روزی برای حبیبان خدا

  کد خبر: 01040187983

اولین روز از تیرماه بنام روز ملی اصناف نامگذاری شده و این نامگذاری خود گویای اهمیت، جایگاه ویژه و دیدگاه خاص نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به این قشر بزرگ از جامعه است.

اسلام کاسب را به حبیب خود تعبیر کرده است. خدای مهربان دوست دارد بنده‌اش در حال کسب و کار بوده و می‌خواهد عرق خستگی‌اش را ببیند این جهاد در راه خداست. بازرگان امین و راستگو در قیامت با شهدا محشور می‌شود.

مقام معظم رهبری می فرماید: اصناف همواره با هدف رشد تعالی و خدمت رسانی به جامعه بی هیچ چشم داشتی خالصانه چرخ اقتصاد کشور را گردانده اند.بی تردید همت بلند و خدمات ارزشمند صنوف مختلف به مردم برگ زرینی بر تارک همیشه استوار کشور خواهد بود.

اصناف همیشه یک مجموعه یکپارچه بودند.

هر ساله در این روز مجامع امور صنفی سراسر کشور، مسئولان اتحادیه‌ها و مدیران حوزه بازرگانی و سایر افراد مرتبط با این انجمن‌ها، دور هم جمع می‌شوند تا در خصوص مشکلات اصناف به تبادل نظر بپردازند. بنابراین در روز اصناف، باید عملکرد اصناف در اقتصاد مورد بررسی قرار بگیرد.

در این روز باید به دنبال پاسخ این سوال باشیم که اصناف کشور تاکنون چه کمکی به اقتصاد داخلی کشور کرده‌اند؟

انجمن‌های صنفی دارای مسئولیت‌ها و وظایف و اصوال اجتماعی وسیعی هستند.

این نهادها توسط خود مردم اداره می‌شوند و در وضعیت بازار و قیمت گذاری کالاها نقش بسیار موثری را ایفا می‌کنند. یکی دیگر از مهمترین وظایف ایـن انجمن‌ها توزیع کالاهاست.

به طورکلی اهداف تشکیل انجمن‌های صنفی عبارت است از:

·         اتحاد و یکپارچگی میان اعضا

·         برنامه ریزی و مدیریت برای ایجاد انسجام

·         اتخاذ جهت گیری‌های کاری و تخصصی

·         تدوین برنامه‌های راهبردی و عملیاتی برای محقق سازی اهداف

·         شناسایی موانع قانونی گسترش فعالیت‌های اقتصادی، تجاری و کمک به رفع آنها

·         جلوگیری از رقابت مخرب بین اعضای صنف

·         کمک بـه بهبود قوانین و مقررات

·         ارائه خدمات مشاوره‌ای و اطلاعاتی به مجموعه

·         انتقال و انعکاس نظرات صنف به دولت و مسئولان

·         کمک به رشد اقتصادی و صادراتی صنف

·         فراهم آوردن شرایط حضور در رویدادهای تخصصی داخلی و خارجی

·         کمک به انجام فعالیت‌های تبلیغاتی

·         شناخت بازارهای هدف و شناسایی فرصت‌های تجاری

به علاوه اینکه اتاق اصناف می‌تواند اقدامات مؤثری در راستای حمایت از تولید ملی، افزایش صدور کالا‌های داخلی به کشورهای هدف و کاهش بیکاری در کشور انجام دهد و تأثیر مهمی در سرعت بخشیدن به رشد و توسعه اقتصادی ایفا کند.

چنانچه به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اتاق اصناف ایران، در حال حاضر سه میلیون واحد صفی در سراسر کشور فعالیت می‌کنند.

تقویت نهادهای مدنی و صنفی از جمله اتحادیه ها، مجامع و شورای اصناف، ضروری است.

از جمله مشکلات این جایگاه مهم اقتصادی کشور میتوان به مالیات های سنگین ، دخالت های بدون ضابطه و محدودیت دولت در امر اصناف و بلاتکلیفی این مجموعه اشاره کرد.

ما میتوانیم با شناسایی و ساماندهی کسبه فاقد مجوز کسب، قانون به حوزه بنگاه‌های اقتصادی وارد شده و با اصلاح قوانین کار و تامین اجتماعی کسبه را بر قانون‌گرایی ترغیب، با برگزاری کلاس‌های آموزشی مختلف از جمله آموزش قانون و آیین نامه‌های نظام صنفی، دست‌اندرکاران صنفی را به وظایف فردی، گروهی و اجتماعی خود آشناتر، با اتخاذ سیاست رقابت اصولی میان دو بخش تولید و توزیع، رقابت درون‌بخشی و استفاده به‌موقع از اهرم واردات، قیمت‌گذاری کالا و خدمات را واقعی کنیم.

خروج از نسخه موبایل