روند کند از سرگیری فعالیتها در صنعت هتل-رستوران‌داری

  کد خبر: 26100065458

ترجمه: محمود نواب مطلق

اگرچه میزان کاهش فعالیت‎ های صنعت هتل-رستوران داری در فرانسه در مقایسه با سایر موج‎های همه‎گیری کرونا کمتر بوده است اما سایه دورکاری همچنان بر سر این صنعت سنگینی می‎ کند.

فعالان این عرصه خواستار اعمال کمک‎ های حداقل ۳۰ درصدی دولت به منظور جبران خسارت در گردش مالی خود ناشی از همه‎ گیری کرونا هستند. با شروع موج جدید کرونا نگرانی دست‎اندرکاران این صنعت نیز کاملا مشهود است.

آلَن فونتِن، مدیر رستوران «مِستوره» در مرکز پاریس و رئیس انجمن رستورانداران فرانسه در این خصوص می‎گوید:«تعداد مشتریان بسیار کم شده، امروز ظهر به جای ۷۰ میز در حالت عادی ۳۶ میز اشغال شد. شنبه گذشته به جای ۱۰۰ میز در شرایط عادی تنها ۲۶ میز اشغال شد. حقیقت آنست که ما بازیم اما با تعطیلی تفاوتی ندارد.»

او همچنان از اخبار ناگوار مقابل این صنعت سخن می‎گوید:« همه چیز به  ۸دسامبر(۱۷آذر) مربوط می‎ شود، زمانی که سفارش غذای آخر سال شرکت‎های تجاری قطع شد. ما قسمت عمده‎ای از سود خود را که از این راه تأمین می‎شد از دست دادیم.

۴۰۰ مورد لغو سفارش داشتیم. روز ۳۱ دسامبر(۱۰دی) هم کمتر از نیمی از ۱۲۰مشتری رزروی ما آمدند. البته حدود ۳۰ مشتری گذری هم داشتیم. بنابراین در حال حاضر به دلیل دورکاری، کمبود گردشگر و بیماران کرونایی گردش کار ما بسیار کند شده است.»

صنعت رستورانداری در ایام جشن‎ها و تعطیلات مشکلات زیادی را متحمل شد اما صنعت هتلداری به طور نسبی در این ایام مشکلات کمتری داشت.

گردشگران زمستانی به اماکن گردشگاه ‎های زمستانی معروف بازگشتند به نحوی که گردش مالی  صنعت  هتلداری حتی در برخی موارد نزدیک به میزان مشابه خود در هفته جشن‎های آخر سال ۲۰۱۹(۱۳۹۷) رسید؛ در حالیکه این اماکن  از جمله پاریس، دیزنی لند ، کوه‎ها و بازارهای شرق فرانسه در ایام سال نوی مسیحی در سال ۲۰۲۰(۱۳۹۸) به کلی متروک شده بودند.

اولین روزهای از سرگیری فعالیت‎های این بخش با شروع موج جدید کرونا و افزایش دورکاری‎ها متقارن شده است. اعلام محدودیت‎ های جدید و تهدید به جریمه‎های مالی همگی حکایت از کاهش چشمگیر مجدد فعالیت‎ها در این بخش دارند. این کاهش در شهرستان‎ها چشگیرتر است.

کاهش گردش مالی در آنجا ۲۶درصد در مقایسه با هفته جشن‎های آخر سال ۲۰۱۹(۱۳۹۷) گزارش شده است.

این درحالیست که از نیمه نوامبر(آبان) این کاهش بین ۵ تا ۱۰درصد در نوسان بوده است. میزان رزرواسیون شرکت‎های تجاری نیز برای هفته‎های آتی کاهش محسوسی داشته است. این امر حکایت از افزایش احتیاط فعالان اقتصادی در انجام سفرهای کاری دارد. میزان رزرواسیون در پاریس برای ماه پیش رو در مقایسه با فاصله زمانی میان ماه‎های نوامبر و دسامبر(آبان و آذر) نصف شده است.

کریم سوله آووپ، مدیر هتل‎ های زنجیره‎ای مستقل «لوژیس هتل» در این خصوص می‎گوید:« ما فراز و فرودهای زیادی داشته و داریم. در شرایط معمولی همه ساله در این زمان ما شاهد برگزاری کنفرانس ‎ها و همایش‎ های آخر سال برای دادن گزارش کار سالانه، بررسی فعالیت‎های انجام شده و برنامه‎ ریزهای آینده به وسیله شرکت‎های تجاری و بنگاه‎ های اقتصادی بودیم. به همین منظور اجاره اماکن، رزرواسیون رستوران‎ها و هتل‎ها به صورت فعال در جریان بود. اما امسال هیچکدام از اینها را نداشتیم.»

منبع: لوموند

خروج از نسخه موبایل