روزنامه عصراقتصاد تاثیرات گرانی تجهیزات فروشگاهی را بررسی کرد؛ سد بزرگ در مسیر توسعه فروشگاه های زنجیره ای

  کد خبر: 24080055148

در حالی که فروشگاه های زنجیره ای طی سال های اخیر و در دوران شیوع کرونا توانسته اند نقش بسزایی در وجوه مختلف در سطح ملی ایفا کنند،اما به نظر می رسد اکنون در مسیر توسعه با چالش های بسیار جدی مواجه شده اند که یکی از مهمترین آنها گرانی تجهیزات فروشگاهی است.

در اولین گام بیراه نیست که فروشگاه های زنجیره ای را یکی از موثرترین بخش هایی بدانیم که باعث کاهش شیوع کرونا شده اند، چرا که آنها با زیر یک سقف آوردن هر آن چه مصرف کنندگان نیاز دارند و همچنین ارائه خدماتی مانند خرید اینترنتی و ارسال به منازل هم مانع از رفت و آمدها به صنوف مختلف در بخش ها مختلف شهر شده اند و هم مانع از رفت و آمد های زیاد شده اند.از سوی دیگر فروشگاه های زنجیره ای با رعایت بسیار شدید پروتکل های بهداشتی نیز،باعث شده اند که اقلام در شرایط کاملا بهداشتی به مقصد برسند.

آنها توانسته اند در دوران گستردگی و شیوع ویروس کرونا، تحریم و وضعیت نه چندان مناسب اقتصادی کشور با ایجاد شبکه های منظم، یکپارچه،استاندارد از نظر قیمت و کیفیت،ارائه خدمات مناسب و توزیع مویرگی اقلام مورد نیاز زندگی مردم، اهمیت خود را ثابت کنند. استقبال از این فروشگاه به نوبه خود نیز توانست در چند بخش دیگر نیز اثر گذار شود.

ایجاد برندهای جدید فروشگاهی و افزایش رقابت،افزایش سرعت چرخ تولید کنندگان و تضمین فروش و بازگشت سرمایه در عین سودآوری،اشتغال زایی وتربیت نیروی کار آموزش دیده،افزایش سرعت سرمایه در گردش و همچنین ایجاد فضاهایی برای آسایش و رفاه و حتی تفریح خانواده ها. درواقع این بخش مهم توانسته است با ارتباط گیری مستقیم با تولید کنندگان و انتقال آن با حذف واسطه ها به مصرف کننده واقعی با یک تیر دو هدف بزند.یعنی هم باعث شده است که چرخ تولید کنندگان بچرخد و هم جایی برای احتکار و عرضه قطره چکانی و گران فروشی نگذاشته است.

این ها بخشی از تاثیرات فروشگاه های زنجیره ای هستند که در نهایت سود اصلی به مصرف کننده می رسد. همچنین همین موارد باعث شده است که هم اکنون فروشگاه های زنجیره ای هم با اطمینان و اعتماد مردم و هم از نظر کمی نیز با توسعه همراه بشوند.

اما به نظر می رسد که به رغم آثار مثبتی که این فروشگاه ها داشته اند هم اکنون برای توسعه شبکه های خدمات با مشکل بسیار حادی مواجه شده اند. مساله ای که می تواند روند حرکتی آنها را کند کرده و مانع از اثر بخشی بیشتر آنها بشود. مشکلی که می تواند آرام آرام در صورت عدم بر طرف شدن،تمام طرف های فعال در این بخش را با چالش های بیشتری مواجه کند.

اصلی ترین مشکلی که در حال حاضر مانع از توسعه کمی فروشگاه های زنجیره ای شده است ،گران شدن تجهیزات فروشگاهی است. به نحوی که در یکی از اصلی ترین اجزاء مورد استفاده در این فروشگاه ها یخچال های فروشگاهی شاهد افزایش قیمتی بیش از ۳۰۰درصد هستیم.

به عنوان مثال ۲ سال پیش قیمت انواع یخچال های مورد استفاده متری یک و نیم میلیون تومان بوده که هم اکنون به متری نزدیک به پنج میلیون تومان رسیده است. با توجه به وسعت فضای فروشگاه های زنجیره ای با یک افزایش قیمت سرسام آوری در راه اندازی شعب روبه رو خواهیم شد.

در واقع این گران شدن بیش از حد تجهیزات فروشگاهی نه تنها مانع از توسعه و افزایش ضریب نفوذ و نقش آفرینی سرمایه گذاران در اقتصاد خرد و کلان کشور می شود،بلکه با ادامه دار شدن این روند آرام آرام انگیزه های حضور در این بخش از اقتصاد کمرنگ خواهند شد.

سد بزرگ در مسیر توسعه فروشگاه های زنجیره ای

به بیان ساده عدم نظارت و پیگیری چرایی گران شدن تجهیزات مورد نیاز توسعه شبکه فروشگاه های زنجیره ای و ادامه وضعیت موجود، مانع ایجاد ارزش افزوده خواهد شد و مسیر به سمتی ادامه پیدا خواهد کرد که این فروشگاه ها یا مجبور می شوند برنامه های توسعه ای خود را متوقف کنند؛ و یا هزینه های سرسام آور سربار را سرشکن کنند.

در این شرایط هم از اهداف اولیه خود دور شده اند و هم جذابیت و مزیت های رقابتی خود را از دست خواهند داد.در این شرایط تمام موارد مرتبط با اثرگذاری که به صورت خلاصه اشاره شده است مسیر عکس را در پیش می گیرند.

خروج از نسخه موبایل