲۰۲۱ این راه آهن متصل خواهد شد و بنابراین افغانستان می‌تواند در آینده نزدیک به چابهار متصل شود.

رییس جمهوری افزود: با اتصال راه آهن به ازبکستان می‌توانید از همه امکانات ترانزیتی و فواید آن در این منطقه بهره‌مند شوید. این راه آهن می‌تواند حتی در آینده مسیر اتصال به ریل چین، قرقیزستان، تاجیکستان و بعد افغانستان و ایران باشد و شرایط را برای توسعه منطقه بیشتر آماده کند.

روحانی خطاب به رییس جمهوری افغانستان، گفت: یکی از تعهدات توسعه‌ای ما راه آهن خواف – هرات بود که امروز به ثمر رساندیم. ما به این تعهد خود در زمانی عمل کردیم که در شرایط تحریم ظالمانه آمریکا بودیم و آنها به عنوان تروریست اقتصادی تمام مسیرهای حرکت‌ اقتصادی برروی مردم ما را بستند که البته آنها شکست خوردند و طراح این طرح غلط هم سرنگون شد. همه آنهایی که این مسیر  غلط را انتخاب کرده بودند فهمیدند که اشتباه تاریخی مرتکب شدند و امیدواریم در آینده این اشتباه از سوی حاکمان بعدی کاخ سفید جبران شود.

رییس جمهوری با تاکید بر این که در شرایط جنگ اقتصادی همه طرح‌های توسعه‌ای خود را انجام دادیم، خطاب به اشرف غنی گفت: ما هر پنج شنبه در همین مکان افتتاح‌های بزرگ تاریخی در ایران داریم و امروز سی و ششمین هفته‌ای است که ما افتتاح داریم که البته افتتاح امروز ویژگی خاصی برای ملت ایران و افغانستان دارد.

وی افزود: این راه آهن مسیر ترانزیت را برای مردم افغانستان هموار می‌کند و کاهش هزینه حمل و نقل را خواهد داشت، ‌ترافیک مرز دو غارون را کاهش می‌دهد که امروز مسیر پرترافیک است. کالای افغانستان به راحتی به اروپا و ایران و سایر کشورها صادر می‌شود.

روحانی تاکید کرد: ما همچنان متعهد هستیم که دوره آموزشی کوتاه مدت و بلند مدت را برای عزیزان ما در وزارت فواید عامه افغانستان انجام دهیم که آنها به خوبی بتوانند از راه آهن استفاده و بهره برداری کنند.

رییس‌جمهوری یادآور شد: من در اینجا از همه مقامات و مسوولانی که در اجرای این کار تلاش کردند، از وزارت راه و شهرسازی و وزارت خارجه و همچنین دولت و شخص رییس جمهوری افغانستان که با تلاش‌های یکدیگر این کار بزرگ را به ثمر رساندیم سپاسگزاری می‌کنم.

وی اضافه کرد:در پایان یاد می کنم از همه آنهایی که برای اجرای این پروژه، شهید و یا مجروح شدند که برای آنها شفای عاجل و برای شهیدان اجر و مقام اخروی آرزو می کنم.

روحانی همچنین پس از سخنرانی محمد اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان گفت: روز بسیار خوشحال کننده ای برای تاریخ دو ملت خواهد بود ما روابط سیاسی اقتصادی و سایر روابط بین المللی همیشه مستقر و برقرار خواهد بود و امیدواریم با تشکیل سریع کمیسیون مشترک دو کشور بتوانیم طرح‌ها و برنامه‌های عمرانی را با همدیگر ادامه دهیم.

خروج از نسخه موبایل