زنگنه، نماینده مردم تربت حیدریه: جلوی بازارهای فردایی گرفته شود

  کد خبر: 16060045363

به گفته عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، بازارهای فردایی که بازارهای غیررسمی هستند، بازارهای رسمی ارز را تحت تأثیر قرار می‌دهند و سودهای کلانی از این طریق به دست می‌آورند.

محسن زنگنه درباره عوامل تلاطم در بازار ارز به خبرگزاری بازار گفت: یکی از عوامل اصلی این مسئله، بازارهای فردایی هستند که در فضای مجازی فعالیت می‌کنند و از صبح تا شب قیمت‌ها را تعیین می‌کنند.

او ادامه داد: پشت پرده این مسئله و گردانندگان بازارهای فردایی، دلال‌هایی هستند که از طریق خرید و فروش ارز کاغذی و بدون اینکه ارزی جابه‌جا شود، قیمت ارز را افزایش می‌دهند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی متذکر شد: بعضاً دیده‌ایم که در یک روز تعطیل، قیمت ارز نوساناتی داشته است. بنده بارها به همتی، رئیس سابق بانک مرکزی گفتم که ما در کنار ابزارهای مرسومی که در همه جای دنیا نرخ ارز را کنترل می‌کند و از ارزش پول ملی حمایت می‌شود، باید به بستن بازارهای فردایی هم توجه کنیم و مسئله‌ای حائز اهمیت است که باید عملیاتی شود.

بازارهای فردایی

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی افزود: در هیچ جای دنیا نمی‌بینید که ارز به گونه‌ای که در کشور ما خرید و فروش می‌شود، خرید و فروش شود و در کشور ما این کار بدون هیچ کنترلی انجام می‌شود. باید در این زمینه نظارت کافی وجود داشته باشد. بعضاً این افراد در حوزه ارز و سکه حتی مجوز هم دارند و خودشان این بازار را تشدید و متلاطم می‌کنند.

زنگنه تصریح کرد: این مسئله عزم جدی می‌خواهد و بنده به یاد دارم که یک بار این کار انجام و جلوی فعالیت بازارهای فردایی گرفته شد و آن را مسدود کردند و در همان روز بلافاصله چند صد تومان قیمت ارز کاهش پیدا کرد اما متأسفانه مجددا بازار فردایی باز شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اکنون بزرگترین متقاضی ارز خود دولت است و ارز حاصل از نفت به جهت تعهداتی که دولت در تأمین کالاهای اساسی، دارو و نهاده‌های دامی دارد، به این بخش‌ها اختصاص می‌یابد و عملاً باعث‌شده دولت بیشترین تقاضا را برای ارز داشته باشد.

خروج از نسخه موبایل