سخنگوی وزارت امور خارجه؛ گروسی امشب به تهران می‌ آید

  کد خبر: 01090056831

سخنگوی وزارت امور خارجه ابراز امیدواری کرد که سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران سازنده باشد و درباره مذاکرات وین گفت: امیدواریم طرف‌های مقابل به جای شبهه افکنی‌های رسانه‌ای با اراده جدی و نیت خوب و دستیابی به توافق عملی و جامع الاطراف به وین بیایند.

به گزارش فارس، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران داخلی و خارجی پاسخ گفت.

وی در ابتدا سالروز تشکیل بسیج مستضعفین را تبریک گفت و آن را از نقاط عطف انقلاب اسلامی برشمرد.

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی درباره نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و اینکه اگر اقدام منفی صورت گیرد و قطعنامه‌ای صادر شود و تاثیر آن بر مذاکرات وین افزود: امشب سفر گروسی را به تهران داریم. روابط ایران و آژانس همواره سعی شده فنی و در چارچوب پادمان و اساسنامه و رویه های آژانس باشد. امیدواریم این سفر همچون قبل سازنده باشد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان کرد: همواره آژانس را توصیه‌ کرده‌ایم در مسیر همکار‌ی‌های فنی باقی بماند و اجازه ندهد برخی کشورها اغراض سیاسی را به نام آژانس جلو ببرد. در چارچوب تحولات و شرایط تصمیم خود را اتخاذ می‌کنیم.

این دیپلمات ارشد ایرانی درباره سفر گروسی عنوان کرد: این سفر تاریخش از قبل مطرح شده بود و موضوعاتی بین ایران و آژانس است که سعی کرده‌ا‌یم در چارچوب فنی انجام شود. این سفر هم دستورکار مشخصی از سوی ایران و آژانس دارد.

وی گفت: آژانس به خوبی می داند تمامی خرابکاری‌ها و اعمال تروریستی که توسط رژیم صهیونیستی در خاک ایران صورت گرفته که با سکوت برخی کشورهای مدعی همراه بوده تاثیر قابل توجهی بر برخی ابعاد فنی گذاشته و بین ما و آژانس این موضوع در چارچوب خود پیگیری شده و می‌شود.

خطیب‌زاده درباره مواضع این روزهای فرانسه نیز گفت: مواضع رسانه‌ای برخی کشورها به نظر می‌رسد با نزدیک شدن به مذاکرات وین ادعاهای رسانه‌ای دارند و بهتر است همه متمرکز شویم گفت‌وگوهای وین جدی باشد. تمرکز ما بر رفع تحریم‌های یکجانبه فراسرزمینی و غیرقانونی است که بر ضد ایران اعمال شده است.

با یک تیم کامل عازم وین می‌شویم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی عنوان کرد: ایران با اراده جدی برای رفع تحریم‌هایی که بر ضد مردم ایران اعمال شده با یک تیم کامل براساس همین هدف عازم وین خواهد شد و امیدواریم طرف‌های مقابل به جای شبهه افکنی‌های رسانه‌ای و عملیات روانی که شاید بتوانند ماهیگیری از آب‌های آلوده بگیرند با اراده جدی و نیت خوب و دستیابی به توافق عملی و جامع الاطراف به وین بیایند.

اگر این اراده جدی را نداشته باشند و بخواهند با نیت‌های غیرسازنده همراه کنند، قطعا پاسخ ایران متناسب خواهد داد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات هماهنگ کننده شورای امنیت کاخ سفید مبنی بر این‌که به دیپلماسی با ایران متعهد هستیم و در صورت شکست برای دیگر گزینه‌ها نیز آماده‌ایم، بیان کرد: ما همه گزینه‌هایی که آنها داشتند در افغانستان دیدیم و نتیجه‌اش را دیدند و فکر نمی‌کنم وقتی این جملات را می‌گویند به آنچه می‌گویند باور داشته باشند.

وی گفت: هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان به عنوان مسئول وضعیت مردم موظف است تمام تلاش خود را بکند که امنیت، صلح و ثبات و تامین نیازهای اولیه مردم اتفاق بیفتد و ایران هم با همین رویکرد حفظ و صیانت از مردم افغانستان مراوداتی با همه اطراف از جمله هیأت حاکمه سرپرستی داشته که در سفر کاظمی قمی تشکیل دولت فراگیر به شمول همه گروه‌ها که بازتاب دهنده تنوع قومیتی افغانستان باشد مورد تاکید قرار گرفته است.

افغانستان بخش جدایی ناپذیر صلح و امنیت در منطقه است و تلاش کردیم خواست مردم افغانستان محقق شود.

خطیب‌زاده همچنین بیان کرد: تلاش می‌کنیم کمک‌ها را به مردم افغانستان داشته باشیم، ولی وضعیت بی جاشدگان وضعیت نامطلوبی است.

ایران بیش از چهار میلیون از آوارگان افغانستانی را میزبانی کرده و این شرایط نمی‌تواند ادامه یابد به ویژه با عدم مسئولیت پذیری سازمان‌های بین‌المللی و همراهی آنها. تلاش می‌کنیم مردم افغانستان شرایط کشورشان را بسازند.

وی درباره اخذ تضمین‌ها از آمریکا در مذاکرات وین که سؤال یکی از خبرنگاران بود خاطرنشان کرد: این‌که تضمین‌های عینی چیست اجازه دهید در اتاق گفت‌وگوها ادامه یابد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان بیان کرد: موضع ایران درباره افغانستان کاملا روشن و صریح است. ما میزبان چهار میلیون افغانستانی در ایران هستیم در چهار دهه. بسیاری از مردم افغانستان به خوبی می‌دانند در کنار ما درس می‌خوانند و در کنار ما زندگی می‌کنند.

می‌دانید که در اروپا اگر آواره‌ای باشد چه برخوردی با آنها صورت می‌گیرد. آن‌چه در ایران به عنوان میزبان برادران و خواهران از کشورهای همسایه اتفاق افتاده در تاریخ باقی خواهد ماند.

خطیب‌زاده ادامه داد: افغانستانی صلح و ثبات خواهد داشت که در آن دولتی باشد که در آن قومیت‌های متنوع و تکثر بالای جمعیت آن را در نظر بگیرد. این درسی است که تاریخ افغانستان نشان داده و طالبان و هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان این را می‌دانند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات مقامات آمریکایی در منامه اظهار داشت: این‌ها ارزش پاسخگویی ندارد. به کشورهای منطقه نصیحت می‌کنم محل این چنین داد و ستدهایی نشوند مردم این کشورها بیش از این پول‌هایی که خرج این صحبت‌ها می‌کنند به آن پول‌ها مستحق هستند.

حمله به سرکنسولگری ایران در هامبورگ  سؤال دیگری بود که خطیب‌زاده در این باره نیز بیان کرد: این تعرض را محکوم کردیم و سفیر آلمان به وزارت خارجه فراخوانده شد و این موضوع با کمک دولت آلمان در حال پیگیری است.

خروج از نسخه موبایل