زمان ازسرگیری دوباره مذاکرات مشخص شد

  کد خبر: 04100062252

نماینده روسیه در مذاکرات در توئیتی نوشت: به‌طور معمول رایج نیست که به کارهای جدی در فاصله کریسمس تا سال نو میلادی پرداخته شود و تعیین این تاریخ نشانه‌ای از آن است که همه مذاکره‌کنندگان خواستار تلف نشدن زمان هستند و هدفشان احیای سریع برجام است.

به گزارش تجارت‌نیوز، این روزها این پرسش برای مردم مطرح است که مذاکرات وین در چه مرحله‌ای قرار دارد و چه زمانی از سر گرفته می‌شود؟

آنطور که دنیای اقتصاد خبر داده یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل، پس از دیدار با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا در تغییر موضعی تاکتیکی در خصوص برنامه هسته‌‌‌ای ایران که احتمالا با هدف کاهش فاصله دیدگاه برجامی تل‌‌‌آویو-واشنگتن است، گفت: «ما هیچ مشکلی با توافق نداریم. توافق خوب، چیز خوبی است.»

سالیوان روز چهارشنبه در ادامه سفر به سرزمین‌‌‌های اشغالی با وزیر خارجه این رژیم دیدار کرد. لاپید پس از این دیدار، ضمن عقب‌‌‌نشینی از مواضع سرسختانه اسرائیل در قبال برنامه هسته‌‌‌ای ایران، ‌‌‌سه گزینه را برای آینده این گفت‌وگوها برشمرد که عبارتند از: «نخست توافق هسته‌‌‌ای قوی، دوم عدم‌توافق و تشدید تحریم‌‌‌ها و سوم معامله بد.»

همزمان با این تحولات، انریکه مورا، معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد، مذاکرات وین از «روز دوشنبه ٢٧دسامبر» (ششم دی‌ماه) از سرگرفته خواهد شد.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات وین، نیز با اشاره به اینکه این مذاکرات از روز دوشنبه از سر گرفته می‌شود در توییتی نوشت: به‌طور معمول چندان رایج نیست که به کارهای جدی در فاصله کریسمس تا سال نو میلادی پرداخته شود و مشخص شدن این تاریخ نشانه‌‌ای است از آنکه همه مذاکره‌‌کنندگان خواستار عدم تلف شدن زمان هستند و هدفشان سریع‌‌ترین حالت احیای برجام است.

ازسوی دیگر «جو بایدن»رئیس‌جمهوری آمریکا از دریافت تماس‌های نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی وهرگونه مذاکره درباره موضوع ایران خودداری می‌کند.

سالیوان: پایان مذاکرات، ‌‌‌ظرف چند هفته

همچنین جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، روز چهارشنبه ۲۲دسامبر در سفر به سرزمین‌‌‌های اشغالی گفت ایالات‌متحده و شرکایش در حال بحث در مورد تعیین چارچوب زمانی برای پایان دیپلماسی هسته‌‌‌ای با ایران هستند و افزود که مذاکرات فعلی با تهران ممکن است ظرف چند هفته به پایان برسد.

او در جریان سفر به اسرائیل به خبرنگاران گفت: «ما به صورت عمومی در مورد این موعد مقرر صحبت نمی‌‌‌کنیم، اما می‌توانم به شما بگویم که در پشت درهای بسته درباره چارچوب‌‌‌های زمانی صحبت می‌‌‌کنیم و این مهلت، طولانی نیست.»

سالیوان گفت که این ضرب‌‌‌الاجل تنها چند هفته است. سالیوان در دیدار با نفتالی بنت، نخست‌‌‌وزیر اسرائیل هم گفت که ایالات متحده و اسرائیل درگیر «مذاکره حساس» برای ایجاد استراتژی امنیتی مشترک هستند.

مشاور امنیت ملی آمریکا بار دیگر تاکید کرد که «دیپلماسی، بازدارندگی و فشار» بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌‌‌ای است.

کاخ‌سفید درباره این سفر مقام آمریکایی اعلام کرد: «سالیوان به‌‌‌عنوان نماینده رئیس‌جمهور آمریکا برای یک سفر ۳۰ساعته به بیت‌‌‌المقدس رفت، اسرائیل را در جریان تحولات مذاکرات وین قرار داد و دو طرف در مورد تحولات آینده تبادل نظر کردند.»

خروج از نسخه موبایل