رکوردشکنی باورنکردنی قیمت زغال سنگ در آسیا

  کد خبر: 19070049323

قیمت زغال سنگ حرارتی دریابرد در آسیا هفته گذشته تحت تاثیر نشانه‌های کافی نبودن عرضه برای رفع کمبود در چین و هند، به رکورد بالایی صعود کرد.

به گزارش ایسنا، قیمت پایه زغال سنگ حرارتی مرغوب استرالیایی در بندر نیوکاسل آن طور که توسط آژانس اعلام قیمت کالای آرگوس ارزیابی شده است، در هفته منتهی به هشتم اکتبر، به ۲۲۹ دلار در هر تن صعود کرد که ۱۲.۵ درصد افزایش نسبت به قیمت هفته پیش از آن را نشان داد. این شاخص از هفته منتهی به ۳۰ آوریل که در ۸۸ دلار و ۵۲ سنت بسته شد، تقریبا ۱۶۰ درصد افزایش یافته است و هفته گذشته از رکورد قیمت هفت روزه قبلی نزول کرد.

قیمت پایه محموله‌های ۶۰۰۰ کیلوکالری به ازای هر کیلوگرم زغال سنگ که در نیروگاههای ژاپنی و کره جنوبی پرطرفدار است، اکنون ۴۰۰ درصد رشد از سپتامبر سال گذشته نشان می‌دهد.

فقط زغال سنگ حرارتی استرالیا نیست که تا این حد افزایش قیمت داشته است. زغال سنگ اندونزی که مرغوبیت پایین‌تری دارد در هفته منتهی به هشتم اکتبر، به رکورد ۱۲۲ دلار و هشت سنت در هر تن رسید. این یک افزایش ۴۳۹ درصدی از رکورد پایین ۲۲ دلار و ۶۵ سنت در هر تن است. عامل این افزایش شدید قیمت، درخواست چین بوده است که پس از بایکوت غیررسمی خرید زغال سنگ از استرالیا، به خرید محموله‌های زغال سنگ اندونزی روی آورد.

استرالیا سابق بر این دومین تامین کننده بزرگ زغال سنگ حرارتی برای چین پس از اندونزی بود و محبوب‌ترین گرید، محموله‌های ۵۵۰۰ کیلوکالری به ازای هر کیلوگرم بودند.

پس از این که چین واردات از استرالیا را متوقف کرد و خرید از اندونزی را افزایش داد، جریان تجارت بازارهای آسیایی تغییراتی پیدا کرد و استرالیا محموله‌های ۵۵۰۰ کیلوکالری به ازای هر کیلوگرم را به میزان بیشتری برای هند فراهم می‌کند که دومین واردکننده بزرگ زغال سنگ جهان پس از چین است.

اما هند نسبت به چین حساسیت بیشتری به قیمت دارد و محموله‌های ۵۵۰۰ کیلوکالری به ازای هر کیلوگرم استرالیایی عملکرد قوی نداشته‌اند و با وجود رشد قیمت چشمگیری که پیدا کرده اند، هفته گذشته در ۱۳۸ دلار و ۶۰ سنت در هر تن بسته شدند. این قیمت رشد ۲۹۵ درصدی از رکورد اندک ۳۵ دلار و شش سنت در هر تن در هفته منتهی به ۹ سپتامبر سال ۲۰۲۰ را نشان می‌دهد و اگرچه بیانگر رشد قوی است اما به میزان مشابه زغال سنگ مرغوب استرالیایی یا محموله‌های کیفیت پایین‌تر اندونزی نبوده است.

این وضعیت شاید منعکس کننده بی‌میلی خریداران هند برای پرداخت قیمت بالاتر برای زغال سنگ باشد. معمولا نیروگاههای هندی که از زغال سنگ وارداتی استفاده می‌کنند ترجیح می‌دهند تولیدشان را کاهش دهند تا این که بخواهند برق را با ضرر بفروشند.

واردات هند از ژوئن روند کاهشی پیدا کرده و آمارهای هفتگی اخیر از سوی شرکت کپلر نشان می‌دهند که حجم محموله‌های تخلیه شده پایین‌تر از مدت مشابه سال گذشته بوده است. طبق ارزیابی کپلر، واردات زغال سنگ حرارتی به هند در هفته‌ای که از چهارم اکتبر شروع شد، ۲.۶۷ میلیون تن در مقایسه با ۱.۴۶ میلیون تن در هفته ای بود که از ۱۳ سپتامبر آغاز شد.

واردات در مدت مشابه سال گذشته ۳.۹۹ میلیون تن بود. در مقام مقایسه، قوی‌ترین آمار هفتگی واردات امسال ۳.۸۳ میلیون تن برای مدت هفت روز از سوم مه بود.

برخلاف افت تقاضای که در احتمالا در هند دیده می شود، واردات چین در هفته‌های اخیر بر مبنای سال به سال رشد داشته است هر چند که در مقایسه با زمستان سال گذشته و در مدت اوج تقاضای تابستانی بسیار پایین‌تر مانده است.

طبق آمار کپلر، واردات زغال سنگ حرارتی چین در مدت یک هفته از ابتدای چهارم اکتبر ۳.۲۹ میلیون تن بود که بالاتر از ۱.۴۷ میلیون تن در مدت مشابه سال گذشته بود. کپلر پیش بینی می‌کند واردات چین در هفته جاری به ۴.۵۰ میلیون تن افزایش خواهد یافت که قوی‌ترین واردات هفتگی از اوایل سپتامبر خواهد بود.

اما برای هر دو کشور چین و هند واردات نقش پایین‌تر در تامین زغال سنگ در مقایسه با بخش معدنکاری داخلی وسیع این کشورها ایفا می‌کند. هر دو کشور تلاش می‌کنند تولید داخلی را افزایش دهند. چین دستور بازگشایی معادنی را صادر کرده که سابق بر این به دلایل ایمنی تعطیل شده بودند و شرکت دولتی کول ایندیا تلاش می‌کند از تولید پایین‌تر ناشی از افزایش دوباره آمار ابتلا به کرونا در ماههای اخیر احیا شود.

بر اساس گزارش رویترز، موفقیت این تلاشها در تعیین سطح واردات مورد نیاز در ماههای آینده تعیین کننده خواهد بود با این حال قیمت زغال سنگ دریابرد تا زمانی که شواهدی از افزایش تولید داخلی و رسیدن آن به نیروگاههای هر دو کشور مشاهده نشود، بالا خواهد ماند.

خروج از نسخه موبایل