سجاد گنج‌زاده به مدال طلا رسید/ سومین مدال طلای ورزش ایران

  کد خبر: 16050040993

«سجاد گنج‌زاده» ملی‌پوش سنگین وزن تیم ملی کاراته ایران به مدال طلای بازی‌های المپیک توکیو دست یافت و نامش را در تاریخ جاودانه کرد.

به گزارش ایرنا؛ امروز (شنبه) در آخرین روز بازی‌های المپیک توکیو، مبارزات اوزان به اضافه ۶۱ کیلوگرم زنان و به اضافه ۷۵ کیلگرم مردان برگزار شد که «حمیده عباسعلی» و «سجاد گنج‌زاده» نمایندگان کشورمان بودند. در این بین عباسعلی در مرحله گروهی حذف شد تا ناکامی تیم زنان کشورمان کامل شود.

گنج‌زاده که امید زیادی به مدال‌آوری او می‌رفت در مرحله گروهی با سه پیروزی و یک تساوی و هفت امتیاز، به‌عنوان صدرنشین راهی مرحله نیمه‌نهایی شد. او مقابل «ایوان کوسیچ» از کرواسی، «برایان ایر» از آمریکا و «دانیل گاسنسکی» از کانادا برنده شد و با «طارق حمدی» عربستانی هم به تساوی صفر بر صفر رسید.

وی سپس در نیمه‌نهایی مقابل «ایگور آکتاش» ملی‌پوش باتجربه و عنوان‌دار ترکیه ایستاد که این مبارزه تماشایی با تساوی دو بر دو همراه شد اما گنج‌زاده به دلیل قانون سنشو (گرفتن امتیاز اول) به برتری دست یافت و با شایستگی به فینال رسید.

در این مبارزه هم «شهرام هروی» سرمربی تیم ملی ایران بار دیگر از کارت خود به موقع استفاده کرد تا با استفاده از سیستم ویدئو چک، امتیاز سجاد داده شود.

در دیگر مبارزه نیمه‌نهایی، «ریاتارو آراگا» ستاره تیم ملی ژاپن با «طارق حمدی»‌ از عربستان مبارزه کرد که این رقابت تماشایی با برتری دو بر طارق همراه شد تا این جوان عربستانی با شایستگی به فینال برسد.

با این اوصاف گنج‌زاده و طارق حمدی از عربستان در آخرین مبارزه کاراته بازی‌های المپیک رو در روی هم ایستادند که این مبارزه پس از گذشت یک دقیقه با برتری چهار بر یک نماینده عربستان در حال پیگیری شد.

سپس در حمله گنج‌زاده، طارق حمدی ضربه خطرناکی با پا به گلوی سجاد زد که موجب مصدومیت شدید گنج‌زاده و انتقال او به بیمارستان شد.

کسب ۳ مدال طلا، ۲ نقره و ۲ برنز برای کاروان ایران

در نهایت داوران پس از مشورت خود، کاراته‌کای عربستانی را به دلیل ضربه خطرناک، هانسکو (اخراج) کردند تا گنج‌زاده به مدال طلا دست یابد.

پیش از این و در بخش زنان، حمیده‌عباسعلی در حالی که قرعه مناسبی داشت با ۲ برد و ۲ باخت حذف شد. «سارا بهمنیار» هم روز پنجشنبه از دور مسابقات کنار رفت بود.

مسابقات کاراته در دو گروه برگزار شد و از هر گروه دو نفر به مرحله نهایی راه پیدا کرده و به صورت ضربدری برای راهیابی به فینال با یکدیگر به رقابت پرداختند.

«سمانه خوش‌قدم» سرمربی تیم زنان است و «شهرام هروی» هدایت مردان کاراته ایران را برعهده دارد.

این اولین و شاید آخرین حضور رشته رزمی کاراته در بازی‌های المپیک بود. با این اوصاف نام «سجاد گنج‌زاده» در تاریخ کاراته و ورزش ایران جاودانه شد. او توانست با هدایت تحسین برانگیر «شهرام هروی» به این موفقیت برزگ دست یابد.

در نهایت کاروان وررزشی کشورمان با کسب ۳ مدال طلا، ۲ نقره و ۲ برنز به کار خود در بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو پایان داد.

خروج از نسخه موبایل