سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس: کل زنجیره فولاد بدون قیمت‌گذاری دستوری به بورس کالا می‌آید

  کد خبر: 1008995740

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس اعلام کرد که در طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد، تمامی محصولات فولادی اعم از محصولات بالادستی مانند سنگ آهن، گندله، شمش، بیلت، اسلب و محصولات پایین‌دستی مانند ورق، تیرآهن، میلگرد و… از سوی کارخانه‌های دولتی و بخش خصوصی و بدون فرآیند قیمت‌گذاری دستوری باید در بورس کالا عرضه شود.

حجت‌الله فیروزی در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، تدوین طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد با رویکرد اصلاح سیاست‌های تنظیم بازار در کمیسیون را در پی نوسانات شدید نرخ فولاد در بازار و مطالبات مردمی و صنعتگران عنوان کرد و گفت: کمیسیون صنایع و معادن گزارشی از علل نوسانات و مشکلات این حوزه تدوین کرد زیرا التهابات بازار فولاد بر بهای کالاها مانند خودرو، مسکن، لوازم خانگی و… نیز اثرگذار است.

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی افزود: از آنجا که کمیسیون به دنبال بررسی سریع این گزارش حوزه فولاد در صحن علنی بود از ظرفیت تبصره ۱ ماده ۴۵ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس استفاده کرد و گزارش مربوط به مشکلات فولاد در جلسه دوشنبه هفته گذشته در صحن علنی قرائت شد.

وی اضافه کرد: پس از قرائت گزارش مربوط به علل نابسامانی حوزه فولاد در صحن علنی مجلس، گزارش مذکور به کمیسیون صنایع ارجاع شد تا کمیسیون ظرف دو هفته پیشنهادهای مطرح‌شده را در قالب طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد با رویکرد اصلاح سیاست‌های تنظیم بازار بررسی و طرح کامل را برای تصویب و نهایی شدن به صحن مجلس ارائه کند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در تشریح محور اصلی طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد با رویکرد اصلاح سیاست‌های تنظیم بازار، اضافه کرد: براساس این طرح، تمامی محصولات فولادی اعم از محصولات بالادستی مانند سنگ آهن، گندله، شمش، بیلت، اسلب و محصولات پایین‌دستی مانند ورق، تیرآهن، میلگرد و… باید در بورس کالا عرضه شوند.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن تصریح کرد: براساس این طرح علاوه بر شرکت‌ها و کارخانه‌های دولتی، بخش خصوصی نیز باید تمامی کالاهای خود را در بورس عرضه کنند و در صورتی که در مهلت زمانی مشخص کالاها در بورس به فروش نرفت، می‌توانند محصولات فولادی را صادر کنند؛ در این فرآیند قیمت‌گذاری دستوری نیست.

اعمال سقف قیمت فولاد، رانت‌زا است

به گزارش کالاخبر، مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت اعلام کرد که اعمال کف و سقف قیمت فولاد در بورس کالا به نفع تولید نبوده و رانت‌زا است.

سیف‌الله امیری درباره طرح جدید مجلس برای بازار فولاد گفت: ما موافق این هستیم که تمام محصولات زنجیره فولاد به خصوص شمش فولادی در بورس کالا عرضه شود، چراکه اکنون تولیدکنندگان مقاطع فولادی به شدت به شمش نیاز دارند و اگر تمام شمش تولیدشده در بورس عرضه شود، هم نیاز داخلی تامین می‌شود و هم صادرات می‌تواند ادامه پیدا کند.

وی با بیان اینکه بخشی از نوسانات بازار به علت رعایت نشدن کف عرضه توسط فولادسازان است؛ افزود: اگر طرح پیشنهادی مجلس به ‌درستی اجرایی شود، این مشکل برطرف خواهد شد و قیمت محصولات فولادی داخلی نیز تعدیل می‌شود. این طرح در اصل پیشنهاد وزارت صمت بوده است که در کمیسیون صنایع و معادن بررسی شده و امیدواریم که به تصویب مجلس برسد تا مشکلات بازار فولاد کشور حل شود.

امیری ادامه داد: مهمترین بحث در طرح مجلس در تعیین شدن کف و سقف قیمتی برای محصولات فولادی است و البته ما پیشنهاد داده‌ایم که این سقف برداشته شود، زیرا معتقدیم اگر برای محصولات فولادی سقف قیمتی تعیین شود، همان سقف دوباره به کف قیمت در بازار آزاد تبدیل خواهد شد. البته حتی در صورت برداشته نشدن سقف نیز مهمترین اولویت وزارت صمت این است که قیمت محصولات فولادی در بازار داخلی از نرخ‌های جهانی پایین‌تر باشد.

وی با تاکید بر این که تعیین سقف قیمتی رانت ایجاد می‌کند، تشریح کرد: اعتقاد ما بر این است که تعیین سقف قیمت در معاملات بورس رانت‌زا خواهد بود و زمانی مثلا کف قیمت را ۷۵درصد و سقف را ۹۵ می‌گذاریم، در بازار آزاد کسی در این محدوده قیمت نمی‌دهد و در واقع همین ۹۵درصد به کف قیمت تبدیل می‌شود و حتی اگر این رانت به جیب تولیدکنندگان می‌رفت، بهتر بود چراکه حداقل آنها اشتغال‌زایی و ارزآوری دارند، اما این رانت به جیب دلال می‌رود.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت در پایان درباره لزوم کاهش قیمت محصولات فولادی تصریح کرد: نظر ما این است که هر سال باید حدود ۱۲میلیون تن شمش در بورس کالا سال عرضه شود و اگر این اتفاق رخ دهد، شاهد رفع عطش خریداران و کاهش محسوس قیمت‌ها خواهیم بود.

خروج از نسخه موبایل