سایت‌های جعلی سجام مسدود شد

  کد خبر: 2907994999

معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی از مسدود شدن ۱۷ سایت جعلی سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) خبر داد.

به گزارش روز دوشنبه شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، علیرضا ماهیار با بیان اینکه با همکاری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و پلیس فتا در طول دو ماه گذشته ۱۷ سایت جعلی تحت عنوان سجام مسدود شده است، گفت: رصد تیم امنیت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی از دو ماه قبل نشان داد که سایت‌های کلاهبرداری تحت عنوان سایت‌های سجام با اصلاح فنی (فیشینگ) راه‌اندازی شده و تحت دامنه‌های غیرمجاز شروع به دریافت اطلاعات مردم کرده‌اند.

او ادامه داد: متاسفانه در این کلاهبرداری تنها موضوع گردآوری اطلاعات نبود، بلکه با توجه به اینکه مردم به آدرس و دامنه حساسیت خاصی نداشتند، مشخصات و حساب‌های بانکی خود را وارد و سایت‌های جعلی اقدام به سوءاستفاده از اطلاعات مالی سهامداران می‌کردند. هر چند دامنه پرداخت مورد تایید شاپرک نبود، اما فرد در دامی گرفتار می‌شد که تمام اطلاعات خود را درون سایت جعلی وارد می‌کرد.

ماهیار گفت: بر اساس تعاملی که با پلیس فتای کشور صورت گرفت،‌ کلیه سایت‌های جعلی که در حال انجام عملیات خرابکاری بودند پس از شناسایی مسدود شدند.

وی اظهار کرد: سایت اصلی سجام به آدرس  www.sejam.ir است و مردم در صورت ملاحظه سایت‌های جعلی، به نشانی www.cyberpolice.ir اطلاع دهند تا چنین موارد مشکوکی توسط پلیس امنیت فضای تبادل اطلاعات کشور رصد و بلافاصله نسبت به مسدود شدن آن ‌هم اقدام شود. افرادی که بدون رعایت پروتکل‌های امنیتی اقدام به ورود رمزهای ثابت کردند بر اساس فیشینگی که روی داده است، کارت‌های بانکی آنها نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد و گاهی مبالغی بیشتر از مبالغ واردشده در سایت از مال‌باختگان کسر شده است.

سجام قوه قضائیه

از سوی دیگر سامانه‌ای به نام سجام در قوه قضائیه راه‌اندازی شده است که تنها اختلاف آن با سامانه سپرده‌گذاری در حروف انگلیسی آن است.

هدف از راه‌اندازی این سامانه که تحت عنوان سامانه جامع ارتباط مردمی (سجام) در نشانی اینترنتی  http://sajam.scpd.ir در دسترس قرار دارد، استفاده از ظرفیت مشارکت مردمی در راستای برطرف شدن معضلات اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرایم و رسیدگی سریع و قاطع به تخلفات و جرایم به طوری که اثر بازدارندگی داشته باشد، اعلام شده است.

این سامانه زیر نظر اداره کل پیشگیری‌های مردمی و مشارکت‌های مردمی معاونت اجتماعی دستگاه قضایی اداره می‌شود و کارکرد آن بر مبنای خود اظهاری و داوطلبانه بودن مشارکت‌های مردم در ارسال گزارشات در جهت افزایش مسئولیت اجتماعی افراد است که اثرات و فواید آن به خود مردم بازخواهد گشت.

 

احراز هویت نابینایان در بازار سرمایه غیر حضوری است

مدیرعامل پارت از فراهم شدن امکان احراز هویت غیرحضوری نابینایان و کم‌بینایان در بازار سرمایه با اپلیکیشن سیگنال خبر داد.

علی رسولی‌زاده به سنا، گفت: علاوه بر این، با توجه به لزوم وارد کردن تعدادی کد امنیتی که در روند انجام احراز هویت قرار گرفته‌اند، امکان پخش صوتی هم اضافه‌شده تا نابینایان و کم‌بینایان برای وارد کردن کدها نیاز به همراهی سایرین نداشته باشند.

رسولی‌زاده افزود: الزام‌هایی که به بخش تصویربرداری مربوط می‌شوند، با استفاده از هوش مصنوعی بررسی و در صورت نیاز اخطارهای لازم به شکل صوتی اعلام می‌شوند. اخطارهایی مانند «از گوشی فاصله بگیرید»، «چهره خود را به سمت راست یا چپ بچرخانید» و مشابه آن‌ها از جمله این پیام هاست.

 

 

خروج از نسخه موبایل