سال ۲۰۲۱ سال رکوردزنی بازی‎ های ویدئویی در تلفن‎ های همراه

  کد خبر: 03100062163

هشت بازی ویدئویی در تلفن همراه و رایانک (تبلت) از جمله « پوب ژِ موبیل»، « اُنوُور آو کینگ» یا « کَندی کِراش ساگا» توانستند در سال ۲۰‍۲۱(۱۴۰۰) بیش از یک میلیارد دلار درآمد کسب کنند. بازاری با شکوفایی کامل.

بر اساس داده‎های شرکت تحلیلگر«سِنسُور تاوِر» بازی‎های ویدئویی موجود در تلفن همراه و رایانک (تبلت) در سال ۲۰۲۱(۱۴۰۰) با رشدی معادل ۶/۱۲ درصد در آمدی معادل۶/۸۹ میلیارد دلار کسب کرده‎اند. درآمد حاصل از این بازیها در «اَپ استور»۳/۵۲ میلیارد دلار معادل ۶۱ درصد از درآمد آن و در« گوگِل پلی استور» ۳/۳۷ میلیارد دلار معادل ۷۸درصد از درآمد آن است.

در سالی که گذشت هشت بازی ویدئویی در تلفن همراه یا رایانک (تبلت) توانستند درآمد بیش از یک میلیارد دلار کسب کنند. در سال قبل از آن فقط پنج بازی مطرح بودند. همینطور سال ۲۰۲۰(۱۳۹۹) فقط دو بازی از میان همه بازی‎ها مطرح بودند: یکی « پوب ژِ موبیل» با نام بازی برای صلح در چین که در سال ۲۰۲۱(۱۴۰۰) منجر به تولید ۸/۲ میلیارد دلار درآمد شد.

پس از آنکه در تابستان سال ۲۰۲۱(۱۴۰۰) ناشر این بازی وارد بازار بورس کره جنوبی شد؛ سرمایه‎ای بالغ بر ۲۰ میلیارد دلار ارائه کرد. این بازی در قالب پادشاهی طراحی شده است. حدود ۱۰۰ بازیکن در یک محیط باهم بازی می‎کنند. در نهایت بیش از یک بازیکن نباید باقی بماند.

بازی دیگر که در اساس شبیه این بازی است به نام «فورت نایت» به صورت معمول ۱۰ میلیون بازیکن دارد. این بازی در چین ممنوع اعلام شده است. از اینرو نتوانست بیش ازیک میلیارد دلاردر سال درآمد کسب کند. «اِکس آاِکو» بازی دیگریست که توانست همان درآمد « پوب ژِ موبیل» را سال ۲۰۲۱(۱۴۰۰) به خود اختصاص دهد. این بازی جنگی متعلق به شرکت «تانسِنت» غول فناوری چین؛ صاحب پیام‎رسان « وی چَت» است.

در جایگاه سوم بازی هیجانی «جینشاین ایمپکت» قرار دارد. این بازی که در سال ۲۰۲۰(۱۳۹۹) وارد بازار شد در سال ۲۰۲۱(۱۴۰۰) درآمد ۸/۱ میلیارد دلاری کسب کرد. «می‎هویو» ناشر آن به صورت مستمر این بازی را به روز رسانی می‎کند: در آن جزایر زیاد، شخصیت‎های جدید و فعالیت‎های جدید به وجود می‎آورد تا بازیکنان آن را بیشتر جذب کند. در ماه سپتامبر( شهریور) تولید نسخه جدید ۲.۱ آن ظرف یک هفته هزینه‎های کاربران آن را پنج برابر کرد.

سایر بازی‎ها نیز با درآمدهای متفاوت در سال ۲۰۲۱(۱۴۰۰) درخشیدند: « مِتاوِرس رُوبلُوکس» با درآمد ۳/۱ میلیارد دلار، « کُوین مَستِر» با درآمد ۳/۱ میلیارد دلار،« پوُ کِمُون گُو» با ۲/۱میلیارد دلار. این بازی که «نیانتیک» ناشر آنست توانست ظرف پنج سال از زمان شروع بیشترین درآمد را به خود اختصاص دهد.

نهایتا در پایان این رده ‎بندی بازی‎های « کَندی گِراش ساگا» با۲/۱ میلیارد دلار و « گارِنا فری فایِر» با ۱/۱ میلیارد دلارقرار دارند. نهمین بازی ویدئویی که می‎توانست درآمد بیش از یک میلیارد دلار سالانه را به خود اختصاص دهد؛ بازی کارتونی ژاپنی « اُمآ میوزیوم: پرِتی دِربی» است. با آنکه از ماه فوریه ۲۰۲۱(بهمن ۱۳۹۹) به بازار آمد و صرفا در ژاپن عرضه می‎شد توانسته است تا کنون ۹۵۶ میلیون دلار درآمد کسب کند.

در تمامی این بازی‎ها یک مدل اقتصادی به کاررفته است: ورود رایگان به بازی اما هزینه برای ادامه بازی و تهیه ملزومات آن طی بازی. به عنوان مثال در برخی ازاین بازی‎ها برای برنده شدن؛ گزینه‎های خاصی برای خرید وجود دارد.

منبع: فیگارو

خروج از نسخه موبایل