رژیم ارزی خود را مشخص کنید!

  کد خبر: 17060045538

یک کارشناس اقتصادی ضمن بیان توصیه‌هایی به دولت در زمینه سیاست‌های پولی، ارزی و مالی، گفت: ابتدا دولت باید رژیم ارزی خود را مشخص کند که محدوده ۱۵ تا ۲۰ هزار برای بازار ارز مناسب است و اگر در حال حاضر دولت بتواند بازار ارز حفظ کند و به تدریج آن را کاهش دهد، بُرد کرده است.

آلبرت بغزیان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: آنچه تاکنون از سیاست‌های ارزی دولت جدید قابل مشاهده است، متفاوت از دوره‌های قبل نیست و در این زمینه ابتدا باید نظام ارزی بانک مرکزی مشخص شود، اینکه نظام ارزی آن شناور مدیریت شده یا رها شده است.

وی افزود: پیشنهاد می‌شود حتما نظام ارزی، شناور مدیریت شده باشد و محدوده‌ای برای نرخ ارز تعیین شود تا هر روز شاهد نوسانات قیمت‌ها، بورس سازی و سوداگری در بازار ارز نباشیم، زیرا نوسانات مداوم نرخ ارز انگیزه فعالان اقتصادی از بین می‌رود و آن‌ها امکان پیش‌بینی آینده اقتصاد را نیز از دست می‌دهند.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: در بخش سیاست‌های پولی، دولت باید به سمت سیاست‌های انبساطی برود و تمرکز خود را بر حمایت از تولید برای افزایش ظرفیت یا حفظ ظرفیت تولید بگذارد و بانک‌ها را ملزم کند تا به بخش‌های تولیدی وام بدهند و به سراغ بنگاه‌داری نروند.

بغزیان درباره سیاست‌های مالی به دولت توصیه کرد: درآمدهای مالیاتی را می‌توان با بررسی مجدد معافیت‌های مالیاتی و شناسایی فرارهای مالیاتی افزایش داد. بنابراین، ابتدا دولت باید رژیم ارزی خود را مشخص کند که محدوده ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان برای بازار ارز مناسب است و اگر در حال حاضر دولت بتواند بازار ارز حفظ کند و به تدریج آن را کاهش دهد، بُرد کرده است.

وی با تاکید براینکه همه دولت‌ها برای نرخ ارز یک محدوده تعیین می‌کنند، گفت: زمانی که تورم بالا وجود دارد، نرخ ارز از آن عقب می‌ماند و نمی‌تواند خود را با نرخ تورم تطبیق بدهد به همین دلیل نمی‌توان نرخ ارز را رها کرد تا براساس بازار تعیین شود، بلکه باید با تعیین یک محدوده برای آن، بازار ارز را مدیریت کرد.

خروج از نسخه موبایل