سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها؛ حرکت به سوی شناسایی موادمعدنی، پایش مخاطرات طبیعی و ارزیابی ژئوسایت‌های گیلان

  کد خبر: 22020026205

به گزارش روابط‌عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی مرکزگیلان، در سال ۱۴۰۰ با تاکید بر شعار تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌‌زدایی‌ها؛ پیمایش‌های صحرایی از دیدگاه مخاطرات طبیعی، اکتشافات منابع غیرفلزی و شناسایی مناطق مستعد ژئوتوریسم براساس شاخص‌های اختصاصی در راستای اهداف سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور توسط اداره‌کل زمین‌شناسی و اکتشافا‌ت‌معدنی منطقه کاسپین باختری (گیلان) در محدوده استان آغاز شده است.


بر اساس این گزارش، اداره‌کل زمین‌شناسی و اکتشافا‌ت‌معدنی منطقه کاسپین باختری در سال۱۴۰۰ برنامه‎های مهمی از جمله پایش شناسایی مواد معدنی با نگرش ویژه به کانی‌های غیرفلزی، پایش مخاطرات طبیعی و ارزیابی ژئوسایت‌ها و پتانسیل‌یابی مناطق مستعد ژئوتوریسم گیلان را دنبال می‌کند که در صورت توجه ویژه به این پتانسیل‌ها، تاثیرات مهمی را در توسعه اهداف پیش رو خواهد داشت.

در همین رابطه سرپرست مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی گیلان ضمن اشاره به موقعیت جغرافیایی، زمین‌ساخت جنبا، شرایط آب و هوایی، بارندگی و نوع پوشش رسوبی استان خود گفت: گیلان از جمله مناطقی در کشور است که هر ساله زمین‌لغزش‌های فراوانی در آن رخ می‌دهد و خسارات جانی و مالی فراوانی را به بار می‌آورد.

به گفته مسلم امانی؛ با توجه به زمین‌لغزش‌های متعدد در محور مواصلاتی آزادراه قزوین- رشت بنا به درخواست مدیریت بحران استانداری گیلان، اداره‌کل زمین‌شناسی این استان پروژه‌ای تحت عنوان ” مکان‌یابی مناطق مستعد زمین‌لغزش محور آزادراه رشت-قزوین ” تعریف کرد که با نظارت مدیریت مخاطرات مهندسی کشور هم اکنون داده های میدانی توسط کارشناسان گروه زمین‌شناسی و مخاطرات زمین‌شناختی این مرکز درحال برداشت است.

وی با تاکید بر اینکه کشف منابع و ذخایر معدنی با هدف ایجاد ارزش افزوده و تولید ثروت با هدف”پایش سیستماتیک اکتشاف معدنی” از وظایف حاکمیتی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور است؛ تصریح کرد: یکی دیگر از برنامه‌های سال ۱۴۰۰ در این اداره‌کل بنا به درخواست استان ” طرح اکتشاف کانی‌های غیرفلزی گیلان” است که در حال حاضر، در بخش اکتشاف گیلان پس از گردآوری اطلاعات و کار برروی داده‎های اکتشافی، عملیات صحرایی آغاز شده است.

سرپرست مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی گیلان ادامه داد: این مطالعات روند مثبتی را طی می‌کند و امیدواریم تحول بزرگی را در کشف، معرفی و استخراج، طیف گسترده‌ای از مواد معدنی غیرفلزی از جمله بوکسیت، لاتریت، خاک‌های صنعتی و نسوز، کائولن، سنگ نما، سنگ آهک، بنتونیت، باریت و… ایجاد کند.

امانی خاطرنشان کرد: با نهایی شدن اجرای طرح، می‌توان انتظار داشت بسیاری از نیازهای صنعتی، معدنی و حتی عمرانی که هم اکنون از استان‌های همجوار تامین می‌شوند، در استان گیلان تامین شود.

وی همچنین به یکی دیگر از پروژه‌های در حال انجام در سال ۱۴۰۰ توسط گروه ژئوتوریسم گیلان اشاره کرد و گفت: اجرای پروژه پتانسیل‌یابی مناطق مستعد ژئوتوریسم استان گیلان، از سال گذشته با هماهنگی و نظارت بر فعالیت‌های پتانسیل‌یابی ژئوتوریسم و ژئوپارک کشور اقدام به شناسایی پدیده های ژئوتوریسمی در جنوب و جنوب شرق استان با هدف ارزیابی و امکان سنجی به منظور معرفی ژئوسایت ها و ژئوپارک در گیلان کرده است.

شایان ذکر است، استان گیلان با توجه به قرارگیری در بخشی از زون البرز غربی و کوه‌های تالش از تنوع زمین‌شناختی و چشم‌اندازهای قابل ملاحظه‌ای برخوردار است که از آن جمله می‌توان به غارها، آبشارها، دره‌های کارستی، رخنمون‌های سنگی و عوارض زمین‌ساختی متنوع اشاره کرد.

بدیهی است براساس مطالعات زمین‌شناسی و معرفی ظرفیت‌ها و فرصت‌های توسعه گردشگری در ژئوتوریسم می‌توان در صنعت گردشگری، اشتغال‌زایی و ایجاد رونق اقتصادی در جهت توسعه پایدار گیلان نقش بسزایی داشت.

خروج از نسخه موبایل